Tips på Wiresåg?

Syftet är att kapa ved av relativt klen diameter, ex toppar och grenar av torrfura. Jag kan tyvärr ej använda bågsåg, fogsvans el dylikt som kräver tryckande rörelser, men jag klarar att "dra".
Jag använder en ihopfällbar grensåg av modell Felco 600 vid trädbeskärning, den är designad och slipad för att skära när man drar och oerhört effektiv.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
En trädgårdmästare jag känner rekommenderade en längre vikbar beskärningssåg med träskaft, bladlängd 450, jag lånade hans och filade upp den efter beskärning samt skränkte den. Blev lovad att få låna den igen.

Den Felco 600 jag använder vid trädbeskärning i trädgården har grova knvislipade tänder som ger fina snitt och samtidigt enormt effektiv avverkning.

Med tanke på skränkning och slipning av sågar så känns det som en kunskap som håller på att försvinna. Jag fick lära mig det på bygg på 80-talet, men jag har inte sett många som har gjort det. Det köps hellre en ny såg än att ta hand om den man har.

Med tanke på skränkning och slipning av sågar så känns det som en kunskap som håller på att försvinna. Jag fick lära mig det på bygg på 80-talet, men jag har inte sett många som har gjort det. Det köps hellre en ny såg än att ta hand om den man har.
Så är det snart med allting, det är inte lönt att laga eller vårda någonting.
Det är billigare att köpa nytt för oftast finns inga reservdelar eller så är dom dyra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips