Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark

Absolut! Tack för all hjälp! ledsen för EX3 inte så smart! :)
Förutom EX3 tycker också det ser riktigt ut (fast jag förstår inte norgeexemplet men det kvittar ju). Jag minns även från förr att om man skulle vara riktigt noggrann skulle även den enskilda kompassens felvisning tas med i ekvationen. Jag tror det var förkortningen IKN, någon som vet? Men rent praktiskt numera är det sällan jag ens tar hänsyn till missvisning/meridiankonvergens.
 
[...]
Skulle ni hålla med om ovan?
I ditt första exempel med den norska kartan tror jag du gjort en miss i konverteringen mellan vinkel i (decimal)grader och minuter. 1 grad är lika med 60 minuter, så 0,1 grad blir 6 minuter. Tror man på att förändringen i missvisning hållit sig konstant de senaste 5 åren borde du därmed ha en västlig missvisning på 10 minuter.
 
Ingen går 1000 meter genom terräng på absolut kompasskurs.
På sjön gör man det så gott det går, man kompenserar för installationsfel, missvisning och avdrift.
I terrängen siktar man på någon ledstång och väl där siktar man på nästa.
100% rakt på från start till mål och även om 1000m inte är jättelångt så får man ju väja för hinder på vägen.

Nä att gå på kompass i terräng långa sträckor och tro att magnetiska missvisningen är största felkällan är väl inte så realistiskt.

Däremot kan det ju bli rejält fel om du exemplevis pejlar med kompassen mot en disktinkt fjälltopp några kilometer bort. Något som du kanske gör för att avgöra om bäcken du står vid är samma bäck som du tänkt följa högerstranden av ned i dalen eller en sidofåra som du absolut inte vill följa...
 
Nä att gå på kompass i terräng långa sträckor och tro att magnetiska missvisningen är största felkällan är väl inte så realistiskt.

Däremot kan det ju bli rejält fel om du exemplevis pejlar med kompassen mot en disktinkt fjälltopp några kilometer bort. Något som du kanske gör för att avgöra om bäcken du står vid är samma bäck som du tänkt följa högerstranden av ned i dalen eller en sidofåra som du absolut inte vill följa...
Absolut, men är det en svår situation så tar jag flera avstämningar för säkerhets skull.
Jag har nog ändå svårt att syfta på några grader när på ett så långt avstånd och få det hyfsat rätt.
 
Absolut, men är det en svår situation så tar jag flera avstämningar för säkerhets skull.
Jag har nog ändå svårt att syfta på några grader när på ett så långt avstånd och få det hyfsat rätt.
Så är det, men det blir ju inte bättre av att lägga till ett systematiskt fel på flera hundra meter.
 
Inte för att jag vet.

Men jag är ganska säker på att en kompass köpt i Sverige är kompenserad för felvisningen i Severige. Ungefär.

/ATW
 
Breddgraden och norra eller södra halvklotet har betydelse så det finns faktiskt olika kompasser för olika platser på jordklotet.

Jag citerar https://sv.wikipedia.org/wiki/Kompass

"Balansering[redigera | redigera wikitext]
Jordens magnetfält är, som tidigare sagts i avsnittet om inklination, inte parallellt med jordytan mer än runt ekvatorn, ju längre norrut eller söderut desto mer av fältet kommer att vara riktat nedåt/uppåt. Det innebär för nålkompasser och platta roskompasser på norra halvklotet, att nålens/rosens magnetiska nordpol dras åt norr men också nedåt, medan nålens magnetiska sydpol dras åt söder men också uppåt. I extremfallet leder det till att nålens ändar/rosens ytterkant kan skrapa emot kompasshusets lock eller botten vilket i sin tur leder till felvisning då friktionen gör att fältet inte orkar dra nålen/rosen till rätt riktning. Därför balanseras kompassnålar med tanke på var på jorden de ska användas, på norra halvklotet bör sydänden vara tyngre än nordänden."

Detta är alltså inte den vanliga missvisningen i horisontalplanet. Men det finns kompasser där man kan kompensera för denna som ses ovan i inlägg #26.

Thure
 
Senast ändrad:
Årets killgissning! Och den var... fel :)

Det hela är ganska tydligt förklarat i tråden. Råder dig att läsa den om du vill veta.

... och dessutom varierar ju missvisiningen på olika platser i Sveirge så det faller på sin egen orimlighet att kalibrera för hela stora landet Sverige.

/Patirk, som sällan kompassnavigerar så missivsning spelar någon praktisk roll
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turep Missvisning och meridiankonvergens Navigering 6
Stromgren Missvisning av höjd? Navigering 12
pertan Praktisk väska för GPS Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.