Om prusik-knopen ”låser”, hur komma vidare nedåt?

Ursäkta nybörjare med svag armstyrka.
Sätt en till prussik högre upp, koppla en 120-slinga i denna. Nu kan du ställa dig upp i den slingan så har du tagit belastningen från den låsta prussiken och kan slå om den, förslagsvis med färre varv.

OBS jag förutsätter att du ser till att alltid vara fastkopplad och säker, med backup-knop eller något annat, under hela manövern.
 
Informationen är lite knapphändig för att kunna ge ett bra svar. Vad är det för aktivitet du gör när du hamnar i läget att du har en låst prusik som du inte kan få upp?
Har inte råkat ut för nåt än.
Funderar bara efter test i svag lutning.
Kunde vara bra lära såpass att det gick utrymma lägenhet vid brand (via fransk balkong).
 
För guds skull, inte en sån räddningsfirningstråd till. :rolleyes: Den förra spårade ut tillräckligt.
Sammanfattning från den tråden är att alla som har en gedigen erfarenhet av klättring och firning avrådde bestämd från att betrakta det som en säker utrymnings method. Sen fanns det folk utan någon erfarenhet i ämnet som tyckte det var en bra idé att fira ner sig i en stressad situation med stora externa risker och bristande kunskap och erfarenhet.
Over and out :cool:
 
Har inte råkat ut för nåt än.
Funderar bara efter test i svag lutning.
Kunde vara bra lära såpass att det gick utrymma lägenhet vid brand (via fransk balkong).

Det låter som firning. Hur man gör detta säkert kan du kolla in här:


Men ännu bättre är att gå en kurs.

I övrigt instämmer jag med föregående inlägg.
 
Som vi visar i filmen "Jag klättrar", som det är länkat till ovan, så uppkommer inte problemet med att prusiken låser om man a) använder en s.k. fransk prusik (kallas autoblock i illustrationen ovan) och b) gör den väldigt kort och sätter den i benslingan, dvs nedanför bromsen.
Om prusiken sätts ovanför bromsen får den ta hela kroppsvikten om den låser och blir då närmast omöjlig att få loss utan att applicera en ny prusik så som beskrivits ovan. Men om man istället sätter den nedanför bromsen blir den bara en ersättning för bromshanden, och det blir bromsen som tar huvuddelen av kroppsvikten. Om det dessutom är en fransk prusik (autoblock) så går den att lossa genom att greppa runt knuten och dra neråt.
För räddningsändamål vid en brand tänker jag dock att det kanske är bättre att tänka i termer av en Petzl Shunt eller liknande mekanisk mojäng.
För övrigt instämmer jag med övriga som rekommenderar att gå en kurs snarare än att lära sig på egen hand.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
77249 Identifiera knopen Klättring allmänt 16
Aiki-Kai Nån som vet vad knopen heter på svenska? Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.