Angående Annelie och "..föra bergssporten vidare.."

Visst utvecklas klättringen

Vår tid skiljer sig inte från andra tider beträffande utveckling (inom sport, vetenskap, teknik mm.)
Det gäller även klättringen i dess olika former. Kolla www.8a.nu för utvecklingen inom sportklättring och bouldering samt tråden i detta forum om nyheter inom alpinismen.
 
Visst finns det utveckling kvar att göra. Som ibland påpekats av bla David Fält saknar vi fortfarande en svensk alpin bestigning över 8000 meter. Sen, som också nämnts i denna tråd, kan ju utveckling handla om så mycket mer än att nå en topp, eller 7 toppar, eller alla toppar, eller vara yngst eller äldst eller haltast och lyttast. Man kan helt enkelt klättra nytt och estetiskt. Göra något svårare och vackrare.

Men jag skulle vilja tillägga att utveckling kan ha ytterligare en dimension. Tänk att klättra (och leva) med minimal miljöpåverkan och största möjliga hänsyn till andra människor, även om det inte leder till toppen eller till kändisskap? Hur maximerar vi vårt eget lärande och våra upplevelser på ett djupare plan än att nå Målet?

Läste just en väldigt fin story i senaste Alpinist, om vad klättrarna trodde var en nytur på ön Socotra i Yemen. De satte inga bultar, bröt inte en kvist eller blomma, umgicks respektfullt med lokalbefolkningen, fick fantastisk klättring - och slutligen visade det sig att någon byggt ett röse på toppen 60 år tidigare... Rekommenderad läsning!

Om vi byter ut ordet "Utveckling" mot "Förändring till det bättre" så blir det kanske lättare att hitta rätt. Alla kan inte utveckla sporten, om vi räknar i ren prestation, men alla kan bidra till att utveckla vår kultur och oss själva.
 
Hej!

Tja, hon kanske blir första svenska på toppen utan syrgas, men skulle DET verkligen föra sporten framåt? Jag menar, det har ju varit andra kvinnor däruppe och det är väl ingen fysisk skillnad mellan en amerikanska och en svenska...

MVH
Erik


Med risk for att bli tjatig sa havdar jag att hon under inga omstandigheter kan havda "en forsta svenska kvinliga bestigning" av Everest givet den taktik hon har. Nu kommer hon sakert gora det och DN och annan media kommer rapportera Pompes bestigning som den forsta svenska kvinnan pa Everest utan O2. Dom kommer gora det for att nyanser, etik och annat inte ar greppabrt for allmanheten.

Just detta att det hadlar om "sma teknikaliteter" gor att aventyrare kommer undann med halvsanningar och forvanskingar. Det ar for tekniskt for att nagon ska bry sig.

Vad galler fragan om att fora sporten vidare sa tycker jag inte det ar ett krav for att man ska ha kul i bergen. Ska man daremot ga ut i media och soka uppmarksamhet och fa det att lata som om man gor nagot unikt sa bor man ju ha tort pa fotterna och i det aktuella fallet sa ar den snallaste tolkningen av detta forsok en falsifierig av verkligheten.

Det har med att fora sporten fram ar en komplex process som tar manga ar och en massa misslyckanden for att uppna. Sedan ska man ju vara sjalvkritisk som du indikerar. For det ar ratt stor skillnad pa att fora svensk alpinism framat och for den globala alpinismen framat. Det forsta ar ganska enkelt, det andra extremt svart.

Exempel pa enla saker som skulle vara ett enormt kliv fram for svensk alpinism


- Att klattra en icke normalvag pa en topp over 8000 meter i pure alpine style. Det ar extremt svart att havda en alpin style av en normalvag om man inte gor det off season. OBS Alpin STil betyder ground up. Man kan inte ga upp och dumpa gear eller reka turen.

- Att klattra en tur i Himalya svarare an ED i alpin stil pa en topp over 6000 meter

- Att klattra en tur i Himalya svarare an ED i alpin stil pa en topp over 7000 meter

- Att klattra en NY tur i Himalya svarare an ED i alpin stil pa en topp over 6000 meter

- Att klattra en NY tur i Himalya svarare an ED i alpin stil pa en topp over 7000 meter
 
Min fråga är då: vad SKULLE föra alpinismsporten vidare?
En sak som definitivt skulle föra sporten framåt är om var och en skötte sin egen klättring och gav fan i att nedvärdera och prata skit om andras. Missunnsamma skitsnackare och bakdantare lämnar inget positivt bidrag i alla fall.

I övrigt ser jag inget egentligt behov av att föra "sporten" framåt.
 
Exakt.

