OK att använda hjälptelefon i fjällen för annat än nöd, ändrad färdplan o.dyl.?

OK att använda hjälptelefon för annat än nöd/råd, ändrad färdväg eller sen ankomst?

  • JA

    Röster: 25 42.4%
  • NEJ

    Röster: 34 57.6%

  • Totala väljare
    59
I och med att det finns en tråd angående en onödig räddningsinsats tänkte jag kolla er personliga åsikt om det är:

OK att använda hjälptelefonen till annat än för att söka hjälp, meddela ändrad färdplan eller meddela senare ankomst än aviserat?

Jag tycker personligen inte att man ska nyttja Polisens resurser till annat än om man verkligen behöver hjälp,ändrar färdväg eller risk för att anhöriga ringer fjällräddningen pga att man kommer senare än planerat. Dvs. hjälptelefonen är för mig inget substitut för dålig mobiltäckning och jag ger gärna hemkomstdatum med moms till anhöriga så man har 2-3 dagar extra på sig om man vill njuta eller det går tungt.
 
Ser inte hur en omröstning ska hjälpa. Myndigheterna har kommunicerat en policy. Jag tänker varken arbete för eller emot en förändring av denna policy.
 
Pollen är inte skapad för att hjälpa eller förändra, jag undrar bara hur våra personliga åsikter är i frågan. Någon hävdade att "Utsidans medlemmar" tycker att man kan vara frikostigare i bruket än vad jag tycker och jag vill pejla läget lite.

Ser inte hur en omröstning ska hjälpa. Myndigheterna har kommunicerat en policy. Jag tänker varken arbete för eller emot en förändring av denna policy.
 
Jag förstår knappt frågan, det finns angivet hur telefonen kan och får användas, och det känns ju inte som om det är direkt möjligt att missbruka den. Man lär väl inte bli kopplad vidare till nåt nummer bara för att man säger att det är angeläget och att det är för att anhöriga inte ska sätta igång nåt.
Att lämna ett meddelande om att "allt är väl" verkar ju OK, och det framförs väl då på nåt sätt.

Man kan ju alltid ringa till centralen i ett ärende som inte är OK, men då slutar det väl också med att man får veta det?


Tveka inte att använda telefonerna om det kan hindra ett fjällräddningspådrag eller lugna oroliga anhöriga. Det måste alltså inte vara larm om försvunna eller en olycka för att du skall våga använda dem. De är till för den som känner sig otrygg eller villrådig. När du använder en hjälptelefon kommer du till en larmcentral där du kan meddela dig. Du kan alltså inte ringa direkt till en annan telefon.

Detta bör inte avskräcka dig om du känner dig orolig eller om ett samtal hindrar att fjällräddningen drar igång ett uppdrag. Förr kallades de här telefonerna nödtelefon, idag hjälptelefon. Det är lätt att förstå skillnaden.
 
Generellt kan jag tycka att hjälptelefonen ska användas för att meddela eller rapportera problem eller avvikelser. Alltså inte till att meddela att allt går bra eller enligt planerna.

Inga nyheter är goda nyheter.
 
Hmm, såg inte detta medan jag skrev i ursprungstråden. Håller fullständigt med Mezzner - policyn verkar ju vara glasklar, och faktiskt mer liberal än jag av gammal vana inbillat mig. Problemet är tydligen sjabbel med tillämpningen hos polisen själv. Det minsta man kan begära av operatören är loggning och raka besked.
Det kommer alltid att inträffa fall av "överanvändning", men det ligger på operatören att upplysa om detta, och tala om att samtalet inte kommer att förmedlas vidare. Då uppstår inga allvarliga konsekvenser.

Som omröstningen är formulerad måste jag svara ja, även om jag egentligen har en gammaldags restriktiv inställning. Jag kan nämligen på rak arm tänka mig en hel drös legitima uppringningsanledningar, som inte kan kategoriseras som "nöd/råd och/eller ändrad färdplan", men ledigt faller inom kategorin "och dylikt".

"Om ett samtal hindrar att fjällräddningen drar igång ett uppdrag" är ett kriterium, som jag har sympati för. Det bör ju vara en mycket lönsam användning av telefonerna.
 
Senast ändrad:
Det är lite så jag också känner, sista skrivningen var rätt bra i sammanhanget. Obs! Det här är bara en koll av den allmänna uppfattningen och inte utreda vad som är rätt eller fel. Som Mezzner skriver så bör ju operatören hos Polisen också avgöra om det är OK eller ej och sen handla därefter. Jag hade ett exempel där en person med svåra skavsår (såklart) blivit nekad helikopterskjuts vid första samtalet och sedan fejkat hjärtproblem.

Generellt kan jag tycka att hjälptelefonen ska användas för att meddela eller rapportera problem eller avvikelser. Alltså inte till att meddela att allt går bra eller enligt planerna.

Inga nyheter är goda nyheter.
 
Skulle aldrig komma på tanken att använda nödtelefonen till annat än verklig nöd, håller helt med "Ute Mats", inga nyheter är goda nyheter.
Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
lassep Hur använda kartimpregnering? Fjällvandring 7
hawker Nöd/hjälptelefon Fjällvandring 1
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.