Övergång från kängor till lågskor 2014-2015

Jag vandrade ursprungligen i ett par Meindl Island pro och tyckte det fungerade bra. Övergick sedan till Skängor Techamphibian och tyckte även detta fungerade bra. Man kände sig lätt som en fjäder jämfört med kängorna:). Nu sitter ofta ett par Lundhags Forest på fötterna vid längre turer med packning och dessa är lättare än Meindl och stadigare/stryktåligare än Salomon. Känns som någon form av kompromiss som hittills fungerat väl. Det är dock fortfarande en känga med dess för- och nackdelar.

Men visst, kortare turer och låglandsturer vandras ofta i låga skor typ Inov8 x-talon. Springer en del leder i närområdet och då får kängorna stanna hemma;) Skav har jag aldrig haft problem med och verkligen inte med lätta skor på fötterna. Har inte heller något emot att gå med blöta skor men nog är det en viss bekvämlighet att vid regn gå med ett par torra Lundhags på fötterna.

Jag hade lundhag forest senast och höll mig torr och fräsch hela veckan trots myrar och geggamojja om vartannat. Jag hade samma raggsocka hela veckan, bytte bara innersocka en gång. Gillar verkligen detta gamla hederliga skalsystem.
Nackdelen med dessa kängor är att de trycker åt över den vänstra vristen, nån sena/muskeln som blir klämd av det vikta lädret. Fick knyta väldigt löst och bara där nere och längst upp.

har ett par salomon techamphibian men gillar inte att hälspännet släpper hela tiden så hade intr med de upp.
 
Men visst, kortare turer och låglandsturer vandras ofta i låga skor typ Inov8 x-talon. Springer en del leder i närområdet och då får kängorna stanna hemma;) Skav har jag aldrig haft problem med och verkligen inte med lätta skor på fötterna. Har inte heller något emot att gå med blöta skor men nog är det en viss bekvämlighet att vid regn gå med ett par torra Lundhags på fötterna.

Helt enig med dig. Olika skor för olika aktiviteter.
Har ett par klassiska läderkängor utan foder (LH Professional)
Och ett par Inov-8 Rocklite 286 GTX

I fjällen blir det ofta många timmar på benen (använder då LH) och inte sällan med 10 kg + på ryggen. Dagsturer i form av toppturer i olika varianter dominerar för mig. Ofta stenig terräng (sten, sten, sten) och det är oundvikligt att ibland gå tom för krafter efter 12 timmars slit. Man snubblar fram och med ett par 100-grams lågskor hade jag nog slått ihjäl mig.

Sen använder jag med framgång BD stegjärn vilket möjliggör glaciär passager (sålänge som det inte blir brant is, men det är det sällan, typ aldrig)(sulan är inte styv och är utan klack både fram och bak). Fler intressanta toppturer blir möjliga. Lätt klättring scramling går också fint. Maxsimal "gåkomfort" med detta system.
Sen har det hänt att jag plumsat i div vattenpassager men det är bara nya strumpor och innersula så är det ok igen. Kängan går fint att få helt torr igen, även ute på tur. Fötterna mår alltid prima med detta system och jag har faktist aldrig fått någon blåsa (fått tidigare x flera i andra lättare skor).

Inov-8 dojjorna är inte min favorit tyvärr. Gör för få turer där de skulle passa helt enkelt. Har gjort en längre (drygt 10 mil på 24 tim) fjälllöpning i dom. Funkade bra. Kan ju inte jogga med LH...

Hade tidigare en period då jag oftast gick i lågskor med GTX. Provade flera olika modeller men minns speciellt att foten ofta blev överhettad vid vandring. Händer aldrig i mina kängor. Och ett par foderlösa kängor är inte så himla tunga som många verkar tro. Många blir förvånade första gången det känner på ett par.

Jag tror det viktiga är att finna ett system som funkar för ens fötter. Rätt strumpor, kombinationer, byte i tid, lufta fötter, vänja fötter, fotleder osv.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    34.2 KB · Visningar: 998
Senast ändrad:
Jag har ännu inte upplevt en situation där kängorna blivit genomblöta, det närmaste är att skaftet börjat suga lite vatten vid vad där vattennivån varit aningen för hög eller där vadarbyxorna inte hållit helt tätt. Aldrig haft vatten nere i skon. Men det kommer väl:)

Och håller helt med om att kängornas vikt förvånar till det positiva hållet. Mina tidigare Meindl upplevde jag som verkligt tunga men det känner jag inte alls med LH. Tror till och med att de skulle funka att springa kortare perioder med...;)
 
Genomblöta läderkängor torkar riktigt långsamt i min bok och lädret krymper och blir hårt. Men här har de riktigt fina läderkängor med barfotastuk: http://www.russellmoccasin.com/minimalist-footwear-custom-made/

Jag har badat många gånger med mina läderkängor. De torkar inte alls långsamt och lädret krymper inte eller blir hårt... Klassisk regelbunden kängvård med rotborste och vid behov lite smörja. Är lädret mättat med fett eller dylik så suger de inte åt sig ngt.

