Val av plagg?

För den budget du har borde du kunna hitta några olika tröjor som passar för olika behov. Jag gav runt 700kr för Patagonia jackan på rea, knappt 500kr för dunjackorna från Everest (Stadium). Även jag fiskar på västkusten eller under fjällvandring när jag befinner mig i områden där det är tillåtet mot fiskekort. I andra områden där fiske inte är tillåtet ex Sarek tar jag inte med fiskeprylarna för att spara vikt. För fiske hemmavid duger vilken gammal fleece eller ulltröja som helst under ytterplagget oavsett skick;-)
Den skönaste tröjan jag har som mellanlager på västkustens kalla och blöta höst- och vinterdagar är en ulltröja från Ivanhoe, alltid på något sätt behagligt och lagom varm vilket nog förklaras av ullens unika egenskaper. Den och är perfekt under en oisolerad skal/regn jacka. För vandringen när vikt/volym är prio väljer jag dock Patagoniajackan.
Danny full zip – Ivanhoe of Sweden
För ett mellanlager föredrar jag jackor/tröjor utan huva, då ytterplagget har huva. Dubbla huvor blir bara klumpigt, så använder hellre en tunnare mössa i merinoull för ökad flexibilitet.
 
För 2000kr får du både jacka och olle om du inte är så petig med märket. Många är nöjda med Decathlons, min egen är från vanlig sportbutik när de hade någon rea.
 
Tack för ett bra svar!
För den budget du har borde du kunna hitta några olika tröjor som passar för olika behov. Jag gav runt 700kr för Patagonia jackan på rea, knappt 500kr för dunjackorna från Everest (Stadium). Även jag fiskar på västkusten eller under fjällvandring när jag befinner mig i områden där det är tillåtet mot fiskekort. I andra områden där fiske inte är tillåtet ex Sarek tar jag inte med fiskeprylarna för att spara vikt. För fiske hemmavid duger vilken gammal fleece eller ulltröja som helst under ytterplagget oavsett skick;-)
Den skönaste tröjan jag har som mellanlager på västkustens kalla och blöta höst- och vinterdagar är en ulltröja från Ivanhoe, alltid på något sätt behagligt och lagom varm vilket nog förklaras av ullens unika egenskaper. Den och är perfekt under en oisolerad skal/regn jacka. För vandringen när vikt/volym är prio väljer jag dock Patagoniajackan.
Danny full zip – Ivanhoe of Sweden
För ett mellanlager föredrar jag jackor/tröjor utan huva, då ytterplagget har huva. Dubbla huvor blir bara klumpigt, så använder hellre en tunnare mössa i merinoull för ökad flexibilitet.
Japp absolut som
För 2000kr får du både jacka och olle om du inte är så petig med märket. Många är nöjda med Decathlons, min egen är från vanlig sportbutik när de hade någon rea.
nej märke spelar ingen roll. Köper hellre prisvärt med ”fel märke” än dyra saker med rätt logga på. Decathlons är något jag ska spana in. Tack för tipsen!
 
Hej. Jag kör på tunn dunväst (som dubblerar som kuddfyllning) OCH 400g tröja från Ullfrotté (Länk) För mig som sällan fryser om armarna funkar det perfekt! Min syster har gjort tvärtom; tunn dunjacka och ullfrottéväst (men hon använder ofta båda samtidigt + skaljacka! Stackarn fryser ibland i rumstemperatur…)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Jörgen64 Val av kängor Kläder 28
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
jerklaren Val av skalkläder Kläder 4
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
speedy hjälp med val av byxor Kläder 3
StefanP- Val av skor/kängor för varierad miljö Kläder 7
thomalin Val av trailskor Kläder 1
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
snowchain Val av stl. Lundhagskänga Kläder 4
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
MZS Val av känga Kläder 12
cliff74 Val av skaljacka? Kläder 6
bortsidan Val av vindsäck Kläder 0
bjornhallberg Val av kängor - mer stad än hiking Kläder 4
Bra val av "tjejbyxa"? Kläder 1
DoktorGlas Helly Hansen återkallar plagg Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
stenblock Saker jag alltid velat fråga om sk "Fukttransporterande" plagg men aldrig vågat fråga Kläder 40
jlw Dubbla lagertvå plagg. Kläder 11
seobserver Trippelmaskade plagg? Kläder 1
Henriko Laga GT-liknande plagg Kläder 4
Ix Förstärknings plagg... Kläder 17
capman Tvätt av gore-tex plagg Kläder 4
atrende Återställa impregnering av gtx-plagg? (igen...) Kläder 4
kal hur tvättar man en gore-tex plagg? Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.