Övergång från kängor till lågskor 2014-2015

Jag har använt ett par Vivo Trackers till vardags och kortare turer. Jag tycker jättemycket om dem som sko och de är fantastiskt sköna och snygga, men jag skulle inte rekommendera dem till någon längre vandring. Tyvärr är kvaliteten inte den bästa, sulan dåligt limmad och har släppt lite framtill och jag tycker lädret är lite väl slitet om man ser till hur jag använt dem.

Så synd! De är ju inte gratis.

Använder vivos löparskor mycket både till vardags och löpning, och hållbarheten är tyvärr inte alltid så bra. Det är det enda jag är lite missnöjd med. De bästa skorna från Vivo som är roligast att springa med är de tunnaste, och det är just dem som är sämst. Trailskorna däremot håller riktigt bra, men är så attans tråkiga att springa med. För fjällvandring kan de nog funka bra! I kombination med SealSkins vid blött väder.
 
jag har nu testat lättare skor vid några blötta vandringar på bohusleden och detta är vad jag kommer fram till:

trailskor goretext utan mesh och med socka: när dom blir riktigt blöta så stannar vattnet i skon, dvs det blir en omvänd effekt, gtex membranet släpper inte igenom vattnet. följden blir att skorna blir tyngre och allmänt jobbiga att gå i

trailskor utan goretex, med socka: samma som ovan, vattnet förblir kvar och man får ett akvarium på fötterna

trailskor utan goretex med sealskinz socka: detta skulle kunnat vara lösningen men vad som inträffade var att när vatten väl kom in i skon så blir trycket mellan sko och socka så högt att vattnet pressas in i sealskinz sockan och fötter blir återigen blöta.

det sista testet kommer bli ett par meshskor + sealskinz, vi får se hur det går.

men hittills så är min slutsats att när trailskorna väl tar in vatten så blir det tyngre klumpigare vilket gör att fördelen mot min lundhags kängor minskar drastiskt. förövrigt har dom aldrig svikit mig, dock kan dom vara klumpiga.
 
Gick Sarek 9 dagar i somras med ett par inov-8 och tunna ull-strumpor.

Toknöjd!

Visst, jag var blöt större delen av dagarna när man gick i dalarna, men vädrade fötterna på lunchen och körde sealskinz och tofflor i lägret på kvällen.
Så även om fötterna var väldigt blöta på kvällen var dom helt torra och mådde fint nästa morgon igen.

Inga skavsår på hela vandringen :)
 
trailskor goretext utan mesh och med socka: när dom blir riktigt blöta så stannar vattnet i skon, dvs det blir en omvänd effekt, gtex membranet släpper inte igenom vattnet. följden blir att skorna blir tyngre och allmänt jobbiga att gå i

trailskor utan goretex, med socka: samma som ovan, vattnet förblir kvar och man får ett akvarium på fötterna

trailskor utan goretex med sealskinz socka: detta skulle kunnat vara lösningen men vad som inträffade var att när vatten väl kom in i skon så blir trycket mellan sko och socka så högt att vattnet pressas in i sealskinz sockan och fötter blir återigen blöta.

det sista testet kommer bli ett par meshskor + sealskinz, vi får se hur det går.

men hittills så är min slutsats att när trailskorna väl tar in vatten så blir det tyngre klumpigare vilket gör att fördelen mot min lundhags kängor minskar drastiskt. förövrigt har dom aldrig svikit mig, dock kan dom vara klumpiga.

Jag har inte upplevt att jag får in något i mina sealskinz trots att jag använt dem med skor som egentligen håller mer vatten än jag tänkt mig. Det funkade riktigt bra för mig på sommarens vandring med ordentligt blöta dagar.

Trodde att skorna skulle torka mycket snabbare än vad de gjorde, men det var inga problem tack vare just de vattentäta sockorna.
 
vissa har rapporterat att vatten kommer in så det råder lite delade meningar om det. jag misstänker att trycket blir högt därav läckaget. dock återstår meshskor som test

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 
Nu har jag kört med traillöparskor sedan 2014....året om , och jag bara säga att det funkar för "mig" och i de områden jag är i (skog/fjäll)

Kör med Hoka one Challenger ATR och vid behov sealskin (tunna på sommaren och tjokare på vinter/höst)

Har haft läckage i mina tunna sealskin, men aldrig i mina tjocka.
IMG_20150521_133857
 
När jag använde mina Keen förra året så var jag glad att jag hade lågskor i stenskravel och på skrå.Fick bättre kontakt med underlaget och för egen del har jag lättare att ta ojämnheter med en rörlig vrist än med en fast.

Precis min upplevelse. Ju tunnare och mjukare sula, desto mindre behov av "vriststöd".

Kunde inte hålla med mer. Gick på en kvartalslång resa i Innov8 Roclite 286 med riktigt svettigt höga pass som vardagsmat. Långa sträckor i skrålutning eller på bergskammar, packvikt oftast runt 16-17kg. Jag har aldrig känt mig så trygg i dylik terräng. Med en sula med både flex och bra grepp känner man hela tiden precis vad man håller på med och hinner parera på ett helt annat sätt.

