Hur använda kartimpregnering?

Jag har nyligen införskaffat Nikwax kartimpregnering. Efter det första testet är jag dock osäker hur man skall applicera impregneringen. Jag upplever att impregneringen inte blir heltäckande, hur mycket ska man lägga på? Skall det liksom flyta ut?
 
Jag har ingen erfarenhet, men jag hittade det här på nätet: (kanske samma som står på flaskan?)

PROTECTING MAPS AND CHARTS


Spread the map or chart face down on a clean flat surface on a newspaper or other clean paper.

Spread Nikwax Map Proof on the surface with a clean cloth or paper towel, making sure to spread to the edges and in the folds.

Wipe excess away.

Allow to dry, it is helpful to hang the map or chart and newspaper over a chair or line.

Proof the other side by turning over and applying Map Proof. Again, hang it to dry.

http://www.nikwax-usa.com/equipment.asp#4
 
Jag använde nikvax kartimpregnering för ett antal år sedan. Gick åt en flaska för att impregnera ett blad av fjällkartan på båda sidor. Vart inget överflöd att torka bort om jag minns rätt. Funkade ok men har man flera kartor så är det nog bättre att satsa på ett kartfodral. Impregneringen skyddar ju inte mot något fysiskt slitage, bara mot regn.
 
Testade själv detta medel för ett antal år sedan som jag tyckte var kasst.En flaska till två kartor gick åt .Aningen bättre än ingenting alls!
Föredrar att plasta in kartorna .Räcker med plast på en sida sedan viker jag den och de håller i åtskilliga år.Lättast att plasta in om kartorna köps rullade och inte färdigvikta.
 
Jag har impregnerat några kartor med hyfsat resultat (= klart bättre än utan impregnering, lättare än inplastat, men med sämre hållfasthet).
Men det är inte världens drygaste medel...

Jag använder hushållspapper eller liknande för att smeta ut impregneringen bättre.
Det är viktigt att kartan är ovanvänd och helst ovikt, eftersom det är där vecken möts som kartan förstörs fortast - och har du redan brutit fibrerna hjälper det inte lika mycket att smeta på impregnering.

Men bäst av allt är såklart kartor i Tyvek. Alla kartor för friluftsbruk borde tryckas på Tyvek.
 
Har aldrig använt kartimpregnering, utan kört kopieringmetoden. Dvs jag kopierar den biten av kartan jag behöver till nästa tur. Skyddar man den under turen brukar de hålla medan man är ute. Sen kastar jag dem sista dagen när de är förbrukade. På det sättet har jag alltid en karta i bra skick där hemma. Detta förutsätter givetvis att man har tillgång till en färgkopiator.

/g
 
Hur är det med sån där sprej som bl a konstnärer använder för att täcka målningar i kolkrita; Fixativ tror jag den heter? Den eller liknande "mjuk" spraylack borde man kunna använda, rent teoretiskt. Mina försök att plasta in har inte varit vackra, varken de där jag först klippt isär kartan eller de där jag låtit den vara i ett stycke.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.