Parkering på Skåneleden - hur gör ni?

Hejsan!

Jag och min sambo ska ge oss ut på en veckas tur runt Österlenleden och funderar på det här med bil. Vi kommer från Göteborg och eftersom vi ska vidare till Värmland efter vandringen så behöver vi ta bilen ner. Hur gör ni andra med parkering? Risken finns ju alltid att man får inbrott om man lämnar den obevakad. Letar ni rätt på en långtidsparkering, eller tar ni helt enkelt tåg och buss dit ni ska? Eller är det så väl att parkeringarna vid leden är så långt in i obygden att skurkarna inte orkar sig dit? ;)

//Caisa

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Generellt använder jag buss och tåg men ibland måste man ju ta bilen.
I de skånska fiskelägena finns det i regel ett mindre antal parkeringsplatser i anslutning till hamnen. Man kan leta reda på hamnkaptenen och fråga om man får ha bilen stående där ett par dagar. Eventuellt vill han ha en eller ett par hundringar och det är ju ingen garanti för att man inte får inbrott men bilen står troligen säkrare där än på parkeringen till en badplats, ett neturreservat eller liknande.
En annan variant som jag använt är att jag kört in på en bondgård och erbjudit bonden en slant för att få ha bilen uppställd hos honom några dagar, jag har aldrig behövt betala.
Ingen av metoderna rekomenderas dock för folk som är ordkarga.

De större parkeringsplatserna intill ledens mer besökta platser verkar vara frekvent besökta av klåfingigt folk men beroende på var ni ska gå så finns dte nog olika lösningar.

Men att kontakta en bonde i närheten av där ni tänkte börja gå med några kalla pilsner skulle nog fungera.

Hmm, trist att folk har så svårt att skilja på "ditt" och "mitt". Trixigt koncept uppenbarligen. Det lutar nog åt att le snällt mot någon bonde eller ställa bilen hos nån gammal kompis i Åhus. Lite längre sträcka, men då står den i alla fall säkert.

Men tack för svaren i alla fall, alltid trevligt med lite input från de mer erfarna. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips