Övergång från kängor till lågskor 2014-2015

Hur är det med värmen med att gå i lågskor? Jag är intresserad av ett byte från tyngre kängor men är rädd för just kylan när man är blöt.

Har väldigt kalla fötter av mig och sitter även så här års med tjocka sockor inomhus, och fötterna är svala trots att jag farit runt i hemmet en del.

Någon annan med samma problem och erfarenheter? Funderar annars på ett mellanting och skaffa 1 lagerskängor som inte är för höga, fortfarande lättare än mina gamla meindlkängor som snart börjar sjunga på sista versen.
 
Just kallt och blött är väl den situation där det kan bli problem. Jag har utan problem gått i mesh-skor (visserligen inte på vandring, men på dagstur) vintertid. Men då var skorna en storlek för stora och jag hade tjocka yllesockor i dem. Och det var många minusgrader så skorna blev inte blöta.

Blir sockorna blöta så isolerar de ju dåligt, men kan man ha sockorna innanför vattentäta sockor (typ sealskinz) så borde man klara den biten. För en del funkar det med neoprensockor (typ våtdräkt).

Jag tycker det är viktigt att hålla isär begreppen "våt" och "kall". Det är inte alltid det är likhetstecken mellan de. Dykare i våtdräkt är ett bra exempel.

Har man cirkulationsproblem (vilket det nästan låter som du har) så hjälper väl egentligen inga skor i världen. Kroppen skickar helt enkelt för lite värme till fötterna.
 
Långfillingar och varma knästrumpor hjälpte för en bekant jag hade som klagade över kalla fötter jämt. Håller man benen varmare finns det ju mer värme kvar till fötterna.
Rena välvårdade fötter fryser mindre än ovårdade.
Själv går jag helst i lättaste skorna om väder och underlag tillåter.

go tur
 
Hur är det med värmen med att gå i lågskor? Jag är intresserad av ett byte från tyngre kängor men är rädd för just kylan när man är blöt.

Har väldigt kalla fötter av mig och sitter även så här års med tjocka sockor inomhus, och fötterna är svala trots att jag farit runt i hemmet en del.

Någon annan med samma problem och erfarenheter? .
Här har du en till. Minst dubbla ullfrottestrumpor i alla skor, i varje fall på våra breddgrader. Annars blir det plågsamt så fort jag är stilla. På vintern, ovanpå detta, fiberpälshossor hemma och på jobbet. På kvällarna åker dubbla ullstrumpor fram även efter sommarens varmaste sandaldagar.
Ullfiltsulor i alla skor. Sneakers ger mig snabbt förnimmelse av ispåsar under fotsulorna.

Jag skulle inget hellre önska än att gå i så mycket "barfotaskor" som det bara är möjligt, och har också gjort det i typ Mellanöstern och Nordafrika mitt på sommaren, men har fått ge upp i fjällen. Det gjorde helt enkelt för ont :p. Sealskins, neopren eller plastpåsar kändes inte heller som något njutbart alternativ - fötterna blev bara uppblötta inifrån i stället.
Funderar annars på ett mellanting och skaffa 1 lagerskängor som inte är för höga, fortfarande lättare än mina gamla meindlkängor som snart börjar sjunga på sista versen
Det har också varit min lösning. Dubbla eller rentav tredubbla ullstrumpor och tjockt med ullfiltsulor i ofodrade vattentåliga kängor.
Lundhags enkla Jämtkängor (uråldrig modell) för fjällen.
Lätta ofodrade polska kängor från Hanzel, som bättre klarar stegjärn och vass granit (det senare tog knäcken på Lundhagskängorna).
Kayland Vertigo High (som egentligen är mid-kängor) till mer alpina turer; de är visserligen lite fodrade men ändå mycket lätta och smidiga, och klarar stegjärn och enklare klättring.

Inga av dessa tre väger över 600 g/sko i min storlek (37).
 
...

