Nybörjare utrustning

Hej Jag håller för tillfället på med grundkursen i klippklättring i göteborg och funderar nu på vad jag kan behöva skaffa för egen personlig utrustning för att kunna fortsätta sedan efter kursen och haka på andra och ut o klättra :)
förstår att jag behöver saker så som
Hjälm
sele ( köps i butik)
Skor ( köps i butik)
några låskarbiner
repbroms
Kalkpåse med kalk

Så det jag undrar mer tror jag är om jag nu glömt något livsviktigt samt förslag på utrustning finns ju en hel uppsjö med karbiner till exempel ^^
men hur viktigt är det för mig som ny att ha till exempel ex antal slingor i olika längder och prusik snöre till exempel?
inte så att jag vill försöka komma undan så billigt som möjligt men vill iaf börja med en stabil grund som jag sedan kan bygga vidare på.

Tack på förhand och om det är någon som bor i närheten av Borås/Göteborg och orkar dra med sig en nybörjare så får ni jätte gärna höra av er! :)

// Henrik
 
Låter som att du har ett bra startkit där!

- En kilpetare är bra att ha när du följer en kompis som leder på kil.

- En 120 cm slinga brukar tillhöra det personliga kittet, men är inget måste.

- En eller två prusik också bra men inget måste.

- Vad gäller karbiner är det en smaksak. Köp en st liten, tex DMM Phantom, plus en EN stor HMS som du har bromsen.

Ta upp detta med din instruktör, så får du veta allt!
 
De flesta klättrare uppskattar om den de klättrar med tar med sig ett rep. Typ, kompisen står för kilarna och kamsäkringarna, och du har med dig repet. En egen kilpetare är också ett måste! För övrigt så står du väldigt bra!

//Mannen som dyker upp och försvinner med en blå väska.
 
Tack så jätte mkt för alla bra tips
Lyckgard: det är ju svårt redan nu dock o veta om jag ska va killen med repet eller han med kilarna? :)
har iaf köpt den egna basen så jag kan klättra inomhus nu sen så får väl resten av utrustningen lösa sig längs med vägen :)
 
Fast det är det som är grejen, alla erfarna klättrare har rep och kilar, men vill inte slita eller bära på sina rep, men vill väldigt gärna använda sina egna kilar. Kul att du har kommit igång! (Och har du skor+sele+kilpetare+broms så kan du hänga med de flesta klättrare).
 
När du gått kursen vet du ju vad de olika prylarna ska vara till, och du kommer säkert att själv kunna göra en bedömning av vad du behöver skaffa. Det beror ju som sagt på vad du kommer att hamna i för situationer, om du ska klättra tillsammans med en annan nybörjare eller om du hänger på nån som hållit på ett tag.

Om jag ska ut och klättra med nån, och det på nåt vis är utklarat att jag kommer att leda allt eller i varje fall mycket, så tar jag med eget rack och eget rep. (Är det helt oklart så tar jag också med ovanstående.)
Jag räknar då med att kompisen har:
Fikabröd, kaffe, vatten
Skor
Sele
Broms (m karbin)
Kilpetare (om det ska traddas)
Kritpåse (om han inte vill klättra utan...)
Det som behövs för att han själv ska kunna klippa in sig i en centralpunkt, om det nu kan bli aktuellt. Dvs minst en skruvis och t ex en 120-slinga.

Om kompisen ska leda, så tar han säkert sitt rack, och jag erbjuder mig kanske att ta med rep. Eller så kan jag bära det från bilen till klippan om han nu ändå har rep. Allt sånt här har ju också lite med längden på anmarschen att göra. Samt hur mycket man släpar på.

Ska jag ut med en nybörjare så kollar jag väl också vad han har, eftersom han annars får låna det han inte har. Har man hållit på ett tag så har man ju alltid minst dubbla repbromsar och dubbelt av allt annat också. Sele och skor är väl det mest personliga, och ska det lånas så bör det ju troligen diskuteras storlekar och helst provas nån dag innan klättringen också.

(Om du och nån kurskamrat direkt efter kursen har lust att sticka ut och topprepa så finns det trådar om vad man då behöver. Jag kan dock inte nog understryka vikten av att man också har en säker lösning på kaffefrågan. Detta gäller vid all klättring utomhus.)
 
Här kan man passa på att göra reklam för Göteborgs klätterklubbs uthyrning, kostar typ väldigt lite, och du får låna grejerna en helg i taget, och grejerna finns i Utby och det är ett komplett kit för topprepsklättring, exklusive skor om jag minns rätt. Kolla gbgkk.nu
 
När du gått kursen vet du ju vad de olika prylarna ska vara till, och du kommer säkert att själv kunna göra en bedömning av vad du behöver skaffa. Det beror ju som sagt på vad du kommer att hamna i för situationer, om du ska klättra tillsammans med en annan nybörjare eller om du hänger på nån som hållit på ett tag.

Om jag ska ut och klättra med nån, och det på nåt vis är utklarat att jag kommer att leda allt eller i varje fall mycket, så tar jag med eget rack och eget rep. (Är det helt oklart så tar jag också med ovanstående.)
Jag räknar då med att kompisen har:
Fikabröd, kaffe, vatten
Skor
Sele
Broms (m karbin)
Kilpetare (om det ska traddas)
Kritpåse (om han inte vill klättra utan...)
Det som behövs för att han själv ska kunna klippa in sig i en centralpunkt, om det nu kan bli aktuellt. Dvs minst en skruvis och t ex en 120-slinga.

