Vatten vid långpaddling

Tänkte bara komma med lite uppdatering nu när jag är hemkommen från paddlingen ner från Stockholm till Skåne. Jag hade kanonväder mest hela vägen med sol och höga temperaturer. Även med sådana förhållanden var 10 l vattensäck + 1,5 l på ryggen absolut tillräckligt. Jag lyssnade på DDeninger råd om att blöta ner långarmad marino och det fungerade galant för nedkylning. Gjorde av med 2-3 l vatten om dagen som gick till gröt på morgonen, dricka under dagen och matlagning till kvällen. Sen var det också väldigt lätt att få påfyllning när det behövdes. Tycker ändå det var rätt smidigt med min 10 liters säck ombord. Det hade gått med mindre men det var skönt att inte behöva göra någon avstickare i onödan för att fylla på med vatten.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kul! Vore spännande att höra mer om din tur, typ hur lång tid det tog, vad som var finast, vägval, osv :)
Kajakpaddling är nytt för mig och jag bestämde mig i början av sommaren för att göra turen ner till Åhus. Köpte en wk540 i juli och provpaddlade några helger i Stockholm skärgård. Har inte paddlat tidigare mer än vid något enstaka tillfälle. Trippen Dalarö till Åhus tog totalt 15 dagar med snitt runt 40 km per dag. Jag hade tur med vädret och vinden var okej, ingen dag helt inblåst. Dock tror jag det är betydligt lättare att ta den omvända rutten eftersom det blåser mer eller mindre konstant sydlig vind längs med hela sträckan. Vanligtvis började jag paddla redan vid soluppgången kl 5-6 eftersom det då nästan alltid var lugnt och stiltje. Senare mot eftermiddagen blåste det allt som oftast upp till frisk bris som var tung att paddla mot. Navigeringen skötte jag primärt med kompass i kapellfickan och papperskartor från Calazo (Stockholm skärgård - Södra, Sörmlands skärgård och S:t Anna och Gryt skärgårdar) och utskrivna a4 från eniro sjökort. Använde också eniros sjökortsapp på min telefon vid några tillfällen. Saknade fastmonterad kompass på kajaken som jag kommer köpa till nästa färd. Finast på resan var S:t Annas skärgård och alla tältplatser. För mig är det helt klart värt att paddla någon timme extra för att hitta en fin plats att sova över på.

Allt som allt var det en härlig upplevelse och jag kommer absolut att göra om något liknande i framtiden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips