Packa lätt - rätt eller brist på vett?

Det finns vad jag förstår ingen som förespråkar tegelstenar (som det ofta nämnts) som en normal del i en normal packning för friluftsliv. Ända talas det om tegelstenar.

Nej, självklart inte i en "normal" packning. Men i en "tung" packning:)

Poängen är lite grann att OM man menar att det är fel att packa lätt så måste man nästan mena att det är rätt att packa tungt.

Och anledningen till att lättpackning diskuteras så mycket (att en del blir trötta på det och börjar kalla andra för "viktonanister" och liknande öknamn) är just att tungpackning är inget som behöver diskuteras.

Fast "viktonanister" var visst inte ett hån, eller hur var det?
 
Se där, en essens och sammanfattning kanske av Nermander.

Det skulle alltså finnas förespråkare för att själva tyngden, inte utrustningens beskaffenhet, är det viktiga. Tror inte det, möjligtvis någon här som vill skämta eller vara ironisk. Ska man vara det ska man inte använda fula och förklenande ord, det är inte trevligt.

Du Nermander själv har haft ingående information om din packning, vikter och det är intressant att läsa. Det jag vänder mig mot är den här pajkastningen som pågår oaktat från vem.

Det måste väl gå att föra ett resonabelt samtal utan att det blir en hysterisk yra av det hela?
 
släpa med sig ständigt dessa argument-tegelstenar

mental tungvikt? ;)

skämt o sido, medelvägen är det bästa, tror det är rätt få här som sågar av tandborstar eller delar på en thé påse som ngn så fyndigt skrev. Det låter mer som en psykologisk effekt än verklighet.
har man mellan 10-15 kg så är det ok, under 10 kg skulle jag bara ha om jag sprang ett bergslopp. Att lätta sin packning är en stegvis process som ska göras med omsorg. Tyvärr råder inte det motsatta förhållandet, att öka packvikten är mycket enklare tyvärr.
 
Jag har sågat av tandborsten och borrat hål i skaftet på mina plastbestick!! :)


Fast tandborsten var mer för att med fullt skaft gick den inte ner i den ficka jag ville kunna få ner den i, och när det gäller besticken så borrade jag ETT hål först för upphängning, men så tänkte jag att "när jag ändå håller på".

Men det blir en lite mental grej, man försöker hitta "onödig vikt" när man plockar med sina grejer. För min del kommer det ju lite i taget och går fram och tillbaka. Man provar att bara ha plastsked och en liten sax (från multiverktyg) med sig och visst funkar det om man anpassar maten till det, men det blir flexiblare med även en plastgaffel, en plastkniv (som smörkniv) och en liten 7 cm brytbladskniv (så man kan skära korv).


Jag tror att de flesta så kallade "lättpackare" egentligen är mer "viktmedvetna" än gramjagande.
 
Har också varit framme med sågen men då handlar det om minska längd på något som inte får plats i kök eller annat.

Jag har haft vissa lättvikts grejor jag bytt ut för att de ger mig mindre känslomässig glädje.

Vikbara plastkosan byttes tillbaka mot den gamla ärevördiga träkosan som kom åter i tjänst.

Plastbesticken går alltid sönder för mig så det har blivit mina gamla metall som är lätt och håller.

Jag har gått i skogen flera gånger med bara det allra nödvändigaste och en gammal jaktsäck i päronform men av plast. Tror jag bara hade något kilo med mig förutom lite mat och fiskespö.
Visst var det lätt och det gick bra. Det blir att bli mer uppfinningsrik bara. Tyvärr så tyckte jag inte det var kul i längden utan ville ha med mer än det jag klarat mig med.

I skogen vill jag gärna ha sotiga kaffepannan och kokkaffe även om torrkaffet väger mindre.

Jag har glädje av vissa sådana saker men ska jag på riktig långtur, över ett par veckor, blir det att titta mer seriöst på vikterna. Men träkosan får nog hänga med...
 
Att bära tungt eller lätt har ju mycket med våra prioriteringar att göra och våra prioriteringar skiftar ju från individ till individ. En bekant till mig skulle ut och fjällvandra med några arbetskarater för ett par år sedan. Han berättade lyriskt för mig att han hade skaffat sig en "ultralätt" spork för att hålla nere vikten. Jag blev faktiskt full i skratt då oxå berättade att han förutom utrustning kläder och mat, hade lyckats med att packa ned ett helt flak med 45cl ölburkar i ryggan! :)
 
Jag kan i skrivandets stund inte avgöra om min ovan nämda kamrat skall beskrivas som "lättpackare" eller "tungpackare" ??
 
Plastbesticken går alltid sönder för mig så det har blivit mina gamla metall som är lätt och håller.
Då måste du ha fel typ av plastbestick.

De jag har är i mjuk plast, typ samma som är i plastdunkar eller skruvkorkar. I princip omöjliga att spräcka eller knäcka, försöker man bryta dem så knäcks de inte utan deformeras i värsta fall plastiskt.
 
Jag kan i skrivandets stund inte avgöra om min ovan nämda kamrat skall beskrivas som "lättpackare" eller "tungpackare" ??

Det beror ju på vad resten av packningen vägde, lättpackning handlar ju om att minska den onödiga vikten. Sen kan man såklart diskutera huruvida ölen där var nödvändig eller inte, men burkar är ju i alla fall lättare än flaskor!
 
Jag blev faktiskt full i skratt då oxå berättade att han förutom utrustning kläder och mat, hade lyckats med att packa ned ett helt flak med 45cl ölburkar i ryggan! :)

För mig är det precis det som lättpackning handlar om - att få ner basvikten så pass mycket att jag kan unna mig lyx utan att knäcka ryggen. Vad bär du helst på? Tungt tält, tung sovsäck, tungt liggunderlag och tung ryggsäck eller ett par kilo vin, ost och salami?
 
bantningskur?

Jag är i samma situation, inte mycket man kan påverka om man skall vara ute så länge. Dessutom är jag inte beredd att chansa på säkerheten, så rejält tält, varma sovsäckar, pålitligt kök etc är viktigt i min prioritering. Inte kul om något falerar mitt i Sarek med lång väg till närmaste stuga.

På våran 12 dagars tur i Sarek hade vi ca 10kg förbrukning (proviant+bränsle), så det blev lättare under turen (vi hade 18kg resp 11kg kvar i säckarna när vi kom till Kvikkjokk som var slutmål för vandringen). Vi planerade så att vi hade tyngre vandring och mer passövergångar mot slutet av turen, och lättare dalgångsvandring i början.

Det innebär 4hg per person per dag. Vad blir det för matsedel och hur många kcal?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Grunderna i "Packa lätt" ? Lättpackning 38
tsd packa tält Lättpackning 3
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 444
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.