Packa lätt - rätt eller brist på vett?

Att få en packning med basvikt under 20 kg.. väldigt enkelt, snarare svårt att få den så tung, här kan man bära med campingstol och liknande.
Under 15 kg är fortsatt inget problem och medför minimalt tankearbete, detta klarar alla utan uppoffringar.
Under 10 kg börjar kräva lite eftertanke och planering, men fortsatt överkomligt även för den som sätter komfort överst i prioritet.
Under 5 kg börjar bli svårt, då krävs en god del planläggning och kunskap om både utrustning och uteliv.
Ytterligare kg under det är väldigt svårt, men vill man gå extremt och med små marginaler kan man komma ner på runt 2 kg på vissa turer.

hur många dagar vandrar du med respektive packning? runt 2 kg för mig skulle innebära trailrunning, nästan samma sak med 5 kg. Nu förutsätter jag att du bär med all mat och inte skickar fram den som man kan göra i USA på vissa leder

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Basvikt är utan mat m,m....så allt det tillkommer som man konsumerar.
Min basvikt ligger på mellan 5-9kg (ej vintertid) beroende vilken rygga jag använder (exos 58 eller FR juvas på 90L;) )...samt vilket tält jag väljer.

Jag väljer inte bort någon komfort överhuvudtaget...jag sover/bär/förflyttar mig mycket bättre idag än vad jag gjorde för 20-10år sedan med tyngre utrustning.

Är det fel att köpa sig en sovsäck som väger mindre än hälften och tar en 1/3 av utrymmet av ens gammal sovsäck..men med bättre tempkomfort...är jag en elitist?...eller har jag inget vett;)

Basvikt är utan mat m,m....så allt det tillkommer som man konsumerar.
Min basvikt ligger på mellan 5-9kg (ej vintertid) beroende vilken rygga jag använder (exos 58 eller FR juvas på 90L )...samt vilket tält jag väljer.

ok, det kan förklara 2 kg och 5 kg, min ligger mellan 6-12 kg. tältet är det tunga i detta fall.

hur många dagar vandrar du med respektive packning? runt 2 kg för mig skulle innebära trailrunning, nästan samma sak med 5 kg. Nu förutsätter jag att du bär med all mat och inte skickar fram den som man kan göra i USA på vissa leder

Alla vikter räknade på det som är med hela resan, vikt av mat, bränsle och vatten kommer i tillägg och varierar.
Aktuella vikter beräknade för barmark, där ligger min packning på ca 5 kg i baspackning oavsett längd på tur, alltså mellan en natts övernattning upp till i princip hela barmarksäsongen.
Min mat och bränsle brukar väga cirka 750 g/dag, så veckopackningen blir ca 10,5-12 kg beroende på hur mycket vatten jag bär på.

Min packning passar bra för min typ av turer, där jag går ca 30 km/dag på fjälleder, kortare sträckor naturligtvis om jag går i stiglöst landskap, men längre om det är flack terräng.
Skulle jag ut på en tur där jag går en eller två mil och slår upp ett basläger som jag går dagsturer ifrån tar jag gärna med ett oversize tält, något bekvämt att sitta p, typ en campingstol och prioriterar matlagningen mera med större och tyngre kök samt inte nödvändigtvis torkade matvaror.

De allra allra flesta som är ute och vandrar vill kunna vara ute länge utan att behöva släpa med sig för mycket grejer.

Ju tyngre packning man har desto mer energi förbränner man och desto mer mat måste man ha med sig, och ju mer mat man har med sig desto tyngre blir packningen, och ju tyngre packning...

Jag har inga problem med att knata upp och ner för trappor med 30 kg ryggsäck som träning (det gjorde jag en period förut innan jag började inse att det nog inte var mina benmuskler jag behövde träna). Men då stoppar jag ett par fyllda vattendunkar i min Alaska.

en stilla undran från en som icke jagar gram:

väger ni allt ni bär? dvs packning, kläderna ni har på er samt kroppsvikten?

Själv tror jag jag hamnade runt 100 allt som allt (75+22+3) på senaste turen. Ska försöka minska packningen 5-7 kg till nästa. Fick ont i knäna av 22kg.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips