Som vi visar i filmen "Jag klättrar", som det är länkat till ovan, så uppkommer inte problemet med att prusiken låser om man a) använder en s.k. fransk prusik (kallas autoblock i illustrationen ovan) och b) gör den väldigt kort och sätter den i benslingan, dvs nedanför bromsen.
Om prusiken sätts ovanför bromsen får den ta hela kroppsvikten om den låser och blir då närmast omöjlig att få loss utan att applicera en ny prusik så som beskrivits ovan. Men om man istället sätter den nedanför bromsen blir den bara en ersättning för bromshanden, och det blir bromsen som tar huvuddelen av kroppsvikten. Om det dessutom är en fransk prusik (autoblock) så går den att lossa genom att greppa runt knuten och dra neråt.
För räddningsändamål vid en brand tänker jag dock att det kanske är bättre att tänka i termer av en
Petzl Shunt eller liknande mekanisk mojäng.
För övrigt instämmer jag med övriga som rekommenderar att gå en kurs snarare än att lära sig på egen hand.