Tips på Wiresåg?

Syftet är att kapa ved av relativt klen diameter, ex toppar och grenar av torrfura. Jag kan tyvärr ej använda bågsåg, fogsvans el dylikt som kräver tryckande rörelser, men jag klarar att "dra".
Jag använder en ihopfällbar grensåg av modell Felco 600 vid trädbeskärning, den är designad och slipad för att skära när man drar och oerhört effektiv.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En trädgårdmästare jag känner rekommenderade en längre vikbar beskärningssåg med träskaft, bladlängd 450, jag lånade hans och filade upp den efter beskärning samt skränkte den. Blev lovad att få låna den igen.

Den Felco 600 jag använder vid trädbeskärning i trädgården har grova knvislipade tänder som ger fina snitt och samtidigt enormt effektiv avverkning.

Med tanke på skränkning och slipning av sågar så känns det som en kunskap som håller på att försvinna. Jag fick lära mig det på bygg på 80-talet, men jag har inte sett många som har gjort det. Det köps hellre en ny såg än att ta hand om den man har.

Med tanke på skränkning och slipning av sågar så känns det som en kunskap som håller på att försvinna. Jag fick lära mig det på bygg på 80-talet, men jag har inte sett många som har gjort det. Det köps hellre en ny såg än att ta hand om den man har.
Så är det snart med allting, det är inte lönt att laga eller vårda någonting.
Det är billigare att köpa nytt för oftast finns inga reservdelar eller så är dom dyra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips