Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Naturligtvis är en cykelhjäl mycket bättre än utan hjälm... En uppenbar komfortmässig nackdel är ju att hjälmar för landbaserad sport ofta har en inredning bestående av "kuddar", etc. som suger upp vatten = blött och kallt, torkar långsamt.
Själv har jag en enkel och hyfsat billig protechjälm som saknar skärm (sämre skydd för ansiktet) men med inredning som är anpassad för vattensport.
Hi Peter, a cycle helmet is designed to absorb one major impact and then be thrown away, this way they can be made light and with plenty of cooling air flow. But for surfing or white water you need a helmet that can take multiple impacts, hence there are different CE standards and also why ski helmets have even tougher requirements than water helmets. So imagine being beaten up against the rocks and your helmets falls apart.... not so pretty. A good helmet is simply good health insurance.
Jag köpte den här för 300 spänn på Stadium. Den funkar fint men man får en del grus i håret om man kraschar i Klitmöller. Funkar bra till skidåkning också om man blir varm som jag.
Det är skillnad på cykelhjälmar. Klassiska hjälmar och fullface för DH är engångsartiklar, släng efter första större smällen. Sen finns det Dirt-hjälmar för mer BMX-cykling i ramp, pool och dirthopp etc.. Dessa är vanligen designade för att tåla fler smällar i likhet med en paddlingshjälm.
Om du har en hjälm med detta utseende behöver du ändå kolla upp modellen för att se om den har denna designegenskap. Annars skulle jag rekommendera att skaffa en annan hjälm. Att förlita sig på skyddsutrustning som inte håller måttet är en rätt dålig idé.
En Hockeyhjälm funkar ganska bra om du inte har någon riktig hjälm. Vissreligen ser man ut som ett miffo, men den har inget fluff och tål många små stötar (istället får en stor, som cykelhjälmar). Men, en riktig hjälm är självklart det bästa.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...