Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber

Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber med reglerbar längd ca 200 - 220 och med relativt smala blad.

Tack på förhand

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber med reglerbar längd ca 200 - 220 och med relativt smala blad.

Tack på förhand

Just delbarheten kan du eftermontera, med en skarvhylsa, då kan du dessutom justera bladvinkel framöver.
Så när du hittat ett skaft och blad du gillar och padedln ev inte visar sig delbar så går det att lösa, själv om du är lite händig, annars löser nog en kajakhandlare åt dig mot skälig ersättning.

/Patrik

Kolfiber är lättare. Föreslår en vingpaddel med små blad. Vingpaddel blir lättare i och med att formen på bladet är mer krökt så det styvar upp. Finns många bra och prisvärda numera. Delningen är också både lätt och stum på dessa paddlar.

Thure

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!

Calexico

Avslutat
ha ha så typiskt utsidan - man tipsar om saker som TS inte ville ha. Han skrev uttryckligen glasfiber men har hittlls endast fått kolfibertips.

lika bra att fortsätta då - mitt tips är att åka till en brädgård och köpa en fin okvistad granplanka och sen hyvla till dig en grönlandspaddel. Billigare, roligare och minst lika effektiva.

Biłliga delbara paddlar har inte sällan en delning som både glappar och är tung eller svår att öppna. Med pressad budget skulle jag föredra en paddel utan delning.

Min uppfattning är att diskussionen blir mkt bättre om deltagarna vidgar frågeställningen lite från trådstartarens initiala inlägg.

Kolla begagnade paddlar?

Thure

Calexico

Avslutat
Jag skulle inte betala 2000 för en glasfiber när man nästan får en kolfiber för inte mycket mer.

Man brukar kunna få en helt ok i glasfiber för under 1500kr/kg.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.