Har läst de norska rapporterna. Och det är ju helt klart att felhanterad grigri i samband med ledklättring är en ännu större bov än jag trodde. Har själv sett klättrare flyga ca 12 meter från innevägg pga att säkringsmannen klämde åt om grigrin (dock gick det bra, flygturen slutade någon meter över golvet).
Faktum är ju att en stichtbroms (eller atc eller reverso osv) är ett betydligt snabbare redskap för att ge ut och ta in rep, samt att det är mycket säkrare eftersom det inte inleder säkringsmannen i några tokiga tankar om att det är ok att släppa bromshanden. Grigri är däremot ett finfint redskap till topprep när man ska öva in leder och hänga mycket.
Sen verkar ju missförstånd vid nedfirning från ankaret vara ett rätt vanligt problem. Min "klätterguru" har själv råkat ut för ett sånt fall i sin ungdom. Han gav mig rådet att alltid se till att den belay-sling som jag hängt i medan jag fixade ankaret slackar (så att jag bevisligen hänger i repet och att säkringsmannen "har" mig) innan jag tar bort den. Samma sak vid firning, se till att man hänger i bromsen (men prusiken som stopp), och inte i slingan, innan man tar bort sin belay-sling och börjar fira.
Jag är inte världens bästa klättrare, långt därifrån. Men kanske just därför har jag gått flera kurser för att lära mig mer. Framför allt gav kamraträddningskursen ganska mycket insikt i hur man bör hantera sin utrustning och varför viss utrustning är bättre än annan i vissa lägen. Och varför vissa småsaker, som prusik, inte är onödigt krams. Och även för den som är urstyv som klättrare handlar nog mycket av säkerheten trots allt på hur man hanterar grejorna och att man aldrig blir nonchig.