Önskar tips på enmanskök

Nja vill slippa gas och fördelen detta kök är att jag kan ha det till både små kastruller vid dagsturer samt till mina Trangia lägerkitlar när jag storkokar till ungarna i Strövarna/Friluftsfrämjandet som jag är ledare för.

Idag har jag ett Trangia 25 med gas och det är på tok för klent för lägerkittlarna.

Aja, jag ger det ett försök. Går säkert byta bort mot något kul om jag blir missnöjd.
 
Ok, det köper jag rakt av. Kolla på MSR Whisperlite det är lätt att modifiera till Trangia.

Lycka till!
 
Jag tror nog du kommer bli nöjd med köket, jag gillar mitt trots att det inte är helt perfekt (vilket kök är det). På ett sätt gillar jag det extra mycket för dess fel o brister - relationen blir lite djupare när man funderar över problem o lösningar. (vill nu kanske inte direkt påstå att jag har en djup relation med mitt campingkök men ni förstår vad jag menar). Packningarna är inte så lätta att hitta, vanliga packningar i standarddimensioner skiljer sig en del, jag skulle rekommendera dig att be primus skicka dig 4-5 st originalpacknignar, det gör dom säkert gratis eller för några kronor, du kan ju höra med dom. Säg att den packningen som satt på gick sönder direkt, då får du säkert ett gäng i reserv. Som fett kan du säkert ta vad som helst, vaselin, lypsyl etc. Bara så att packningen lätt glider in i fästet i pumpen. Men Primus lilla fett-tub är verkligen söt och pryder sin plats bland reservdelarna så helst bör du be om en sådan också.

I övrigt är det ett toppenkök tycker jag. Lilla bränsleflaskan räcker gott. Om du tar med extra bensin i någon plastflaska så var extremt noga med att märka hela flaskan i varningsfärger så ingen unge dricker av den av misstag. Lätt hänt tror jag. Alkylatbensin fräter inte och den kan förvaras i vilka flaskor som helst tror jag. Själv har jag en vanlig halvliters pet-flaska som reserv på längre turer.

Visst finns det fina gaskök också men det är ju något visst med bensinkök tycker jag. Lite klassiskt.
/L
 
PET-flaskor och bensin är ingen bra kombination - i allafall över någon längre tid.

skaffa största modellen bränsleflaska med samma gänga som den till köket om du vill ha extramängd med dig, är också tåligare än 1-liters plastflaskorna som du köper bränslet i.
 
Alkylatbensin påverkar inte pet-flaskor. Detta vet jag från tillverkaren (pratade med en representant på skogsmässan i jönköping), samt från egen erfarenhet. Bensinen dunstar inte heller från dessa flaskor. Men visst kan man hellre köpa en zigg-flaska om man tycker det.

/L
 
hejsan

har du barn så ska du naturligtvis INTE ha bensin i vanlig petflaska !

dels brukar barn tro att petflaskor innehåller läsk dels är korken alldeles för enkel att öppna.

en riktig bränsleflaska typ MSR brukar vara riktigt omöjlig för ett barn att öppna speciellt om man inte smörjer gängorna och framförallt inte troligt att missta för läskeflaska.

go tur
vänligen nils
 
yepp, det är riktigt, finns det minsta risk att barn kommer åt flaskorna måste man ha säkra grejer. En gång var jag ute o campade med mina barn o några kompisar. En hade sprit i en pet-flaska (vanlig dricksprit). (ja, vi dricker ibland fastän barnen är med), Jag sa genast till honom att hålla ordning på den flaskan så inte mina ungar kom åt den men framåt kvällen hade minste grabben tagit sig en klunk eftersom han trodde det var vatten. Han blev helt chockad. Nu var ju detta inte så farligt men det visar hur lätt en olycka kan hända. Jag var inte glad på den kompisen kan jag säga.

/L
 
PET-flaskor och bensin är ingen bra kombination - i allafall över någon längre tid.
/QUOTE]

Du menar därmed att bensinen löser upp plasten i PET-flaskorna?
/Niklas

vanlig motorbensin gör det i allafall även om det inte går så fort.

nu består motorbensin av väldigt många flera olika alkyler, aromer och benzener mm. än kem. ren bensin som är en närmast ren fraktion av pentan, hexan, heptan och kanske oktan
 
När jag gjorde lumpen kokade vi nästan allt vatten på ett varsitt minitrangia

Hoppsan!