Jag är ingen klättrare men för nästan alla andra sammanhang handlar utveckling om att saker blir mer mainstream. Om fler kunde nå toppen på Everest vore det en stor utveckling, fler fick uppleva det och Nepal skulle kunna få mer turistintäkter. Således borde fler lösningar och sätt att nå målet snarare uppmuntras än snäsas åt.

Om någon sedan står och hoppar av ilska och anser att de var där först så är det deras problem och brist på fantasi.
 
Således borde fler lösningar och sätt att nå målet snarare uppmuntras än snäsas åt.

Men det är ju exakt det som alpinister som Fält säger. Fler lösningar och sätt att nå målet borde väl rimligen betyda nyturer? Inte att göra om något som gjorts hundratals gånger per år de senaste decennierna, och sedan råka vara första småländska vänsterhänta 24,5-åringen på normalvägen.

För mig är (som jag skrev ovan) utveckling FÖRÄNDRING TILL DET BÄTTRE. Att något blir mer mainstream är för mig därför alls inte synonymt med utveckling (även om de kan gå hand i hand ibland).

Alla måste inte bidra till att tänja gränserna. Men jag tycker att det är de som utvecklar sporten som är värda uppmärksamhet och cred. Hur mycket har DN skrivit om Erik Heymans nytur i grad 9? Magnus Ericssons tur på Fitz Roy, osv?
 
En sak som definitivt skulle föra sporten framåt är om var och en skötte sin egen klättring och gav fan i att nedvärdera och prata skit om andras. Missunnsamma skitsnackare och bakdantare lämnar inget positivt bidrag i alla fall.

I övrigt ser jag inget egentligt behov av att föra "sporten" framåt.

Visst om de som klättrar bara är ärliga med på vilket sätt de nått toppen. Om man gör det för sin egen skull, ska alla andra bara strunta i hur man kom dit, men ställer man sig på en piedestal och hävdar att man gjort något "rekord" får man finna sig i att andra har åsikter.

Exakt.

Jag är ingen klättrare men för nästan alla andra sammanhang handlar utveckling om att saker blir mer mainstream. Om fler kunde nå toppen på Everest vore det en stor utveckling, fler fick uppleva det och Nepal skulle kunna få mer turistintäkter. Således borde fler lösningar och sätt att nå målet snarare uppmuntras än snäsas åt.

Om någon sedan står och hoppar av ilska och anser att de var där först så är det deras problem och brist på fantasi.

Visst är det bra för Nepal om fler turister kan komma upp i bergen. Dock bör det ske mer uthålligt än idag och man kan ifrågasätta vissa turistturer på berg som utsätter bärare, guider och räddningspersonal för onödiga risker.
Men om man nu gjort en turistbestigning kan man väl vara ärlig med det. Jag kom dit för att någon annan hade kunskaperna och gjorde slitgörat, men för mig var det en underbar personlig bedrift och upplevelse! Istället för att hävda allehanda rekord eller prata om "sina" expeditioner och annat larv. Hört om räkan som skrek: Jag är en hummer!

Om någon varit på ett kick-off-arrangemang i fjällen, där allt inkl öl körts ut med fyrhjuling, och där gått en promenad på några km, skulle du nog också höja lite på ögonbrynen om denne pratar vitt och brett om vilken fjällvandring han gjort.
 
För mig är (som jag skrev ovan) utveckling FÖRÄNDRING TILL DET BÄTTRE. Att något blir mer mainstream är för mig därför alls inte synonymt med utveckling (även om de kan gå hand i hand ibland).

Mja, var nog lite otydlig på den punkten. JAg menade att målet är toppen, vilket väg man går dit tror jag bara ni experter bryr er om. Det som är mainstream är alltså att komma upp, oavsett väg och stil. Det är inte relevant i första läget. Sedan sätter du ju fingret på spiken med "förändring till det BÄTTRE"; bättre är högst subjektivt och förklaringen till varför det härjas så på forumet. I allmänhet.
 
Om någon varit på ett kick-off-arrangemang i fjällen, där allt inkl öl körts ut med fyrhjuling, och där gått en promenad på några km, skulle du nog också höja lite på ögonbrynen om denne pratar vitt och brett om vilken fjällvandring han gjort.

Jo, visst har du rätt att det låtit märkligt men den personens skryt förminskar inte mina egna prestationer för det. Om jag ens hade sett fjällvandringen som en prestation. Min poäng är att folk alltid skriker och gapar och tycker man det är jobbigt så finns det massor av fint att titta på åt andra hållet. Man måste inte utmana alla "felaktigheter", lögnare och högfärdiga sänker sig själva till slut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Angående glaciärer ? Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.