Jag testade att gå i lite vattenpölar och lite sump och från att plask så blev det torrt väldigt fort. Dock tror jag inte det är tillräckligt fort då vi stannar upp väldigt ofta när vi går.
Dels vanliga pauser men framförallt att det blir mycket foto, ibland ser jag något och ibland ser sambon något, ibland är stoppet 10 sekunder, ibland 5-10 minuter, ibland hundra meter mellan stoppen... Så man kan inte riktigt hålla på att ta av sig varje gång ifall man är blöt.

...

Har du kalla fötter kan det ställa till med problem så klart. Annars gör det ju inget om de är blöta även under paus. Är det dåligt väder kan du få gå en hel dag med blöta fötter i sådana här skor; Det är sådant man måste räkna med. Då är det bra att ta av sig och låta fötterna torka åtminstone en gång under dagen, men det behövs inte vid varje paus.
 
Just kallt och blött är väl den situation där det kan bli problem. Jag har utan problem gått i mesh-skor (visserligen inte på vandring, men på dagstur) vintertid. Men då var skorna en storlek för stora och jag hade tjocka yllesockor i dem. Och det var många minusgrader så skorna blev inte blöta.

Blir sockorna blöta så isolerar de ju dåligt, men kan man ha sockorna innanför vattentäta sockor (typ sealskinz) så borde man klara den biten. För en del funkar det med neoprensockor (typ våtdräkt).

Jag tycker det är viktigt att hålla isär begreppen "våt" och "kall". Det är inte alltid det är likhetstecken mellan de. Dykare i våtdräkt är ett bra exempel.

Har man cirkulationsproblem (vilket det nästan låter som du har) så hjälper väl egentligen inga skor i världen. Kroppen skickar helt enkelt för lite värme till fötterna.

Ja, kalla händer och fötter har jag nog ärvt, växlar lite säsongsvis och beroende på aktivitet. Kan bli ett försök att köpa lätta skor och provgå några leder, och se till att plaska i lite vattendrag för att känna på det. Vore superskönt att klara av det till en längre vandring planerad i augusti, samtidigt som det måste vara jäkligt klarlagt att det funkar innan jag byter ut mina kängor.

Långfillingar och varma knästrumpor hjälpte för en bekant jag hade som klagade över kalla fötter jämt. Håller man benen varmare finns det ju mer värme kvar till fötterna.
Rena välvårdade fötter fryser mindre än ovårdade.
Själv går jag helst i lättaste skorna om väder och underlag tillåter.

go tur

Ja det ligger det kanske något i, har hittils vandrat i vindbyxor som oftast och hållit temperaturen uppe. Överväger ett par lätta vandringsbyxor i stil med Arcteryx palisade, som nog håller ytterligare lite värme (Långkallingarna åker sällan på sommartid, annat än när jag sover)

Här har du en till. Minst dubbla ullfrottestrumpor i alla skor, i varje fall på våra breddgrader. Annars blir det plågsamt så fort jag är stilla. På vintern, ovanpå detta, fiberpälshossor hemma och på jobbet. På kvällarna åker dubbla ullstrumpor fram även efter sommarens varmaste sandaldagar.
Ullfiltsulor i alla skor. Sneakers ger mig snabbt förnimmelse av ispåsar under fotsulorna.

Jag skulle inget hellre önska än att gå i så mycket "barfotaskor" som det bara är möjligt, och har också gjort det i typ Mellanöstern och Nordafrika mitt på sommaren, men har fått ge upp i fjällen. Det gjorde helt enkelt för ont :p. Sealskins, neopren eller plastpåsar kändes inte heller som något njutbart alternativ - fötterna blev bara uppblötta inifrån i stället.

Det har också varit min lösning. Dubbla eller rentav tredubbla ullstrumpor och tjockt med ullfiltsulor i ofodrade vattentåliga kängor.
Lundhags enkla Jämtkängor (uråldrig modell) för fjällen.
Lätta ofodrade polska kängor från Hanzel, som bättre klarar stegjärn och vass granit (det senare tog knäcken på Lundhagskängorna).
Kayland Vertigo High (som egentligen är mid-kängor) till mer alpina turer; de är visserligen lite fodrade men ändå mycket lätta och smidiga, och klarar stegjärn och enklare klättring.

Inga av dessa tre väger över 600 g/sko i min storlek (37).

