Nån som vet vad knopen heter på svenska?

Stek

Hej Aiki-Kai!

Det ser ju ut som en nyck-stek fast en variant runt egen part. Kanske får den då ett annat namn.

Stekar skiljer sig ifrån knopar i det att de är lätta att ta upp (i detta fall bara att dra i den lösa tampen).

/Örjan :)
 
Vet inte vad "mule knot" heter på svenska. Tror att man helt enkelt brukar prata om att knyta av bromsen/HMSen och att "mule knot" numera är det vedertagna sättet (snarare än två halvslag a la Calleberg). Kan även backas upp med ett halvslag istället för överhandsknop. Och man kan också knyta av en repbroms runt karbinens rygg.

Hur som helst är nog bäst att fråga GIKE för att vara helt säker på vad som är och inte är godkänd. De brukar vara mycket hjälpsamma.
/Mags
 
Överhandsknut?

Jag tycker det är väldigt likt en vanlig överhandsknut (tror jag den heter) som man brukar använda som stoppknut för att för hindra att repstumpar glider igenom åttan eller. Repstumpen i detta fall skulle då bli det dubbla repet.

Varianten HMS med denna stoppknut som heter "Mule-knot" har såvitt jag vet ingen svensk motsvarighet.

Mvh Björn
 
steken

Jag kontaktade en knop-expert. Det visade sig att knopen inte hette mulstek som jag trodde, utan den korrekta benämningen är åsnestek.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
tobbe 2 Kalymnos 7-21 aug, nån mer som ska dit? Klättring allmänt 0
johnliungman Nån som kör till romsdalen kristi himmelsfärd? Klättring allmänt 1
johnliungman Nån som klättrat på Goksöyra Klättring allmänt 0
Ann-louise.R Nybörjar kurs i västmanlan eller dalarna nån som vet?? Klättring allmänt 2
evinrude känner nån till klippan i Idre? Klättring allmänt 6
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
Neiru Nån som är i El Chorro nu??? Klättring allmänt 0
Vertical Spanien v 46 nån som vill? Klättring allmänt 0
Nån´ som vill med till Frankrike v37? Klättring allmänt 0
Nån som ska till Utby i helgen? Klättring allmänt 0
olaka Känner du till nån klättring på Gotland? Klättring allmänt 1
DanClaesson Om prusik-knopen ”låser”, hur komma vidare nedåt? Klättring allmänt 9
77249 Identifiera knopen Klättring allmänt 16
kraftdjur_vargen Vad heter dessa på svenska? Klättring allmänt 9
evinrude Vad heter klättring på ryska+ Klättring allmänt 5
Ziruz Repellera eller rappellera - vad heter det? Klättring allmänt 23
SWE3171 Vad heter den på svenska? Klättring allmänt 1
//Patrick Vad heter leden i Häggsta? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.