Angående Annelie och "..föra bergssporten vidare.."

Sedan sätter du ju fingret på spiken med "förändring till det BÄTTRE"; bättre är högst subjektivt och förklaringen till varför det härjas så på forumet. I allmänhet.

Självklart är det subjektivt vad vi menar med "bättre". Men det finns en allmänt slapp inställning till begreppet utveckling i samhället, där allt som är annorlunda än igår kallas utveckling. Jag menar att många förändringar i världen, i alla möjliga sammanhang, är dåliga. För oss, för naturen, för upplevelsen. Att "utveckla" ett land tycks alltid handla om att bygga fler fabriker så att alla kan tjäna mer pengar, även om kulturer och naturvärden går förlorade. Att "utveckla" en klippa tycks alltid handla om att ta bort mossa eller sätta upp bult.

Exakt vad som är "bättre" kan vi gärna diskutera. Bara vi är överens om att det är förbättring (av våra prestationer, upplevelser, medkänsla, etc) vi eftersträvar och inte bara accepterar en av samhället omhuldad idé om att all förändring är bra.
 
Exakt.

Jag är ingen klättrare men för nästan alla andra sammanhang handlar utveckling om att saker blir mer mainstream. Om fler kunde nå toppen på Everest vore det en stor utveckling, fler fick uppleva det och Nepal skulle kunna få mer turistintäkter. Således borde fler lösningar och sätt att nå målet snarare uppmuntras än snäsas åt.

Om någon sedan står och hoppar av ilska och anser att de var där först så är det deras problem och brist på fantasi.

Massturism på Everest alltså. Nä fyn fan!

Hellre som Liungman skrev tidigare i tråden: Tänk att klättra (och leva) med minimal miljöpåverkan och största möjliga hänsyn till andra människor, även om det inte leder till toppen eller till kändisskap?
 
Självklart är det subjektivt vad vi menar med "bättre". Men det finns en allmänt slapp inställning till begreppet utveckling i samhället, där allt som är annorlunda än igår kallas utveckling. Jag menar att många förändringar i världen, i alla möjliga sammanhang, är dåliga. För oss, för naturen, för upplevelsen. Att "utveckla" ett land tycks alltid handla om att bygga fler fabriker så att alla kan tjäna mer pengar, även om kulturer och naturvärden går förlorade. Att "utveckla" en klippa tycks alltid handla om att ta bort mossa eller sätta upp bult.

Exakt vad som är "bättre" kan vi gärna diskutera. Bara vi är överens om att det är förbättring (av våra prestationer, upplevelser, medkänsla, etc) vi eftersträvar och inte bara accepterar en av samhället omhuldad idé om att all förändring är bra.

Massturism på Everest alltså. Nä fyn fan!

Hellre som Liungman skrev tidigare i tråden: Tänk att klättra (och leva) med minimal miljöpåverkan och största möjliga hänsyn till andra människor, även om det inte leder till toppen eller till kändisskap?

Jag håller med er båda även om jag tog en något enkelspårig inställning för diskussionens skull. Jag tror dock inte att "utvecklingen" går att stoppa, dessutom är det ju extremklättrarna som driver den framåt genom att visa allmänheten vad som är möjligt. Det skapar nya uppfinningar och nya lösningar som gör det lättare för andra att prestera samma sak om än med handikappet av bättre utrustning och kartlagda leder. Det är naivt att försöka hålla tillbaka den utveckling man själv har startat. Det är det jag vill säga och inte så mycket mer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Angående glaciärer ? Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.