Oregon problem

Är det någon som vet hur man får oregon att fungera ihop med mapsource? När jag ska installera friluftskartan ( mapsource ) så vill den leta efter gps:en, men hittar den inte... efter o ha läst på i användarmanualen verkar det som att det ska finnas "gränssnitt" inställningar under system menyn i gps:en, men i min finns bara Gps, Språk och batterityp... är det fel i min gps eller i användar manualen?

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
När jag tittar

i manualen på www.garmin.com blir jag lite misstänksam. Det står ingenstans i texten under rubriken nedan att det går att ladda ned kartor till enheten. Har Garmin tagit bort den möjligheten?

"Transferring Tracks Waypoints Routes"

Filer kan skickas Enligt rubriken Transferring and deleting files men om det omfattar kartfiler framgår ej.

Thure

Förlorar inget

Jag tror inte att du förlorar nåt egentligen på att köpa en Magellan istället, särskilt som deras kartor verkar vara bättre än Garmins karta.
Enda nackdelen som jag ser det med Magellan är att de har mindre kartområden men det spelar ju ingen roll du oftast är inom en och samma region och använder den.

Jag använder mapsource och Oregon, inga problem att tanka kartor eller waypoints. Känner inte igen att mapsource frågar efter GPS vid installation, men då har jag heller inte den senaste versionen av mapsource (och tänker inte uppgradera heller då den har fått mycket kritik, och det verkar som om de flesta som provat byter tillbaka till den äldre versionen).

Har dock för mig att det finns en inställning för överföringen i GPS'en också, kan kolla när jag kommer hem om det fortfarande är obesvarat. Även om den stod rätt i defaultläge.

Dyker GPS'n upp i filhanteraren när du kopplar den till datorn?

okej, vad har du för karta och version av mapsource då?

Precis, enligt manualen skall det finnas under Inställningar-system nånting som heter Gränssnitt, men i min gps finns endast GPS, Språk och batterityp att ändra här...

Ja, i filhanterar syns den...

Senast ändrad:
Är inte helt 100 men vill minnas att det är mapsource v 6.13.5 jag kör.
Provade kartor är gamla friluftskartan, frilufts pro, city navigator 2008 samt bluechart. Minns dock inte de enskilda kartornas versioner.

Märkligt... hade du redan mapsource installerat på datorn från någon tidigare gps? i mitt fall är det en nyinstallation med friluftskartan som jag haft sedan tidigare ( fast på annan dator ).

Kan du kolla menyerna på din och se om du har "gränssnitt" inställningar?

Ja jag hade en tidigare version av mapsource först, den hittade inte Oregon apparaten eftersom den versionen inte klarade av USB.

Kan kolla upp menyerna senare i kväll.

Okej, så då uppdaterade du mapsource... kan det vara så att min mapsource är för gammal då? men det går ju inte att uppdatera den om den inte är installerad redan... *suck* det har jag försökt med och då får man meddelande om att det måste finnas en redan på datorn...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips