Plumsa i "iskallt" vatten

Har föreläst på läkarutbildning

och läst och skrivit en del om de tre olika riskerna med kallt vatten.

Se www.paddlingsnyaadress.com

Hyperventilationen kan leda till medvetandepåverkan och oförmåga att handla logiskt redan efter mindre än en minut alltså långt innan temperaturen i hjärnan sjunkit.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tunnelseende.

Du blir knappast dum på några sekunder utan det krävs några graders nedkylning för det.

Personligen brukar jag bli väldigt fokuserad på att lösa uppgiften när jag hamnar i en krissituation.
Vad som skedde och vad det ska kallas är egentligen inte det viktiga. Det som jag däremot ville peka på var att ens reaktioner i vissa oförberedda situationer är oförutsägbara och oväntade. Man är inte alltid den där behärskade och förnuftiga personen man eftersträvar att vara - och det är just förnuftigt att inse det och att agera därefter.

P.

Erfarenhetsstatistiken är ju att när man tog ut flygförare enligt modprincipen dog väldigt få av dem i sängen vid fyllda 80 men betydligt fler under aktiv fritid före 30.
Ens omdöme kan sällan kompensera två säkerhets kamrater. Åtminstone tills man vet var landet ligger.

"Därför att det är på högfjället vid fjällvandring så någon torrdräkt tänker jag inte släpa på." Med tanke på att du måste få dit kajak/kanot och paddel så kan du väl låta torrdräkten finnas med den utrustningen?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips