Packa lätt - rätt eller brist på vett?

Nästa tripp jag gör så tror jag kniven får stanna hemma. Den väger ju några hg och hur ofta använder man kniv på fjället?
Nästan aldrig, men släpa omkring på den ska man göra av nån anledning? Den behövs väl mest vid bushcraft. Men vid normal camping med tält och campingmat klarar jag mig med mina träbestick.
 
Jag kör sällan med storkniv utan kör med multiverktyg - dom väger ju en del men gör allt.
Kniven i dom räcker för en 2,5 kilos firre om man inte skall Mannerströmfilea den fint.

Kör med Gerber Mp800 eller Leatherman OHT , finns dock lättare mindre med hyfsad kniv
 
I vissa fall kan man kanske se kniven som "nödutrustning". Nödutrustning har man ju inte för att man använder den ofta utan för att den kan hjälpa i en nödsitation.

Men frågan är hur mycket en kniv hjälper i en nödsituation, jag tror det finns andra saker som är mer användbara där.
 
Att packa lätt är väl upp till var och än, blir man en gladare människa av att såga av och borra ur skaftet på sin tandborste så kör på!

Vill man bära 30kg och tycker det ör tillfredställande så har man min välsignelse även där!

Trist när det ska bli sådan pajkastning över så enkel sak som olika åsikter/skolor/kalla det vad du vill.

Själv bär jag "lagom", dvs någonstans mitt emellan och är glad på mitt sätt...

Bär både slidkniv, multitool och ibland både yxa och såg....



From da Phone
 
Den enda kniven jag bär på är Leatherman Squirt PS4 med sina 56,4g... Den håller till i min förstahjälp/reparationskit och jag har använt den ett par gånger under de senaste tre åren, men jag hade nog överlevt utan.
 
Funderar på om det finns någon koppling mellan frågan om allemansrätten och den om lättviktspackning.

Det finns vad jag förstår bara någon enstaka här som anser att allemansrätten bör begränsas för vanligt normalt friluftsliv.

Det finns vad jag förstår ingen som förespråkar tegelstenar (som det ofta nämnts) som en normal del i en normal packning för friluftsliv. Ända talas det om tegelstenar.

Om jag förstått saken rätt är väl enigheten påfallande över synen på allemansrätten ( för en normal person som vistas i skog och mark och inte ett kringresande cirkussällskap kanske jag måste förtydlig så att alla förstår vad som avses).

Och visst är väl det så att enigheten är påfallande över att det är bättre att bära en mindre vikt än en tyngre om det gäller likvärdig utrustning.

Det är intressant att läsa om listiga sätt att reducera vikt. Det är mindre intressant att läsa inlägg efter inlägg om själva synpunkten huruvida mindre vikt är lättare än tyngre vikt.

Inte heller är dessa ständigt återkommande tegelstenar något som lyfter frågan på ett konstruktivt sätt och inspirerar. Snarare att man suckar uppgivet hur vissa orkar släpa med sig ständigt dessa argument-tegelstenar i ett annars intressant ämne.

Slå in öppna dörrar heter väl talesättet men här handlar det väl snarare om bomba sönder hela dörren med tillhörande dörrkarm.

Jag tycker det är lärorikt med ett sunt utbyte av erfarenhet och föreslår tråden håller sig till tråden.

Tegelstenarna är ju ett dåligt argument som används ofta av lättpackarfrälsta, liksom hållbarhet används påfallande ofta av tungpackarna.
Att t.ex ett tält håller efter 20 år är ett ganska ointressant fakta, om det används en vecka varje år, så blir det 6x20 nätter, 120 nätter sammanlagt, vilket ibland jämförs med rapporter från amerikanska sidor där ett lättviktstält visar slitage efter en tur.
Vad som inte nämns då är att det är t.ex AT eller PCT som är en tur, de brukar ta ca 4-6 månader, och slitage på tältet är alltså större än på det 20-åriga.
Naturligtvis finns det lätta prylar som är dåliga, men det gäller ju också tyngre prylar, det är t.ex få som rekommenderar ett tält från Biltema eller Jysk som väger lika mycket som ett Hilleberg, trots en otrolig besparing av pengar till samma vikt.
Man får läsa på vilka prylar som fått bra kritik, oavsett om man köper lätta eller tunga grejer, det är bästa sättet att undgå bomköp.
 
Jag vill inflika att jag använder tegelstenarna som ett sätt att visa på ett felaktigt resonemang från vissa "tungpackare":)

Tegelstenliknelsen funkar i vissa tillfällen, men är väl överanvänd.

Poängen är väl att det som uppfattas som gramnörderi eller viktonani som det beskrevs tidigare är att det är inte så lätt att packa lätt som att packa tungt.

Därför är det föremål för diskussion.

Att få en packning med basvikt under 20 kg.. väldigt enkelt, snarare svårt att få den så tung, här kan man bära med campingstol och liknande.
Under 15 kg är fortsatt inget problem och medför minimalt tankearbete, detta klarar alla utan uppoffringar.
Under 10 kg börjar kräva lite eftertanke och planering, men fortsatt överkomligt även för den som sätter komfort överst i prioritet.
Under 5 kg börjar bli svårt, då krävs en god del planläggning och kunskap om både utrustning och uteliv.
Ytterligare kg under det är väldigt svårt, men vill man gå extremt och med små marginaler kan man komma ner på runt 2 kg på vissa turer.

Möjligt är inte nödvändigtvis rätt för alla, jag vill inte ha en 2 kg packning för det blir lite asketiskt för mig, ca 4-5 kg passar mig bra, nog med komfort, stor säkerhet och helt ok slitstyrka, även om det för många uppfattas som för lätt för att vara säker och hållbar, så är det andra som tycker den är tung och otymplig.
Totalvikten är såklart beroende på hur länge man är ute utan möjlighet att fylla på mat och bränsle.
Nyckelordet i det hela är att detta är en passande packvikt för mig.

Jag ger väldigt gärna tips till den som vill få en lättare packning, men inte alla måste följa de tipsen, för mig är det berikande om någon trivs med att gå på turer med andra fokus än mitt eget.
Fördelarna jag har av lätt packning är att jag kan få med mig mer fjäll och upplevelser på korta turer, ökad balans och säkerhet i tuff terräng, pigg och mjuk kropp efter en lång dags tur, liten påfrestning på mitt skadade knä, liten risk för slitage och skador också på andra leder, jag kan ha lättare, mjukare och framför allt mycket bekvämare skor, samt säkert fler fördelar som jag inte tänker på utan några minuters eftertanke.
Som sagt detta är min väg, andras väg och val är bra, jag ser inte min motsats i den som bär tre gånger så tung packning, men i den som aldrig går ut på tur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Grunderna i "Packa lätt" ? Lättpackning 38
tsd packa tält Lättpackning 3
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 447
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.