Gick dessutom tre månader utan vare sig blåsor eller skav vilket är absurt med mina fötter. Givetvis var skon helt slutkörd efter resan och olyckligt nog verkar hela skokategorin vara nedlagd hos Innov8. Hade gladeligen lagt en tusenlapp på ett nytt par varje år. Ser tyvärr ingen halvhög sko idag som vågar köra på en lika minimalistisk linje. De fick förmodligen tillbaka alltför många exemplar...
 
Kunde inte hålla med mer. Gick på en kvartalslång resa i Innov8 Roclite 286 med riktigt svettigt höga pass som vardagsmat. Långa sträckor i skrålutning eller på bergskammar, packvikt oftast runt 16-17kg. Jag har aldrig känt mig så trygg i dylik terräng. Med en sula med både flex och bra grepp känner man hela tiden precis vad man håller på med och hinner parera på ett helt annat sätt.

Gick dessutom tre månader utan vare sig blåsor eller skav vilket är absurt med mina fötter. Givetvis var skon helt slutkörd efter resan och olyckligt nog verkar hela skokategorin vara nedlagd hos Innov8. Hade gladeligen lagt en tusenlapp på ett nytt par varje år. Ser tyvärr ingen halvhög sko idag som vågar köra på en lika minimalistisk linje. De fick förmodligen tillbaka alltför många exemplar...

jag kan hålla med om ovanstående men frågan är, om skon hade varit riktigt blöt, alltså som ett akvarium, hade det känts lika lätt?
 
jag kan hålla med om ovanstående men frågan är, om skon hade varit riktigt blöt, alltså som ett akvarium, hade det känts lika lätt?

Faktum är att jag våtvadade var och varannan dag i skorna i samband med flugfiske och det gick alldeles utmärkt att bara kliva vidare utan någon större hänsyn.

Från lite småtung till lätt och smidig igen tog ett strumpbyte, och då talar vi alltså från helt vattenfylld sko.

Från verkligen fuktig till acceptabelt småfuktig (tänk svettig membranmeindl en varm dag i svenska fjällen) tog kanske tre strumpbyten?

Fortsatte jag så hade jag torra skor till kvällen. Oftast alternerande mellan två par merinosockor av ganska tunn modell, så de bidrar möjligen till att man känner sig lite torrare än man faktiskt är.

Det här handlar ju dock om en sko som är en tunn sula, ett membran och lite mesh, totalt 286g. De varianter som verkar överleva bättre på marknaden väger ju inte sällan 50% mer och har lite större fuktalstrande resurser.

I vilket fall tycker jag det är lite ironiskt att fötterna mådde rekordbra, trots denna "tortyr" och rejält med brant uppför och nedför. Det förvånar knappast någon att jag fick sanera med bakpulver för att rensa ut en stinkande svampkoloni mellan varje tur, men skulle jag göra samma resa igen hade jag gärna valt exakt samma sko.
 
Jag har iaf inga problem med Gtex lågskor - jag håller mig varm och torr
'
Var ute på en 8 dygns runda nu över nyår och det varierande från -6 och snö till dimma och plus och genomtramp i flera dm vatten och jag hade vanliga bomulstrumpor som jag bytte varannan dag eller tätare.
Jag var inte direkt blöt länge efter genomtramp trots att man borde det p.g.a bomullstrumpor.
Skulle man dock stå stilla och ha bas så fick man dock iaf ta på sig torra strumpor

Jag tvättar ur mina skor efter längre rundor med först en klortabs desiinfektion och sedan vanligt tvättmedel och handtvätt.
Det har vid varmare väder och rejäla genomtramp med väta hänt att man fått göra en desinfektion i skogen , stoppar en en vatterreningstab i skorna och ställer sig i vatten och knallar vidare
 
Faktum är att jag våtvadade var och varannan dag i skorna i samband med flugfiske och det gick alldeles utmärkt att bara kliva vidare utan någon större hänsyn.

Från lite småtung till lätt och smidig igen tog ett strumpbyte, och då talar vi alltså från helt vattenfylld sko.

Från verkligen fuktig till acceptabelt småfuktig (tänk svettig membranmeindl en varm dag i svenska fjällen) tog kanske tre strumpbyten?

Fortsatte jag så hade jag torra skor till kvällen. Oftast alternerande mellan två par merinosockor av ganska tunn modell, så de bidrar möjligen till att man känner sig lite torrare än man faktiskt är.

Det här handlar ju dock om en sko som är en tunn sula, ett membran och lite mesh, totalt 286g. De varianter som verkar överleva bättre på marknaden väger ju inte sällan 50% mer och har lite större fuktalstrande resurser.

I vilket fall tycker jag det är lite ironiskt att fötterna mådde rekordbra, trots denna "tortyr" och rejält med brant uppför och nedför. Det förvånar knappast någon att jag fick sanera med bakpulver för att rensa ut en stinkande svampkoloni mellan varje tur, men skulle jag göra samma resa igen hade jag gärna valt exakt samma sko.

mitt problem är att jag helst vill undvika att bli blött och påföljande strumpbyten, jag vill helst vandra på utan alltför mycket stop. och jag har verkligen svårt för plaskvåta skor. men som sagt, jag har införskaffat ett par icebug meshskor som har hål överallt så vattnet kan rinna ut. dom tillsammans med sealskin får bli sista testet innan lundhagarna tar över.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
wistrom Meshskor och kängor i samma grupp? Lättpackning 4
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
thomalin Kängor - Behövs dom? Lättpackning 120
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.