Uppblåsbar eller med ram?

Har sålt bilen och skaffat bagagekärra, den fyller samma funktion.
Plus att den ger en frihet att inte behöva återvända till utgångspunkten och mötas av en böteslapp på bilen.
Frågan är vad som är att föredra när man ska paddla på en sjö eller i skärgård.
Minsta vikten för ett fartyg med ram som jag sett är 20 kilo plus.
Det uppblåsbara fartyg jag har nu väger 9 kilo och är en tyngre och stabilare form av packraft med två uppblåsbara element inuti av något slags material som påminner om väv.
Utanpå det är det någon slags oxfordtyg på ovansidan och kraftig pvc på undersidan.
Den är egentligen idealisk för grunda steniga forsar, men ändå tillräckligt smal för att vara bekväm att paddla, 86cm.
Frågan är egentligen hur mycket snabbare är en kajak med ram, eller rättare sagt hur mycket mer energibesparande att paddla 10km om dagen är det med en sådan.
Är det värt 10+ kilo.
För tycker redan att jag nått gränsen i vikt för hur mycket som är behagligt att förflytta sig några kilometer med en bagagevagn är.
Och har även testat och försöka hänga på vanliga kajaker, och jo dom är snabbare, men det är frågan om kanske 1km/t.
En kajak med ram är ju inte riktigt lika snabb som en plastkajak, men ändå lite snabbare än en uppblåsbar.
Några andra alternativ ser jag inte, och försöker redan nu spara in på all vikt jag kan på massa små detaljer.
 

HasseQ

Temp. avstängd
Finns ju några olika varianter.
Kajak. Kräver bil och något bra ställe att lagra den, helst villa. Lägenhet går bort.
Uppblåsbar Kajak. Tung, bör ha bil, men funkar ev på buss & tåg. Kan ha den i en lägenhet.
Packraft. Liten och lätt, funkar överallt, i ryggsäck och på cykel. Lite långsam att paddla dock.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Nej, nu har jag kollat, det var som jag sa.
Plattvattenkanoten väger 20 kilo.
Och är 6cm smalare än min uppblåsbara.
Men hela 11 kilo tyngre och hela 16.000kr dyrare.
Ett kilopris på 1000kr tyckte jag var lite dyrt.
Det är vanlig aluminium och vanlig pvc.
Måste nog säga att dom uppblåsbara sektionerna i min kajak består av ett bra mycket dyrare och mer avancerat material.
Tillverkaren rekommenderar att pumpa till 0,2kg, men själv pumpar han till 0,4kg.
Jämför med en packraft som pumpas till 0,1kg.
 
Finns ju några olika varianter.
Kajak. Kräver bil och något bra ställe att lagra den, helst villa. Lägenhet går bort.
Uppblåsbar Kajak. Tung, bör ha bil, men funkar ev på buss & tåg. Kan ha den i en lägenhet.
Packraft. Liten och lätt, funkar överallt, i ryggsäck och på cykel. Lite långsam att paddla dock.

Tycker inte 9 kilo är så farligt tungt.
Packraftversionen i samma konstruktion men med tunnare material väger runt 6 kilo.
Men skulle bli för nervös om jag pumpat den 0,2kg och solen låg på.
 

HasseQ

Temp. avstängd
Finns väl en del som testar packraft odyl i skärgården. Men då gäller stenkoll på väder och vind. Fint väder, vindstilla el ev lite medvind. Nära land. Då kan det vara ok.
 
Finns ju en uppsjö av faltkajaker, och motsvarigheter, bättre och sämre, dyrare och billigare.

Som jag nämnt i annan tråd har jag själv skaffat en Oru, inte bästa prestanda och kräver lite extraarbete för att man ska bekvämt ta den ut någonstans där självräddning kan komma på tal men det finns mer "färdiga lösningar", dock med högre prislapp.

Fördelen med Orun jämfört med exempelvis en Nortik är väl att priset är aningen lägre och vikten märkbart, men ner till samma vikt som en upplåsbar kommer man ju så klart inte.

Att en faltkajak (eller motsvarande) skulle kräva bil och inte funka på buss eller tåg ser jag verkligen inte, har själv tagit min på buss, tåg och spårvagn och inte haft några problem och då är den ärligt talat ganska skrymmande.

Kan rota fram lite olika jämförelser om så önskas mellan olika varianter, hade jag satsat på ordentlig skärgårdspaddling/havspaddling som huvudgrej hade jag dock kört minimum på en Oru och ännu hellre på något mer avancerat (men då måste budget så klart finnas).

Gällande hastigheter och energibesparing så är det så oerhört stor skillnad mellan olika modeller att det är svårt att säga men det bör ju vara märkbart lättare ifall det är sjögång att hantera-
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips