Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark

Ja, man kan tydligen antingen skriva en mindre doktorsavhandling kring kompassers missvisning och magnetiska polers förflyttning och ha den som grund när man navigerar eller göra som du och köpa en kompass där man kan justera för felmarginalen på två minuter och sedan ägna sig att fundera på annat.

Du har aldrig funderat på att ha telefonen som reserv och navigera efter karta och kompass där det är möjligt, känns rätt befriande att efter ett tag. :)
Eller tvärtom- navigera med telefonen och ha karta och kompass i reserv (om det skulle krångla)! Man kan krånglaa till det själv -om det blir tråkigt- med karta, kompass, eldstål, tändstickor, vedeldad batteriladdare osv. 😊😊
 
Är väl ändå relativt sällsynt att några "friluftare" använder kompass på ett sådant sätt att 10 eller ens 20 grader fel spelar någon roll numera. Det är bra att veta att man går åt ungefär rätt håll mot ett fång såsom en bäck eller skarp bergssida som är lätt att känna igen, sen tar man det därifrån.

Jag har dock en intressant teoretisk fråga om detta.
På höga latituder typ Norra Grönland är den magnetiska deklinationen kraftig, 30-40 grader.
Ska även vara problem att använda vanliga tvåaxliga kompasser där, då nålen mest vill dras mot marken.

Men om jag inte tänker fel borde en elektronisk kompass mestadels fortfarande fungera så länge som den är kalibrerad och rätt deklination är inställd. Det finns ingen nål som "vill dra sig neråt" och därmed kärvar hela kompassen. Projektionen av nord i xy-planet borde fortfarande vara rätt på en kompass som hålls plant.

Ju närmre magnetiska nordpolen man kommer desto sämre torde även en elektronisk kompass funka eftersom denna projektion blir svagare och svagare, men användbarheten är kvar mycket längre än för en vanlig magnetkompass. Tänker jag rätt?
 
Med rätt nål så fungerar en handkompass ganska bra.

Med GPS så fungerar gps-kompassen (men man måste väl röra sig så att gps-signalerna kan uppfånga en riktning.

Men mitt över polen så funkar ingenting särskilt bra har jag för mig, t ex flygplan måste ha koll på att planera för det.
 
Med rätt nål så fungerar en handkompass ganska bra.

Med GPS så fungerar gps-kompassen (men man måste väl röra sig så att gps-signalerna kan uppfånga en riktning.

Men mitt över polen så funkar ingenting särskilt bra har jag för mig, t ex flygplan måste ha koll på att planera för det.

Ah, coolt. Lite friare nål kanske.
Det finns GPS-limpor som är ett par meter långa man kan sätta på båtar/skepp t.ex. Då finnes två referenspunkter och då kan det avgöras ungefär vilken kompassriktning fordonet står i.
 
Att GPS visar sämre tex närmare polerna har ju med att civila sateliter som din hobby GPS anv sig av ej har så nordliga banor men om du är 5-10m fel i fjällen saknar ju oftast (Alltid) någon betydelse.
Vanliga kompasser påverkas ju även av ev stor halt av järnmalm i bergrunden på ett fåtal platser där man är ute på fritiden.
Vid orientering så står det ju på kartan hur stor medelmissvisningen är och då kan man vrida på huset för att få tänkt rikting.
Jag har ju i fjällen endast anv kompassen på GPS för att gå över snöfält i dimma då jag gick på leder och ville hitta var forsättningen var.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turep Missvisning och meridiankonvergens Navigering 6
Stromgren Missvisning av höjd? Navigering 12
pertan Praktisk väska för GPS Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.