Mitt Kina-tillverkade Svea förvärms definitivt inte lika lätt som mina gamla Primus bensinkök. Jag tror att en faktor kan vara att tanken inte är i mässing. Det bara ser ut så. Under ytan döljer sig nån form av plåt som måhända har sämre värmeledningsegenskaper än mässing. Nån annan kan det där bättre än mig.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Optimus Svea
- Trådstartare Karlaugust
- Start datum
Är tanken magnetisk?
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Där har du kanske svaret. Vindskydda köket vid blåsiga förhållanden just under förvärmningen. Under arbetsgång ska man dock se till att köket står "luftigt" så det inte överhettas...
Då lägger jag till:
Luftigt ska det stå, men helst i lä (linda folie runt det är fel). Speciellt om vintern kyler vinden så mycket att man kan tappa trycket, och då fungerar det dåligt. Själva vindskyddet på Svea är ju en rejäl kylfläns.
Som ni redan påpekat måste man vindskydda vid förvärmningen. Blåser det kommer man enbart värma tanken, men inte själva brännaren. Resultatet blir att man får tryck, men ingen förgasning. Lågan måste brinna vertikalt så att hela brännaren värms.
Den som inte vet att instängd bensin kan bli en Molotovcoktail bör inte tända.
Bensinkök
har jag rätt lite erfarenhet av.
Men det finns faktiskt ett Sievert fotogenkök som som default pumpas upp med rensnålen uppe och som inte går att pumpa upp tryck i med reglerratten i andra extremläget.
Det så kallade tvärtomköket. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=58183&highlight=tv%E4rtom+k%F6ket
Thure
har jag rätt lite erfarenhet av.
Men det finns faktiskt ett Sievert fotogenkök som som default pumpas upp med rensnålen uppe och som inte går att pumpa upp tryck i med reglerratten i andra extremläget.
Det så kallade tvärtomköket. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=58183&highlight=tv%E4rtom+k%F6ket
Thure
Är tanken magnetisk?
Nä. Det är runt påfyllningshålet som det mässingsfärgade nötts bort och det skymtar fram grått, så den är tydligt pläterad i alla fall där.
Nä. Det är runt påfyllningshålet som det mässingsfärgade nötts bort och det skymtar fram grått, så den är tydligt pläterad i alla fall där.
Kan det vara lödningen som syns...?
...lägger in en bild på mitt Svea bara för 123:an är så fin.
Oanvänd på denna bild men nu välanvänd på "koseturer".
Bilagor
Till det där köket finns det också en tyst-hatt på ebay från Bernie Dawg.
Ni kan läsa mer om hans hattar på hans hemsida Bluewater Stove Restoration...
Ni kan läsa mer om hans hattar på hans hemsida Bluewater Stove Restoration...
Vad förvärmde du med? Hur mycket? Hur länge? Hur full var din bränsletank?
När köket står horisontellt får du bara tanka upp till påfyllningshålet. Det är luftkudden över bränslet som skall utvidgas av förvärmningen och trycka upp bränslet i veken.
go tur
Jag förvärmde med bensin, så mycket som får plats i fördjupningen. Bränsletanken var kanske fylld till hälften.
Läfaktorn är viktig. Annars blåser värmen väck.
Jag förvärmde med bensin, så mycket som får plats i fördjupningen. Bränsletanken var kanske fylld till hälften.
Den där fördjupningen tycker jag är i minsta laget. Fungerar när det är varmt ochj vindstilla.
Vissa monterar en sån där rund glasfiberveke runt stigarröret så att de kan värma ordentligt.
Den där fördjupningen tycker jag är i minsta laget. Fungerar när det är varmt ochj vindstilla.
Vissa monterar en sån där rund glasfiberveke runt stigarröret så att de kan värma ordentligt.
Det där sista får du gärna utveckla.
Jag gjorde ett nytt försök idag med Svea. Svag vind och 0 C. Jag använde ryggsäck för att åstadkomma lä - ändock krävdes två förvärmningar. När sedan köket startar brinner det några sekunder med mycket stora lågor. Jag funderar hur det blir att använda köket i t.ex. -20 C. om jag har problem i plusgrader.
Liknande trådar
- Svar
- 7
- Visningar
- 2 M
- Svar
- 49
- Visningar
- 3 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar