Packa lätt - rätt eller brist på vett?

en stilla undran från en som icke jagar gram:

väger ni allt ni bär? dvs packning, kläderna ni har på er samt kroppsvikten?

Själv tror jag jag hamnade runt 100 allt som allt (75+22+3) på senaste turen. Ska försöka minska packningen 5-7 kg till nästa. Fick ont i knäna av 22kg.

Själv har jag vägt det mesta i förväg och antecknat i exceldokument. Så sammanställs packlistan inklusive vikter innan jag börjar packa. Samma då med kläderna på kroppen.

Mig själv väger jag till och från och brukar försöka komma ihåg att väga hela packningen precis innan jag lämnar lägenheten för att jämföra teori med praktik. Dock har jag hittills inte ställt mig på vågen med kläder och rygga på för att bli säker på slutgiltiga totalvikten.

För mig handlar det mer om att vara medveten om ungefär hur mycket sakerna väger och ungefär hur mycket packningen borde landa på när jag planerar min resa. I praktiken brukar jag oftast byta ut något, lägga till en bok eller på annat sätt spräcka planen med sista-sekunden-ändringar. Det är ju inte den absoluta slutvikten som är det viktiga (för mig) utan att ha en approach som ger mig behagligare vandring.
 
en stilla undran från en som icke jagar gram:

väger ni allt ni bär? dvs packning, kläderna ni har på er samt kroppsvikten?

Jepp, illa tvungen :)

Bär jag ryggsäck så väger jag bara utrustningen, paddlar jag så väger jag allt som kajaken får bära. Logiken är att kajaken har en viss bärförmåga den klarar av utan att dess grovsjöegenskaper försämras. Kajakstorleken har jag valt baserat på kroppens villkor, inte på utrustningens villkor. Jag vill inte överdimensionera kajaken för då är den inte optimal för mig, så det blir det en viss marginal som kan utnyttjas till last. Då min kroppsvikt snarare haft tendens att stiga än sjunka med åren så har jag fått noga fundera vad jag packar i den för att hålla totalvikten oförändrad. En positiv bieffekt är att numera orkar jag ensam bära kajaken långfärdslastad från stranden till lägerplatsen, någonting som var stört omöjligt med min förra överdimensionerade kajak packad med 40+ kg utrustning som jag då ansåg behöva på mina färder. Dessutom är kajaken alltid lastad med en totalvikt som är inom de optimala gränserna för modellen, så den beter sig utmärkt på dagsturer utan last men också på långfärd. Oavsett om det är jag eller vattnet som bär utrustningen så kommer ja lättare och längre med mindre ansträngning om jag håller packvikten nere.
 
när jag paddlar väger jag oftast ingenting. Öser på med grejer till den e full :)...Har gått ner 18 kg sen förra sommarn men märker ingen skillnad i hur kajaken uppför sig.

Undrade nog mest hur gramjägarna på fjället gör, men intressant ur andra perspektiv också. Undrar varje gång jag e på kajakturer varför i h-e jag tar med mer grejer bara för att det går?!
 
en stilla undran från en som icke jagar gram:

väger ni allt ni bär? dvs packning, kläderna ni har på er samt kroppsvikten?

Kroppsvikten har man ju oftast svårt att påverka enkelt, men de som väger mycket brukar väl försöka att utnyttja den vikten som energi på vandringen (d.v.s. de ser till att gå ner i vikt under vandringen).

Sen är det ju skillnad på vad på kroppen som väger. Generellt sett så är det väl inte direkt optimalt att vara en stor kroppsbyggare på vandring. En massa muskler som väger och som förbränner energi men som man inte har användning för. Bättre då att vara lite lönnfet och ha fettreserver att leva på. Det där såg man ju lite på det gamla Camp Molloy, de som var stora och vältränade fick stora problem på långa etapper.

Men jag personligen väger sällan totalpackningen när jag packar. Jag vet vilka av mina grejer som är lättast och sen tar jag med de grejer jag tror jag behöver för den aktuella turen. Det beror ju på årstid och så exakt vilka grejer man väljer.

Jag är med andra ord inte så jätteintresserad av exakt vad min packning väger så länge jag vet att jag inte släpar på en massa vikt "i onödan". Känns ryggsäcken för lätt slänger jag ner lite extra godis:)
 
en stilla undran från en som icke jagar gram:

väger ni allt ni bär? dvs packning, kläderna ni har på er samt kroppsvikten?

Själv tror jag jag hamnade runt 100 allt som allt (75+22+3) på senaste turen. Ska försöka minska packningen 5-7 kg till nästa. Fick ont i knäna av 22kg.

Gramjakt existerar inte. Lättpackning handlar inte om att peta bort ett gram här, ett gram där.
http://www.huthyfs.com/minpack.html

Vad kroppsvikten har med saken att göra är inte så lätt att överblicka - bär man sina kilon eller bär man med dem? En tung kropp, utan motsvarande muskelmassa, sliter naturligtvis på leder och senfästen väl så mycket som en tung ryggsäck. Själv väger jag c:a 66 kg, och har en fetthalt i mitten av normalintervallet för min ålder, 70 år. Det betyder att jag har att ta av. Med väl avvägd kost kan jag alltså hoppas att inte förlora muskelmassa under turen.

På min senaste fjälltur hade jag mat för 8 dagar och en gasburk för mycket. Säcken landade på 13,3 kg med tom vattenflaska. Flaskan var aldrig mer än halvfull (utom vid matlagningen), eftersom jag drack direkt ur bäcken vid nästan varje tillfälle. Kläderna på kroppen vägde 1,8 kg, varav skorna var en tung post, 0,9 kg.
Vid varmt väder låg förstås min vindoverall, 0,4 kg, i säcken. Jag använder stavar;
de väger kanske 0,7 kg, kanske mindre. Jag tar dem för sig, eftersom de i vissa fall (t ex brant uppför) snarast avlastar. Så högt räknat, 16,3 kg last på en 66 kg tung kropp.

Jag har drabbats av hopparknä, som jag kände av (mest i form av vilovärk) under årets tre turer (totalt 34 dagar), men mindre beroende på packningen än på terrängen.
 
Basvikt är utan mat m,m....så allt det tillkommer som man konsumerar.
Min basvikt ligger på mellan 5-9kg (ej vintertid) beroende vilken rygga jag använder (exos 58 eller FR juvas på 90L;) )...samt vilket tält jag väljer.

Jag väljer inte bort någon komfort överhuvudtaget...jag sover/bär/förflyttar mig mycket bättre idag än vad jag gjorde för 20-10år sedan med tyngre utrustning.

Är det fel att köpa sig en sovsäck som väger mindre än hälften och tar en 1/3 av utrymmet av ens gammal sovsäck..men med bättre tempkomfort...är jag en elitist?...eller har jag inget vett;)

Jag håller på och reviderar en del filer på min site, bl a packfilen. Citat:


"Apropå "gramjakt" följer här en jämförelse mellan mina Bo-Bära-Sova före år 2000 och på en fjälltur i Norge 2014.

Före 2000. Tält: The North Face Tadpole, 2,2 kg; Ryggsäck: Karrimor Condor 60-80, 2,2 kg; Sovsäck: Ajungilak syntetisk, 1,7 kg; Madrass: Thermarest uppblåsbar, 0,8 kg. Totalt: 6,9 kg.

Norge 2014. Tält: Laser Comp, 1,14 kg; Ryggsäck: Osprey Exos 58, 1,2 kg (inkl. regnskydd); Sovsäck: Mountain Equipment, komfort +2, 0,64 kg; Madrass: Ridgerest, 0,34 kg. Totalt: 3,3 kg."

En sådan sammanställning borde en gång för alla döda begreppet "gramjakt", men också föreställningen att låg vikt kräver extrema och ofunktionella lösningar.
 
en stilla undran från en som icke jagar gram:

väger ni allt ni bär? dvs packning, kläderna ni har på er samt kroppsvikten?

Själv tror jag jag hamnade runt 100 allt som allt (75+22+3) på senaste turen. Ska försöka minska packningen 5-7 kg till nästa. Fick ont i knäna av 22kg.

Det finns många sätt att benämna packvikten. De vanligaste är:
Baspackvikt är allt i packningen utom det som ska konsumeras, dvs vatten, mat och bränsle är borträknat.
Total packvikt. Den viktigaste vikten, då det här ingår allt som bärs på ryggen.

Det talas också om full skin out baspackvikt, vilket inkluderar allt på kroppen och i fickor förutom resten av baspackvikten.

