Packa lätt - rätt eller brist på vett?

Att få en packning med basvikt under 20 kg.. väldigt enkelt, snarare svårt att få den så tung, här kan man bära med campingstol och liknande.
Under 15 kg är fortsatt inget problem och medför minimalt tankearbete, detta klarar alla utan uppoffringar.
Under 10 kg börjar kräva lite eftertanke och planering, men fortsatt överkomligt även för den som sätter komfort överst i prioritet.
Under 5 kg börjar bli svårt, då krävs en god del planläggning och kunskap om både utrustning och uteliv.
Ytterligare kg under det är väldigt svårt, men vill man gå extremt och med små marginaler kan man komma ner på runt 2 kg på vissa turer.

hur många dagar vandrar du med respektive packning? runt 2 kg för mig skulle innebära trailrunning, nästan samma sak med 5 kg. Nu förutsätter jag att du bär med all mat och inte skickar fram den som man kan göra i USA på vissa leder
 
Basvikt är utan mat m,m....så allt det tillkommer som man konsumerar.
Min basvikt ligger på mellan 5-9kg (ej vintertid) beroende vilken rygga jag använder (exos 58 eller FR juvas på 90L;) )...samt vilket tält jag väljer.

Jag väljer inte bort någon komfort överhuvudtaget...jag sover/bär/förflyttar mig mycket bättre idag än vad jag gjorde för 20-10år sedan med tyngre utrustning.

Är det fel att köpa sig en sovsäck som väger mindre än hälften och tar en 1/3 av utrymmet av ens gammal sovsäck..men med bättre tempkomfort...är jag en elitist?...eller har jag inget vett;)
 
Basvikt är utan mat m,m....så allt det tillkommer som man konsumerar.
Min basvikt ligger på mellan 5-9kg (ej vintertid) beroende vilken rygga jag använder (exos 58 eller FR juvas på 90L )...samt vilket tält jag väljer.

ok, det kan förklara 2 kg och 5 kg, min ligger mellan 6-12 kg. tältet är det tunga i detta fall.
 
hur många dagar vandrar du med respektive packning? runt 2 kg för mig skulle innebära trailrunning, nästan samma sak med 5 kg. Nu förutsätter jag att du bär med all mat och inte skickar fram den som man kan göra i USA på vissa leder

Alla vikter räknade på det som är med hela resan, vikt av mat, bränsle och vatten kommer i tillägg och varierar.
Aktuella vikter beräknade för barmark, där ligger min packning på ca 5 kg i baspackning oavsett längd på tur, alltså mellan en natts övernattning upp till i princip hela barmarksäsongen.
Min mat och bränsle brukar väga cirka 750 g/dag, så veckopackningen blir ca 10,5-12 kg beroende på hur mycket vatten jag bär på.
 
Min packning passar bra för min typ av turer, där jag går ca 30 km/dag på fjälleder, kortare sträckor naturligtvis om jag går i stiglöst landskap, men längre om det är flack terräng.
Skulle jag ut på en tur där jag går en eller två mil och slår upp ett basläger som jag går dagsturer ifrån tar jag gärna med ett oversize tält, något bekvämt att sitta p, typ en campingstol och prioriterar matlagningen mera med större och tyngre kök samt inte nödvändigtvis torkade matvaror.
 
De allra allra flesta som är ute och vandrar vill kunna vara ute länge utan att behöva släpa med sig för mycket grejer.

Ju tyngre packning man har desto mer energi förbränner man och desto mer mat måste man ha med sig, och ju mer mat man har med sig desto tyngre blir packningen, och ju tyngre packning...

Jag har inga problem med att knata upp och ner för trappor med 30 kg ryggsäck som träning (det gjorde jag en period förut innan jag började inse att det nog inte var mina benmuskler jag behövde träna). Men då stoppar jag ett par fyllda vattendunkar i min Alaska.
 
en stilla undran från en som icke jagar gram:

väger ni allt ni bär? dvs packning, kläderna ni har på er samt kroppsvikten?

Själv tror jag jag hamnade runt 100 allt som allt (75+22+3) på senaste turen. Ska försöka minska packningen 5-7 kg till nästa. Fick ont i knäna av 22kg.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Grunderna i "Packa lätt" ? Lättpackning 38
tsd packa tält Lättpackning 3
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 456
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.