• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Paddlar uppblåsbart. "Packraft"

Tänkte paddla till Birka från Stockholm i sommar och tälta på vägen dit, runt 10km om dagen.
Stanna en eller två nätter på samma plats.
Räknar med minst 10 nätter.
Är säkrare om man har fler än ett fartyg och då vågar man även ta genväg över öppet vatten, och slipper hålla sig till strandkanten.
Matlagning förslagsvis på firestove, då en gasbehållare hinner ta slut på den tiden.
Man kan kosta på sig att ta med mat som väger mer än vanlig vandringsmat.
Stannar även och fiskar om det ser bra ut.
Gädda, gös, abborre.
Ingen stress.
Är 44år.
10km om dagen är ganska lagom med uppblåsbara fartyg.
Förslagsvis tag med inte större tält än två, helst enmanstält, då det är svårt att hitta tältplats.
Fartyget bör vara för två personer så allt får plats och inte tar vind så lätt.
Vikt runt 8-15 kilo.
Väger den mindre är risken att få punktering större.
Termos är ett måste, på minst en liter.
Min totala packning ligger på närmare 50 kilo, inklusive allt för upp till 10 dagar.
 
Good plan ! Jag har oxå en packraft, några kommentarer. Man grejar mer än 10km i lugna förhållanden, 15 är ok, men om det är motvind blir det väldigt trögt och mkt kortare distanser. Se upp för fartyg / fartygsleder och stanna nära land. En vanlig packraft väger 2-5 kg, och det räcker med 25 kg packning om man inte räknar in öl. Vattentät packning, säkerhetsutrustning, mobil.
 
Jag räknar in allt i vikten, inklusive kalsongerna jag har på mig.
Mitt fartyg väger 9 kilo torr, sen tillkommer paddlar, pump väska luftrycksmätare (mycket viktigt tycker jag) transportkärra.
Öl, nej det dricker jag inte, gillar inte färgen, plus att burkar inte är så behändiga att ta med hem igen.
För mig är det minst en liter te dagligen som gäller.
Hade känt mig rätt orolig i ett fartyg som väger 2-3 kilo ute på Mälaren.
Har även med ankarlina, då jag märkt att det kan vara smidigt med ankare ibland.
Det är ett tips.
Väger en hel del gör även fiskeutrustning.
Vill undvika att få det till någon slags tävling mot sig själv och andra, därför är 10km något som alla klarar, inte i alla väder, men i 90% av allt väder.
Vill även hinna med att fiska för att få lite större mening i det hela.
Du är välkommen att följa med.
 
Det låter sunt. Min packraft väger kanske 3.5kg, men det finns ju många olika modeller. Det är ju lite läskigt att paddla långt från land, föredrar åar, men risken för punka är nog obefintlig på en sjö. Det är nog större risk med fartyg, eftersom raften är långsam att paddla och hinna undan.
 
Det låter sunt. Min packraft väger kanske 3.5kg, men det finns ju många olika modeller. Det är ju lite läskigt att paddla långt från land, föredrar åar, men risken för punka är nog obefintlig på en sjö. Det är nog större risk med fartyg, eftersom raften är långsam att paddla och hinna undan.

Det är det snabba fartyget som har väjningsplikt.
Just för att man inte hinner med åror eller paddlar.
Ha en gul väst på så du syns.
Vifta med paddel om du tror att dom inte ser dig.
Hålla kollisionskurs medvetet är att räknas som misstänkt för sjöfylleri.
Vid mörker måste du ha en vit lanterna som lyser åt alla håll.
Förslagsvis på huvudet.
I alla fall om du paddlar en bit ut från stranden.
 
Av nyfikenhet, vad är det för packraft som väger så mycket?

Det är ju inte riktigt en packraft, utan mer inriktad på vatten, vandring, vatten, istället som för en packraft, vandring, vatten, vandring.
Skapade en tråd om val av kajak, så lägger ut en bild där.
Länk.
 
Senast ändrad:
Det låter sunt. Min packraft väger kanske 3.5kg, men det finns ju många olika modeller. Det är ju lite läskigt att paddla långt från land, föredrar åar, men risken för punka är nog obefintlig på en sjö. Det är nog större risk med fartyg, eftersom raften är långsam att paddla och hinna undan.

Vad jag har förstått bör risken för plötslig kollaps ute på öppet vatten vara låg. Den kedja av händelser som måste till för att en stor reva plötsligt ska öppna sig i raften och orsaka detta är osannolik: kraftig försvagning längs en linje i materialet. Sömmarna är både sydda och svetsade på alla kvalitetsrafts.
Någon snabbreparationstejp förklippt i praktiska patches kan dock vara bra att ha på däck. Typ Gorilla.

Tizipen har man ju varit lite nojig över, men min förståelse är att dessa sedan ca 7-8 år är redesignade så att ett brott när kedjan väl är stängd är ytterst osannolikt. Isåfall går den inte igen från första början.

Men ja ska man ut flera kilometer från land är det nog tillrådigt att tänka till både en och två gånger med säkerhetsdetaljer i form av neoprenkläder och nödanropsutrustning särskilt om vattentemperaturen är något lägre.
 
Min spontana tanke, är ved lättare att ha med än flytande bränsle (i för detta avsedda behållare så klart)? Eller är det så att det finns vedlager att bruka längs vägen?

Ser ut som en trevlig tur måste jag säga, inget jag har möjlighet att vara med på tyvärr.

Som alternativ till tält kanske sovsäcksöverdrag kan vara något, då sådan ej kräver förankring?
 
Min spontana tanke, är ved lättare att ha med än flytande bränsle (i för detta avsedda behållare så klart)? Eller är det så att det finns vedlager att bruka längs vägen?

Ser ut som en trevlig tur måste jag säga, inget jag har möjlighet att vara med på tyvärr.

Som alternativ till tält kanske sovsäcksöverdrag kan vara något, då sådan ej kräver förankring?
Ved finns överallt omkring en i naturen. Till ett vedkök behövs bara klena grenar och kvistar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.