Intressant att höra en annan sida av diskussionen, låter som vi har liknande problem - jag hade dubbla sockor i mina M90-kängor även sommartid i lumpen (som i och för sig var i norrbotten).

Priset för ett par lundhags gör det ju tyvärr att barriären stiger lite för att "prova på", även om de förväntas hålla en väldigt lång tid.
 
Har vandrat med Merrell Coastrider o sealzkin sen förra våren och tycker de funkar över förväntan fast skon har en liten kant längst ner....ändå riktigt nöjd..
Blev 4,7mil/1,5 vecka i fjällen förra sommaren o traskat säkert 60mil i skogen med hundar o 10tal helgturer med tält fram till nu..

Vore mer optimalt med en sko utan hel kant som dränerar rakt ut....kommer investera i bättre skor om några veckor med bra dränering..
 

Bilagor

  • DSC_0786.jpg
    DSC_0786.jpg
    23.7 KB · Visningar: 549
(...) Priset för ett par lundhags gör det ju tyvärr att barriären stiger lite för att "prova på", även om de förväntas hålla en väldigt lång tid.
Spana av dina lokala loppisar. De äldre, renodlade skalmodellerna dyker inte sällan uppdär och på Blocket. De har äkta läderbindsula i stället för dagens plast, är tillverkade i Järpen och jag vågar påstå att de håller högre kvalitet än en del nya utlandstillverkade. Vid behov går de att sula om till rimligt pris.
Jag sprang på både mina trotjänare och (när de efter nära tre decennier gett upp inför Tatrabergens granit) deras snarlika efterträdare på Erikshjälpens second hand i Lund. De senare kostade 125 kr och bar knappt spår av användning.
 
Spana av dina lokala loppisar. De äldre, renodlade skalmodellerna dyker inte sällan uppdär och på Blocket. De har äkta läderbindsula i stället för dagens plast, är tillverkade i Järpen och jag vågar påstå att de håller högre kvalitet än en del nya utlandstillverkade. Vid behov går de att sula om till rimligt pris.
Jag sprang på både mina trotjänare och (när de efter nära tre decennier gett upp inför Tatrabergens granit) deras snarlika efterträdare på Erikshjälpens second hand i Lund. De senare kostade 125 kr och bar knappt spår av användning.

Sedär, ska hålla ögonen öppna.
 
Ang sealzkinz strumpor...ni som använder dom halvhöga modellen.
Hur gör ni när ni ska vada knädjupt för att inte få in vatten i strumpan?

Har prova dra runt en gummisnodd runt strumpskaftet o de har funkat rätt bra men de kryper in lite vatten iaf..

Har för mig att nyare sealskinz strumpor har silikontejp/band i resåren så de blir tätt..??
 
Vivo barefoot

Utan att ha läst hela tråden, det kanske är skåpmat vid det här laget.

Sedan två år går jag i Vivo Barefoots, modell Ra som är snygg och enkel att sköta. Ner till noll ggrader år det bra, sedan är det för kallt även med tjockare strumpor. Då skon är har plösen sydd med en kil är den förvånande tät mot vatten.

Dessa skor använder jag med en tunn yllestrumpa som jag byter och torkar förvånande fort om man råkar trampa igenom någonstans.

Med tanke på vikten av skorna, längst ut från kroppens balanscentrum är skillnanden mot kängor enorm.

Dock skall man ha klart för sig att "barfotaskor" (dumt ord) kräver tillvänjning innan fötter, ben och rygg klarar den annorlunda belastningen. Efter inkörning, är det hur bekvämt som helst och oslagbart låg vikt. Reservation nr två är att jag normalt inte rör mig i fjällterräng utan låglandsleder.
 
Tänkte att jag gör ett försök att prova på detta med lågskor ändå, får ge mig ut ett par helgvandringar under vår-sommar inför vandringen i augusti för att utvärdera.

Min fundering är om Icebug Mist RB9X är av en sån typ som brukar diskuteras? Och brukar man räkna med att de sträcker ut sig, eller hur väljer man storlek?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
wistrom Meshskor och kängor i samma grupp? Lättpackning 4
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
thomalin Kängor - Behövs dom? Lättpackning 120
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.