Volymvikten hos tegelstenar är på tok för låg för att vara värd att packa ned i säcken.
Guld är väl väldigt bra, eller uran.
Bly om man vill vara snål! :-D
Volymvikten hos tegelstenar är på tok för låg för att vara värd att packa ned i säcken.
Att få en packning med basvikt under 20 kg.. väldigt enkelt, snarare svårt att få den så tung, här kan man bära med campingstol och liknande.
Under 15 kg är fortsatt inget problem och medför minimalt tankearbete, detta klarar alla utan uppoffringar.
Under 10 kg börjar kräva lite eftertanke och planering, men fortsatt överkomligt även för den som sätter komfort överst i prioritet.
Under 5 kg börjar bli svårt, då krävs en god del planläggning och kunskap om både utrustning och uteliv.
Ytterligare kg under det är väldigt svårt, men vill man gå extremt och med små marginaler kan man komma ner på runt 2 kg på vissa turer.
Basvikt är utan mat m,m....så allt det tillkommer som man konsumerar.
Min basvikt ligger på mellan 5-9kg (ej vintertid) beroende vilken rygga jag använder (exos 58 eller FR juvas på 90L )...samt vilket tält jag väljer.
hur många dagar vandrar du med respektive packning? runt 2 kg för mig skulle innebära trailrunning, nästan samma sak med 5 kg. Nu förutsätter jag att du bär med all mat och inte skickar fram den som man kan göra i USA på vissa leder
Lägg allt det du inte brukat på soffan hemma och lista det, väg det och fundera ett varv till. Dum är den som bär onödigt.