Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Om du skulle bero på 1 kök, vilket?
- Trådstartare dsk
- Start datum
Vedsamlarsäck är väl det ultimata....
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Alkoholbrännare
som på Trangia är mycket driftsäkert men bränslet är odrygt.
Alla tryckkök har potentiella problem risk för läckage i tryckkärl slangar kopplingar kranar packningar etc.
Men t ex Optimus klassiska fotogenbrännare håller mycket länge vid varsamt användande. På lång expedition bör man nog ha ett backupkök med så att man är garderad.
Thure
som på Trangia är mycket driftsäkert men bränslet är odrygt.
Alla tryckkök har potentiella problem risk för läckage i tryckkärl slangar kopplingar kranar packningar etc.
Men t ex Optimus klassiska fotogenbrännare håller mycket länge vid varsamt användande. På lång expedition bör man nog ha ett backupkök med så att man är garderad.
Thure
Vet hur besvärligt det kan vara att hitta bränsle ute i änden av kartan, så av erfarenhet vet jag, ligger min vedsamlarsäck rätt i handen...
Fotogen, disel, gas mm kräver alla backup av något slag.
Hoppas ni slipper pröva....
Go tur
Fotogen, disel, gas mm kräver alla backup av något slag.
Hoppas ni slipper pröva....
Go tur
Hej,
Håller med Thure, ju mer sofistikerat ett kök är ju mer kan gå sönder. Just därför är Trangias klassiska brännare nästan perfekt. Men så är det det där med bränslet och effektiviteten.
Själv skulle jag ta med mitt trogna Nova. Det är förhållandevis lättmeckat. Tar man dessutom med sig reservdelskittet så bör man klara de flesta situationer.
Skulle jag ta med ett reservkök så varför inte ett Nova till, går båda sönder kanske man kan bygga ett helt av de två vraken.
Hälsningar
Bengt
Håller med Thure, ju mer sofistikerat ett kök är ju mer kan gå sönder. Just därför är Trangias klassiska brännare nästan perfekt. Men så är det det där med bränslet och effektiviteten.
Själv skulle jag ta med mitt trogna Nova. Det är förhållandevis lättmeckat. Tar man dessutom med sig reservdelskittet så bör man klara de flesta situationer.
Skulle jag ta med ett reservkök så varför inte ett Nova till, går båda sönder kanske man kan bygga ett helt av de två vraken.
Hälsningar
Bengt
Min lilla erfarenhet av trycksatta kök som går sönder är att de tenderar att göra det i samma rörliga tryckutsatta tätningar....trist. Reparationssatser är därför viktigare än reservkök. Men viktigast för alla kök är bränslet, det enda bränslet som är globalt tillgängligt är spillning och ved.....
Det beror ju på lite hur ursprungsfrågan är menad, men om jag bara skulle ha ett kök att använda för mina utomhusäventyr, eller då möjligen ett enda kök under nån längre aktivitet - då går ju alla gasol och spritkök bort eftersom de inte funkar* i kyla.
Då känns det ju som ett Omnifuel skulle funka bra. Det mest som funkar att elda i andra kök, funkar även i OF.
Förvisso finns väl nån motsvarighet från MSR eller för all del går väl Nova bra.
Folk verkar ha lite olika erfareheter av pumparna i de olika köken och generationerna, men mitt OF har inte krånglat - ännu. Ska de hålla länge också så är det säkert en fördel att ha lite packningar osv med sig.
*visst KAN de funka i mild kyla, och med särskilda åtgärder men...
Då känns det ju som ett Omnifuel skulle funka bra. Det mest som funkar att elda i andra kök, funkar även i OF.
Förvisso finns väl nån motsvarighet från MSR eller för all del går väl Nova bra.
Folk verkar ha lite olika erfareheter av pumparna i de olika köken och generationerna, men mitt OF har inte krånglat - ännu. Ska de hålla länge också så är det säkert en fördel att ha lite packningar osv med sig.
Mezzner; sa:Det beror ju på lite hur ursprungsfrågan är menad, men om jag bara skulle ha ett kök att använda för mina utomhusäventyr, eller då möjligen ett enda kök under nån längre aktivitet - då går ju alla gasol och spritkök bort eftersom de inte funkar* i kyla.
Jag håller inte riktigt med vad gäller alkohol. Personligen tycker jag att Optimus jägarkök eller Trangia är de driftsäkraste och som dessutom fungerar vid alla temperaturer. Det går att laga mat på dem i minus 40, men det tar såklart en stund och går åt lite bränsle.
Läste just en snutt om vandring längs Pacific Crest Trail som hävdade att alkohol idag är det mest allmänt tillgänga bränslet. Detta alltså i Californien. Det verkar som om en kraftig kantring har skett från bensinkök till alkholbrännare i de trakterna de senaste decennierna.
Jörgen
Visst kan man ha olika uppfattningar om vad som går, men redan nånstans just runt nollan börjar det ju bli så att T-röd måste värmas för att gå att antända. Jag har inte använt just sprit i kök vid lägre temperaturer än några minusgrader, men tyckte då att det låg i farans riktning att vid lägre temperaturer så förbränner kroppen näringen snabbare än man kan tillreda ny föda på ett spritkök...
Mezzner; sa:Visst kan man ha olika uppfattningar om vad som går, men redan nånstans just runt nollan börjar det ju bli så att T-röd måste värmas för att gå att antända. Jag har inte använt just sprit i kök vid lägre temperaturer än några minusgrader, men tyckte då att det låg i farans riktning att vid lägre temperaturer så förbränner kroppen näringen snabbare än man kan tillreda ny föda på ett spritkök...
Minus 40 är tyvärr närmast en klyscha, men jag har faktiskt lagat mat på ett jägarkök vid den temperaturen. Och massvis med gånger under minus 10. Det finns säkert andra här på Utsidan som har ännu värre lumparhistorier att dra. Visst kan det gå åt några tändstickor innan man får fyr, men nog får man i sig varm mat med alko-köken under alla omständigheter som de flesta av oss kan tänkas råka ut för.
Det är detta i kombination med få rörliga delar (har under alla år bara bytt gummipackning två gånger eller så) gör att min röst för ett kök jag skulle förlita mig på i alla väder går till alko-köken. Men alla har ju sina favoriter.
Har man möjlighet så kan man ju går runt med brännaren i fickan när det är så kallt, ungefär som man får göra med vattenflaskan.
Jörgen
Liknande trådar
- Svar
- 36
- Visningar
- 9 M
- Svar
- 8
- Visningar
- 993 K
- Svar
- 21