Kroppsvikten har jag aldrig sett att någon anger, men den spelar roll för packvikten, ryggsäck med större bärsystem, längre sovsäck, större liggunderlag, kläder i stora storlekar gör ju att vikten ökar och vice versa.
 
tegelstenar och hål i tandborsten.

Diskussionen hamnar ständigt i extrempunkter, kul men inte så konstruktivt.

Ytterpunkten för traditionspackarna som tycker det går fint att bära 25-30 kg totalvikt: Löjligt att borra hål i tandborsten, för klent att inte orka bära.

Ytterpunkten när lättpackare jämför packningar: Blyvikter, tegelstenar och ta med diskhon, onödigt att ta med onödiga prylar.

Lite kommentar till båda dessa extremer:
Om man har en total packvikt på 25 kg för en tur känns det väldigt löjligt att spara 50-100 g genom att klippa av tvättråden i kläderna, borra hål i tandborsten och kapa remmar på ryggsäcken. Om man blivit extremt biten av detta med lätt packning är det en enkel åtgärd för att få ner packvikten något extra och om man vill ha ner vikten maximalt så är det en nödvändighet, även om det känns som extremt också för mig.
Men saken är ju den att vi har en frihet, ingen måste göra på ett visst sätt.
Jag tror att de flesta som ger råd här vill göra livet enklare och/eller mer komfortabelt för den som får rådet, inte tvinga alla att göra på samma sätt.
Låt tandborstborrarna och tegelstensbärarna existera sida vid sida, ingen av dem måste bort, naturen har plats för både 4-säsongers Hillebergstält och lättviktstarpar.

Klent eller bära onödiga prylar är väl en fråga om tycke och smak, inte rätt eller fel. Om man är stark och frisk och klarar av att bära 25-30 kg med lätthet så är det ett skönt läger som blir belöningen efter en dags vandrare, om man är stark och frisk och bär lätt blir belöningen bra på många olika sätt, man kan fylla säcken med t.ex fotoutrustning, fiskeprylar, klätterutrustning, eller bara gå längre varje dag.
Om man har skador, sjukdom eller liknande och vill ut är en lätt packning väldigt bra, naturen är tillgänglig för flera om packningen är lätt.
Onödigt för någon är essentiellt för någon annan, helt beroende av preferenser.

Att lätt utrustning är ett tecken på klenhet är ju direkt löjligt, det är ju t.ex olympier och världsmästare som strävar efter att ha lätt utrustning, man kan väl t.ex kalla Petter Northug mycket, men knappast att han är klen även om han nog har lättare skidor och stavar än samtliga som läser det här inlägget.

Lätt utrustning är för de flesta ett sätt att öka njutningen på tur, men det är ju också en tung utrustning!
 
ta med ett riktigt vindskydd också, annars finns risken att du gör av med mer bränsle än planerat. 2st 230g tuber har i princip lika mycket gas som en 450g, men du sparar på plåtvikten och packningsvolymen. Testa tuben innan avresan att den släpper gas till din brännare samt sluter tätt när du skruvar av brännaren, så slipper du ev överraskningar.

Själv använder jag tältet som vindskydd.
 
Kom precis hem från Sarek efter nästa två veckors höstvandring och har därmed färska erfarenheter beträffande packningens vikt, inte minst en värkande kropp. Noterar med intresse att jag under denna tid inte en gång träffat på någon utpräglad lätt / UL-packare, däremot många `stugspringare´ som är en helt annan sak. Vid denna tid på året är 8 av tio från utlandet och företrädesvis tyskland och standardvikten på herrarnas tvåveckorspackningar ligger på 25-28 kilo.

Mina erfarenheter beträffande denna vandring och den egna packningen blir att jag aldrig byter ut mitt rejäla Soulo, sköna Plasma och Thermarest Neo mot något enklare (lättare), dock har jag en del mat över, bland annat torkad köttfärs / mos och mitt nya superkök ETA Lite behöver max 450 gram gas på 14 dagar så där har jag burit på onödig extragas. Ett lättare regnställ, en lättare kamera och lite färre reservbatterier, lithiumbatterier är fantastiskt lätta och effektiva.
Summa summarum skulle kanske nästa packning kunna pressas från 23 till 20kg eller så.
Förövrigt, använde inte min morakniv en endaste gång så den kan känna sig lite orolig:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johan5588 Grunderna i "Packa lätt" ? Lättpackning 38
tsd packa tält Lättpackning 3
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 456
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.