Plumsa i "iskallt" vatten

Hur länge kan man räkna med att simma med flytväst?

Frågeställningen gäller i på högfjället sommartid i lugnt sjövatten. Vad kan det vara 10-15 grader?
 
Vad mer än 5 minuter långa brukar jag bli avtrubbad i fötter och ben. Uppmätt temperatur har alltid utom i september, varit under 5°.
8° vatten säger man 5 minuter för friska och starka individer.
Flytvästen gäller inte mot avkylningen, när kärntemperaturen blir för låg blir du dum. Börjar du huttra ordentligt kan du inte simma i land.
Plumsar du i helt, ta av dig våta kläder, på land, torka dig torr och spring dig varm, innan du tar på dig torra kläder. Drick varmt.
go tur
 
Mycket bra länk troswe, tack.

Det var ett program om extrema människor på SI igår, en som i fillingar och mössa i minus 18° sprang en halvmara barfota.
 
Den där första fasen, köldchocken, den kan jag känna en tendens av även i rätt varmt vatten, men med torrdräkt klarar jag mig från den ända ner till nollan. Jag behöver inte ens ha speciellt varmt eller vara helt torr under dräkten, den första kallchocken uteblir. Men är det runt nollan och man bara har tunna kläder under och har paddlat så man blivit svettig blir det såklart kallt att ligga i en stund. Det är ändå väldigt skönt att slippa den första chocken.
 
Köldchocken slår ju ut en del individer ganska direkt.
Men de som kan berätta om det klarar ju den fasen.
Den tyska rapporten om tvångsbadarna är rätt magstark läsning, men det ledde ju fram till torrdräkter och bättre flygräddning.
Vinterbaden på våtdräktstiden minns jag ännu med rysningar. Speciellt om man skulle ligga i ett tag.
 
Enligt bloggen så verkar kallchocken vara ett problem men jag tror inte för fem öre på att de 20 % som dör även har flytväst utan det är främst dem utan.

Ser man till dem som drunknar så är det väl oftast tjocka fulla gubbar utan flytväst.

Som jag tolkar det kan man klara sig i flera timmar då med flytväst.

Du kan överleva längre i kallt vatten om du har en riktig räddningsväst men däremot kan du inte göra något själv för att rädda dig. En paddel- eller seglarväst förlänger överlevandet marginellt.
 
Varför chansa? Ska man paddla i kallt vatten (speciellt ensam) så gäller torrdräkt, enligt min åsikt. Har snorklat i 17-18 gradigt vatten (vad bottentemperaturen var vet jag inte) och det dröjer inte länge innan omdömet tryter och viljan att vila på botten kommer. Det här var i kristallklart vatten en solig tidig höstdag i Gardasjön.
 
En vårdag för ett antal år sedan klev jag fel under en fisketur och föll i sjön från en låg klippa. Det var så att jag precis hade näsan över vattnet - men jag fattade inte hur jag skulle komma upp, trots att det fanns en bekväm uppstigningsplats bara ett par meter vid sidan. Kompisen drog upp mig. Men själv blev jag dum av choken, att det är tveksamt om jag klarat det på egen hand. Vattnet var väl runt tio grader.

Sedan dess är jag försiktig.

P.
 
Varför chansa? Ska man paddla i kallt vatten (speciellt ensam) så gäller torrdräkt, enligt min åsikt. Har snorklat i 17-18 gradigt vatten (vad bottentemperaturen var vet jag inte) och det dröjer inte länge innan omdömet tryter och viljan att vila på botten kommer. Det här var i kristallklart vatten en solig tidig höstdag i Gardasjön.

Därför att det är på högfjället vid fjällvandring så någon torrdräkt tänker jag inte släpa på.

En vårdag för ett antal år sedan klev jag fel under en fisketur och föll i sjön från en låg klippa. Det var så att jag precis hade näsan över vattnet - men jag fattade inte hur jag skulle komma upp, trots att det fanns en bekväm uppstigningsplats bara ett par meter vid sidan. Kompisen drog upp mig. Men själv blev jag dum av choken, att det är tveksamt om jag klarat det på egen hand. Vattnet var väl runt tio grader.

Sedan dess är jag försiktig.

P.

Tunnelseende.

Du blir knappast dum på några sekunder utan det krävs några graders nedkylning för det.

Personligen brukar jag bli väldigt fokuserad på att lösa uppgiften när jag hamnar i en krissituation. Jag plumsade i en älv en gång när jag flugfiskade och då simmade jag under vattnet med flugspöt i hand till stranden till en ö. Sedan var jag tvungen att vada tillbaka över samma älv.

Jag skall testa i höst när vattnet blivit kallare för att se hur det känns med utrustning och allt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Askel Vatten i flytelementen Paddling allmänt 7
Jeppe69 Koster - tar vi oss vatten över huvudet? Paddling allmänt 5
P-E Rockhopper 340 - vatten över huvudet? Paddling allmänt 7
friluftaren Hur mycket vatten går åt? Paddling allmänt 27
Jetteråttan Paddla i varmare vatten? Paddling allmänt 4
manlan Öppen vatten i Sthlms skärgård? Paddling allmänt 16
Kal-P-Dal Säkerhet, hålla andan i kallt vatten. Paddling allmänt 15
MagnusBroden Vatten Paddling allmänt 29
Spinspider Boj som sprutar vatten? Paddling allmänt 1
1vis Vatten i paddelskaft! Paddling allmänt 1
petski Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland) Paddling allmänt 97
Erik Barkefors Hårt vatten! Paddling allmänt 10
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
guhj Att paddla på riktigt öppet vatten? Paddling allmänt 5
jembe Kajakval - dagstur, strömt vatten Paddling allmänt 6
magwo Dricka Östersjö-vatten? Paddling allmänt 10
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
Magnus de Brito Öppet vatten i Stockholm Paddling allmänt 14
7sjunger Paddling i varmt vatten i november Paddling allmänt 2
gorste Fylla på vatten öster om Fejan? Paddling allmänt 3
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
Erik Barkefors Påverkan av grunt vatten? Paddling allmänt 11
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
jamo Tips på trevliga å eller skyddade vatten nära 08? Paddling allmänt 13
salgo60 Vatten i söderarmsskärgård Paddling allmänt 4
umevargen kallt vatten Paddling allmänt 4
Ödling glid i vatten Paddling allmänt 4
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
Mike C Öppet vatten kring Stockholm? Paddling allmänt 10
surfban Hur mycket vatten för 1 veckas paddling? Paddling allmänt 4
Jonas Hj Strömmande vatten Paddling allmänt 4
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
Mezzner Öppet vatten Mälardalen/Stockholm?? Paddling allmänt 10
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
Fibbe Varför tvärnitar kanoten på grunt vatten? Paddling allmänt 2
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
pery Vatten i Nittälven? Paddling allmänt 0
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
Kulram Samma fråga? om vatten! Paddling allmänt 5
Kalle E Bra klädkombination i kallt vatten Paddling allmänt 3
duvillno En fråga om vatten Paddling allmänt 8
Albert strömt vatten? Paddling allmänt 2
yellowboat80 Paddla i Danmarks södra vatten Paddling allmänt 2
Lämpliga vatten för distanspaddling v. 16 Paddling allmänt 0
Hjälp, vatten i kajaken. Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.