Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020

Det är supermärkligt! Hörde det idag. Tror jag helt enkelt utgått från att reseförbudet gällde åt båda hållen.
 

avslutad210712

Gäst

avslutad210712

Gäst
... det ofta är samma personer ..

/Cecilia

Menar du i den här tråden eller menar du allmänt?

Ska jag känna mig träffad?

Har aldrig sett dig försvara mig när diskussionen om byxor var uppe

"gamla feta gubbar kan hålla käften"

eller när jag tyckte att dyra skosnören var just tja dyra

"du och dina tattar-kompisar kan hålla käften"

Så jag har lärt mig nivån på duskussionerna på utsidan NUFÖRTIDEN

Men vad fasen jag bjuder på det. Jag är en fet gammal gubbe.Dock är jag inte tattare och ingen av mina vänner vad jag vet.
 

avslutad210712

Gäst
För Er som inte vet vad en tattare är så är det tja just de som

jag inte tänka nämna vid namn

kallas egentlgen hets mot folkgrupp HMF

tänker inte riskera att JAG ska anmälas för det

För övrigt är massor av mina inlägg felinriktade eftersom majoriteten på Utsidan INTE är de jag ska argumentera mot
 
Menar du i den här tråden eller menar du allmänt?

Ska jag känna mig träffad?

OT: Gör inte det! Det här är ett forum och forumets syfte är att diskutera och kommentera saker som intresserar en. Alla som följer reglerna har rätt att göra det. Signaturen Småtärna äger inte detta forum. Vi har alla olika erfarenheter och utgångsläge och det är ur detta vi kommenterar. Jag med mitt skärgårdsperspektiv skulle väl inte få skriva alls då när de flesta trådar handlar om fjällvärlden. Ändå kan jag göra det för att det för att vissa ämnen tangerar mina funderingar och intresserar mig. Allmän kunskap och erfarenhet om frilufts- och vildmarksliv ska inte föraktas, den kan appliceras på många situationer och om bara de med "rätta åsikter" fick skriva skulle ingen ha någon nytta av sidan. Det är väl ingen tävling? Normalt tycker jag inte man ska svara på kommentarer som Småtärnas (som du refererar till) men detta gör mig ledsen. Du har stor kunskap och erfarenhet, jag är glad att du delar med dig av den. Och det spelar väl ingen jäkla roll om man är en fet gubbe eller "tattare" eller vad som helst! Det är ynkligt att gå till angrepp på folk med sådana epitet!
 
Allmän kunskap och erfarenhet om frilufts- och vildmarksliv ska inte föraktas, den kan appliceras på många situationer och om bara de med "rätta åsikter" fick skriva skulle ingen ha någon nytta av sidan. Det är väl ingen tävling? Normalt tycker jag inte man ska svara på kommentarer som Småtärnas (som du refererar till) men detta gör mig ledsen. Du har stor kunskap och erfarenhet, jag är glad att du delar med dig av den. Och det spelar väl ingen jäkla roll om man är en fet gubbe eller "tattare" eller vad som helst! Det är ynkligt att gå till angrepp på folk med sådana epitet!

Mer OT. Kunskap är naturligtvis bra och att dela den är ännu bättre. Låt oss dock hålla oss till saken samt rensa bort onödiga tankar innan vi postar våra inlägg. Vad gäller yttrandena i inlägg #63 (citaten) så är det inte Småtärna som skrivit dem, det framgår ju tydligt. (Jag sökte på "käften" och kunde inte ens hitta var de stod. Sökte på annat ord och hittade ett av dem. Felcitering?) Man kan heller inte begära att någon ska rycka ut till ens försvar när man blir dåligt behandlad (även om man förstås blir glad när någon gör det). Då är det bättre att alla sansar sig så blir det inte en massa gräl eller upprörda försvarstal. Sedan tycker jag att alla bör klara av att svälja en kort, allmänt riktad tillsägelse. Det har jag själv ibland fått och det är inte värre än att man får hejda sig lite.
 
Vi brukar fiska i fjällen en vecka varje sommar. Helikopter ut och tillbaka. Boende i tält. Även vi tvekar.

Om det blir aktuellt så blir det efter två veckors frivillig karantän innan. Bil upp och hem. 100 % symptomfria.

Det negativa är lätt att belysa. Men man får inte glömma bort att man hjälper den lokala turistindustrin genom sitt besök.

Men vi väntar och ser vad FHM säger i början av juni.


Skickat från min SM-T835 via Tapatalk

Vi åker! Helikopter bokad med avbeställningsskydd som täcker c19 avbokning.

Upplevde att de var glada för beställningen.

Skickat från min SM-T835 via Tapatalk
 
Efter viss vånda så har jag bokat ToR till Kvikkjokk.
Dock avbokningsbara biljetter. Hur jag slutligen gör får vi se, det beror på hur allt utvecklar sig tills dess.
 
Fiskflyg

Jag ringde till Fiskflyg för några veckor sedan och frågade hur de upplevde situationen, om de ville ha resenärer eller om de ville att vi skulle stanna hemma. Deras representant sa att de gärna tar emot resenärer. Däremot (så klart) framhöll hon att de gör sitt bästa för att begränsa smittrisken och att de förväntar sig detsamma från oss som vill flyga med dem.

/Martin
 
Det är ju lite märkligt med t ex Danmark. Danskar får resa till Sverige och semestra och hem igen utan karantän men svenskar får inte resa in i Danmark. Jag förstår inte logiken i detta, kanske för att jag är uppväxt öster om Öresund i Snapphanebygd. :)

/Patrik

Nja, arbetsgivaren i Danmark kan kräva 2v isolation utan lön om man åker till Sverige.
 
Jag och min far (72 år) åker upp till Keb o Kungsleden efter midsommar. Vi åker i bil upp, tältar. En fjällsemester i tält borde vara den ultimata semestern ur smittsynpunkt. Man träffar få andra människor nära. Vi kommer inte tränga in oss i stugor. Endast handla mat och gå vidare. Handsprit med.

Ser inte risken större än att vara hemma. Där träffar man garanterat fler.
 
vill verkligen fjällvandra, men tror inte jag tar tåg eller flyg, blir bil isf och då åker jag inte så långt. Kanske till Jämtland istället för Sarek. Inte lika spännande landskap, men orkar inte köra flera hundra mil.

Ljungdalen/Helags och över flatruet kanske va kul.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr. Red Ännu en tips tråd... Fjällvandring 5
327Karlsson Ännu en tråd om turförslag.. Fjällvandring 15
policy308 En utrustningsliste tråd! Fjällvandring 11
MangeK Joutenheimen (ännu en tråd) Fjällvandring 8
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.