Fodrade kängor däremot (!) blir de blöta så tar det många många dagar innan de blir torra igen. Stinker skit gör de också.

De kängorna som du länkar till ser trevliga ut. Är de tillräckligt slitstarka så är de topp. Troligtvis mjuka men jag har inget emot mjuka kängor (smörjer bla mina med Lundhags lädersmorning som är mest fett). Dock kanske lite väl mjuka för stegjärn (?). Men de är nog komfortabla vid vandring, håller fötterna torra och ger fint "fotklimat" som minimerar risken för blåsor.
 
Jag gjorde nyligen en drygt 2 v. lång vandring i Hälsingland med ett par Asics på fötterna. Det var mycket blött i skogen och större delen av tiden var jag genomblöt om fötterna. Men medans jag gick var det inga problem att hålla värmen. Vid rast tog jag på torra sockor. När jag sedan fortsatte satte jag på de blöta sockorna. Men de dagar det inte regnade och jag inte gick över några blöta myrar kunde jag njuta av torra fötter eftersom gymnastiskor torkar mycket fortare än kängor.
 
Genomförde min första vandring genom Sarek i år och gick då med Salomon X Ultra. Förra årets låga modell utan Gore-Tex, alltså inte samma som tidigare nämnts.
Överlag var vädret lite för bra för att skon skulle bli testad till max, men första kvällen och dagen därefter var det väldigt blött med återkommande regnskurar. Använde tunna damstrumpor och hade blöta eller fuktiga fötter hela den tiden. Även om det var kyligt så hade jag en bra bit kvar till att bli kall om fötterna. En längre marsch genom ett myrområde hade säkert krävt plastpåsar eller SealSkinz/Neoprenstrumpor för att hålla temperaturen uppe.

Greppet fungerade bra på allt utom en del blöta och hala stenar. Något som de flesta skor får kämpa med och inget som jag ser som ett stort minus. Genom alla dalgångar höll vi höjd på skrå genom många stenfält och även en hel del branta snöfält. Stenarna gick hur bra som helst medan snöfälten var lite jobbigare. Fick kämpa lite med fästet. De var dock tillräckligt fasta för att bära upp mig så behövde aldrig uppleva eventuella problem med blöt och kall snö på/i skorna.
Det enda riktiga minus som kan få mig att byta ut skon är att den har lite väl mycket stoppning. Det positiva är att man håller värmen bättre. Däremot tar det lite längre tid för den att torka när den blivit riktigt blöt som t ex efter ett vad. Så länge man inte fryser är det iofs inte något större problem att vara blöt om fötterna.

Såg till att ta av mig skorna och torka fötterna en gång varje dag. Smörjde också in de på kvällen innan det var dags att sova. Fötterna såg ut som vanligt när vi gick i mål.
 
Jag har själv tänkt att använda lågskor till våren 2016. Någon som har testat Salomon - Sense Mantra 2 eller Salomon - Sense Pro?
 
Vivo Barefoot har börjat göra kängor. Här hittade jag en recension:

http://charliescrib.net/2015/03/31/product-review-vivo-barefoot-trackers/

Jag har använt ett par Vivo Trackers till vardags och kortare turer. Jag tycker jättemycket om dem som sko och de är fantastiskt sköna och snygga, men jag skulle inte rekommendera dem till någon längre vandring. Tyvärr är kvaliteten inte den bästa, sulan dåligt limmad och har släppt lite framtill och jag tycker lädret är lite väl slitet om man ser till hur jag använt dem.
 
Håll stenkoll på fötterna bara, och gärna varandras.

Det stämmer inte, som det ibland påstås, att det är ofarligt att gå längre perioder med våta/fuktiga fötter. I takt med att allt fler vandrar i "trail shoes" ökar också varningarna för (och exemplen på) förstadier till s.k. "trench foot" eller "immersion foot" på nätet. Vanligt? Nej, inte alls. Men tillräckligt för att göra en "mental anteckning".

Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
wistrom Meshskor och kängor i samma grupp? Lättpackning 4
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
thomalin Kängor - Behövs dom? Lättpackning 120
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.