Har köket. Det lider enligt mig av två stora problem:

-Brännaren har ingen påtaglig avledning utav värme. Detta leder till att spriten börjar koka och flammorna kan bli helt enorma, bränsleförbrukningen blir stor för inget och köket farligt (skulle aldrig använda det i ett tält.)

-Vindskyddet hindrar brännaren från att slockna men stänger ej in värmen. Groteskt ineffektivt!

Lösningar: Släng på bromsringen lite löst (fullt öppnad) redan från början för att kväsa förbränningen till rimliga nivåer. Vindskyddet kan med fördel tankas med kylvatten om man är nära vattendrag eller på annat sätt har gott utav varan.

Bygg ett vindskydd av många lager vikt aluminiumfolie som når upp över grytans kant (glöm förstås ej att dessutom göra lufthål).

Trangia 27-1 UL är nog deras minsta kök som jag ser som "komplett och helt fältdugligt" utan några vidare modifikationer.
 
Mini Traniga + Trangia Triangel är nog OK

Hoppsan!

Har köket. Det lider enligt mig av två stora problem:

-Brännaren har ingen påtaglig avledning utav värme. Detta leder till att spriten börjar koka och flammorna kan bli helt enorma, bränsleförbrukningen blir stor för inget och köket farligt (skulle aldrig använda det i ett tält.)

-Vindskyddet hindrar brännaren från att slockna men stänger ej in värmen. Groteskt ineffektivt!

Lösningar: Släng på bromsringen lite löst (fullt öppnad) redan från början för att kväsa förbränningen till rimliga nivåer. Vindskyddet kan med fördel tankas med kylvatten om man är nära vattendrag eller på annat sätt har gott utav varan.

Bygg ett vindskydd av många lager vikt aluminiumfolie som når upp över grytans kant (glöm förstås ej att dessutom göra lufthål).

Trangia 27-1 UL är nog deras minsta kök som jag ser som "komplett och helt fältdugligt" utan några vidare modifikationer.

Jag köpte för några dagar sedan ett Trangia triangel
triangel.jpg
.
Även om jag inte provat än ute IRL än så passar Mini Trangia kastrullen till Trangia triangel.

Edit: Ändrat från "Trangia Mini" till "Mini Trangia" för det heter nog det senare.

Per
 
-Brännaren har ingen påtaglig avledning utav värme. Detta leder till att spriten börjar koka och flammorna kan bli helt enorma, bränsleförbrukningen blir stor för inget och köket farligt (skulle aldrig använda det i ett tält.)
Möjligen kan det vara ett problem med just Mini, men annars är det en finess.

Aaron på Brasslite gjorde en massa tester när han tog fram sina brännare och jag minnas att han var förvånad över den höga verkningsgraden på Trangias brännare jämfört med diverse olika läsk/konservburks-brännare med samma mått. Han konstaterade efter ett tag att det var materialet i brännaren som var nyckeln, därav att han började göra sina brännare i mässing.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Rea tips. Sea to Summit x-pot set. Kök och brännare 1
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
nermander Tips för felköpt gasflaska? Kök och brännare 7
superstruten Tips på kastrullset för fyra personer. Kök och brännare 2
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
magnus ul Tips: Trangia Duossal 27-8 Kök och brännare 18
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
The Trooper Optimus Svea, tips och trix. Kök och brännare 77
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Primuskungen Tips & Trix - Gör popcorn i vildmarken Kök och brännare 4
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
markanthus Mat tips..... Kök och brännare 2
Elmerfishing Primus Gravity tips! Kök och brännare 6
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
brigas tips på litet komplett kök för solotur Kök och brännare 25
acdcpeter Behöver tips och råd om kök Kök och brännare 1
flamma Tips till Trangiaköket Kök och brännare 0
docco Salig röra det här, tips mottages tacksamt Kök och brännare 6
bjärven Gas vs spritkök? Markill Hot Shot? Tips? Kök och brännare 4
jobogg Tips om gas i kyla Kök och brännare 0
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.