Om kompisen ska leda, så tar han säkert sitt rack, och jag erbjuder mig kanske att ta med rep. Eller så kan jag bära det från bilen till klippan om han nu ändå har rep. Allt sånt här har ju också lite med längden på anmarschen att göra. Samt hur mycket man släpar på.

Ska jag ut med en nybörjare så kollar jag väl också vad han har, eftersom han annars får låna det han inte har. Har man hållit på ett tag så har man ju alltid minst dubbla repbromsar och dubbelt av allt annat också. Sele och skor är väl det mest personliga, och ska det lånas så bör det ju troligen diskuteras storlekar och helst provas nån dag innan klättringen också.

(Om du och nån kurskamrat direkt efter kursen har lust att sticka ut och topprepa så finns det trådar om vad man då behöver. Jag kan dock inte nog understryka vikten av att man också har en säker lösning på kaffefrågan. Detta gäller vid all klättring utomhus.)

Vilken är den lättaste kaffemodellen på marknaden just nu?
 
Såg på naturkomp en jäkligt lätt kaffesort, fanns med lite olika styrkor, påsar som man fyllde med varmt vatten och drack rakt ur påsen, om jag förstod det hela rätt.

Det är väl ändå ganska svårt att slå vanligt Nescafe (frystorkat kaffe) ur vikt och volymsynpunkt. Varför släpa med sig en mängd styva påsar ut i naturen för att drycka kaffe ur, när man lika väl kan ha en liten mugg eller kåsa som desutom är trevligare att drycka ur?
 
@John

Det vet jag inte. Jag skulle aldrig kompromissa avseende kvaliteten när det gäller en sån sak!

Helt seriöst så tycker jag det är viktigt att hinna fika och ha det trevligt när jag klättrar. Men jag har både klättrat med de som har för bråttom och stressar för att hinna klättra maximalt, och de som tar så lång tid på sig med fika och packning att det blir för lite klättrat. Och naturligtvis är detta helt subjektivt! Personligen känns det dock att allt gärna får gå effektivt till, men jag vill på de allra flesta klätterutflykter hinna med en regelrätt kafferast, inte minst för att hinna prata några ord med repkamraten om vad som hänt sen senast man sågs. Klättrar man i 3-4 timmar så är det också vad min kropp behöver för att kunna skärpa sig även på sluttampen.

Hm... det blev ju också en variant på inlägg i en tråd för rekommendationer för nybörjarklättrare...

EDIT: När det gäller kaffesorter så är det enkelt.
Vid klättring på hemmaklippor: Kokkaffe i termos.
Vid klättring på klippor med lite resa: Kokkaffe på gaskök.
 
Jag skulle nog ta med en liten skruvkarbin med prusiksnöre på i nybörjarkitet. Definitivt högre på listan än kritpåsen.
Det är ju firning med prusikbackup som lärs ut på kursen, och det är rätt sannolikt att du behöver fira dig ned någonstans. (Ja det kan man lösa ändå men nu pratar vi nybörjarkit och då håller vi det enkelt, ok?)

Fikabröd är också viktigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Hobbabobbabooh Nybörjare i klätterhall Klättring allmänt 1
bananmannen Nybörjare gör bort sig. Klättring allmänt 3
GreenHorn Osäker Nybörjare Klättring allmänt 12
Åkepappan Sportklättring ett nödvändigt ont för nybörjare? Klättring allmänt 17
Johan_84 Nybörjare Klättring allmänt 4
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
SmakfullFilé Nybörjare i Bohuslän. Klättring allmänt 4
Hanna S. Nybörjare inom klättring Klättring allmänt 3
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Putte74 Firning/Nybörjare Klättring allmänt 8
Iggle Nybörjare: Hur vanligt är det med träningsvärk i fingrarna? Klättring allmänt 12
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
bestintheclass Nybörjare Klättring allmänt 23
Ebd Tips på klättersemester för nybörjare? Klättring allmänt 4
karin w Nybörjare i Chamonix Klättring allmänt 11
58429 Klätterutrustning för en nybörjare (inom- och utomhus) Klättring allmänt 5
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
swejaan Nybörjare, klättra, Geocaching Klättring allmänt 1
Kalle Sigurd Toprepstur i Göteborg med nybörjare Klättring allmänt 3
realout Nybörjare söker klätterkompis i Gbg. Klättring allmänt 1
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
felnich Satsa på klättring - nybörjare öht Klättring allmänt 5
Trident21 Nybörjare med frågor. Klättring allmänt 4
Trident21 Vad ska man göra som nybörjare/intresserad? Klättring allmänt 7
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
Linda-lo Klätterkurs för nybörjare, tips? Klättring allmänt 3
Freddie nybörjare!?? Klättring allmänt 1
Lite nybörjare Klättring allmänt 5
stelow Klätterkurser för nybörjare i södra europa? Klättring allmänt 3
gerra Nybörjare Klättring allmänt 3
Axel_N Utrustning för utrymning av höghus Klättring allmänt 107
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
moiran Utrustning för veka Klättring allmänt 15
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
3056Claesson Repellering med utrustning Klättring allmänt 38
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
7S Utrustning till "tillämpad klättring" Klättring allmänt 6
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.