Val av plagg?

För den budget du har borde du kunna hitta några olika tröjor som passar för olika behov. Jag gav runt 700kr för Patagonia jackan på rea, knappt 500kr för dunjackorna från Everest (Stadium). Även jag fiskar på västkusten eller under fjällvandring när jag befinner mig i områden där det är tillåtet mot fiskekort. I andra områden där fiske inte är tillåtet ex Sarek tar jag inte med fiskeprylarna för att spara vikt. För fiske hemmavid duger vilken gammal fleece eller ulltröja som helst under ytterplagget oavsett skick;-)
Den skönaste tröjan jag har som mellanlager på västkustens kalla och blöta höst- och vinterdagar är en ulltröja från Ivanhoe, alltid på något sätt behagligt och lagom varm vilket nog förklaras av ullens unika egenskaper. Den och är perfekt under en oisolerad skal/regn jacka. För vandringen när vikt/volym är prio väljer jag dock Patagoniajackan.
Danny full zip – Ivanhoe of Sweden
För ett mellanlager föredrar jag jackor/tröjor utan huva, då ytterplagget har huva. Dubbla huvor blir bara klumpigt, så använder hellre en tunnare mössa i merinoull för ökad flexibilitet.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
För 2000kr får du både jacka och olle om du inte är så petig med märket. Många är nöjda med Decathlons, min egen är från vanlig sportbutik när de hade någon rea.

Tack för ett bra svar!
För den budget du har borde du kunna hitta några olika tröjor som passar för olika behov. Jag gav runt 700kr för Patagonia jackan på rea, knappt 500kr för dunjackorna från Everest (Stadium). Även jag fiskar på västkusten eller under fjällvandring när jag befinner mig i områden där det är tillåtet mot fiskekort. I andra områden där fiske inte är tillåtet ex Sarek tar jag inte med fiskeprylarna för att spara vikt. För fiske hemmavid duger vilken gammal fleece eller ulltröja som helst under ytterplagget oavsett skick;-)
Den skönaste tröjan jag har som mellanlager på västkustens kalla och blöta höst- och vinterdagar är en ulltröja från Ivanhoe, alltid på något sätt behagligt och lagom varm vilket nog förklaras av ullens unika egenskaper. Den och är perfekt under en oisolerad skal/regn jacka. För vandringen när vikt/volym är prio väljer jag dock Patagoniajackan.
Danny full zip – Ivanhoe of Sweden
För ett mellanlager föredrar jag jackor/tröjor utan huva, då ytterplagget har huva. Dubbla huvor blir bara klumpigt, så använder hellre en tunnare mössa i merinoull för ökad flexibilitet.
Japp absolut som
För 2000kr får du både jacka och olle om du inte är så petig med märket. Många är nöjda med Decathlons, min egen är från vanlig sportbutik när de hade någon rea.
nej märke spelar ingen roll. Köper hellre prisvärt med ”fel märke” än dyra saker med rätt logga på. Decathlons är något jag ska spana in. Tack för tipsen!

Hej. Jag kör på tunn dunväst (som dubblerar som kuddfyllning) OCH 400g tröja från Ullfrotté (Länk) För mig som sällan fryser om armarna funkar det perfekt! Min syster har gjort tvärtom; tunn dunjacka och ullfrottéväst (men hon använder ofta båda samtidigt + skaljacka! Stackarn fryser ibland i rumstemperatur…)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips