Nöd/hjälptelefon

Läste nyss ett inlägg om att stugvärdarna i Alesjaure inte altid var så pigga på att man skulle använda "nöd"-telefon ( ska väl vara HJÄLP-telefon?) för att tex underrätta anhöriga. Om så är fallet så bör ju STF´s personal snarast skärpa till sig eller utbilda sig. Ett samtal vidarebefodrat hem till nära och kära är mycket billigt jämfört med tex en onödig utryckning av fjällräddning. Själv har jag vid ett flertal tillfällen använt hjälptelefon just för att underrätta om eventuella ändringar i färdplanen eller för att på lång- eller ensamvandringar höra av mig så att den som sitter på min färdplan vet hur läget är. Av polisen har jag alltid blivit korrekt och vänligt bemött i radiotelefonen.

Dock har jag av en äldre herre som var stugvärd i Pårtestugan blivit oförstående mött när jag ville använda telefonen för att just underrätta hem om en ändrad färdväg.

Det vore intressant att få veta hur mycket samtal som sker via telefonerna.

Det skulle även vara mycket intressant om någon ansvarig på STF och polisen i någon av fjällkommunerna gav sin syn på saken.

Vi ses ute och använd telefonerna med förstånd.
 
Tycker att du har helt rätt!

Hej!!

Jag skull bara vilja säga att din tankar runt nödtelefonen verkar vara riktiga!
Helt klart så skall man få andvända telefonen om man skall ändra sin färdplan, det har inte bara att göra med eventuella kostnader utan även sin egen säkerhet!
Men sen finns det säkert de som har missbrukat Nödtelefonen och på så viss förstör de för oss andra.

/Mattias.S
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.