Önskar tips på enmanskök

Hmm, ett litet Trangia 27 som jag flyttar över min gasbrännare i låter ju inte helt fel. Ett sådant får man ju för under 400kr och då ingår ju alla kastruller.

Behöver ju en lite större kastrull till Svea-köket också och då är man ju snabbt uppe över 1000kr.
Hur är annars Svea att justera lågan på? Är den lätt att justera så man inte stormkokar allt som tillagas?

Nu är jag samlare av bensin och fotogenkök. Då flera av de köken kräver en del av sin användare så anser jag inte att ett bensinkök är något för sommarbruk med barn som förmodligen inte har tålamod att vänta på maten en timme om något skulle strula och man behöver serva köket.

Och ett bensinkök som Svea kräver förvärmning och på Svean är trångt som sjutton att komma in med en normal tändsticka om man satt på vindskyddet. Hela effektjusteringen på mitt Svea123R är ett 1/4 varv från full effekt (1400 W enligt manualen) till avstängd. Inget finlir direkt och vad man ska laga för mat i ”kastrullen” som följer med har jag inte förstått. Diameter på kastrullen till mitt Svea 93 mm och djupet är ca 50 mm.

Det händer visserligen att jag köper barnmat som aprikospuré eller någon annan pure till efterrätt (ätes ouppvärmd direkt ur burken) när jag är ute med kajaken även om det går åt ett antal burkar för att få ihop till en portion till en vuxen person.

I ärlighetens namn vet jag inte hur man värmer barnmat på burk. Lägger/ställer man buken i vatten i kastrullen eller tömmer man innehållet i burken i en kastrull?

Kontenta: använd gasol. Sotfritt, ingen förvärmning (sommartid). Jag har borrat och filat i mina ca 30 år gamla Traniga Vindskydd (både 27:an och 25:an) så nu passar jag Trangias gasolbrännarre till bägge dessa.

Är man riktigt händig kan man göra en gasoltillsats till Trangia mini http://www.trangia.se/2853.mini_trangia.html

Det fanns en beskrivning med bilder på någon webbsida för ett antal år, sedan men det var länge sedan jag hittade den webbsidan

Annars kanske Trangia Triangel http://www.trangia.se/2891.trangia_tillbehor.html längst ner på sidan, och en lagom kastrull av valfritt fabrikat kan vara lämpligt för dig och sonen.

Per
 
Jag är i samma sits, och har hunnit fundera en del.

Äger ett antal kök, bl.a trangia och optimus crux som jag brukar använda med primus solo grytan.
Har också kök som i det mesta liknar svea 123.

Jag kommer inte fram till att nått av dessa skulle vara bättre än något annat i barnmatssvängen, och inte heller av säkerhet. Kommer ungen i närheten av köket, finns risken att det blir allvarliga brännskador.

Visst man kan argumentera om säkrare bränslen, tippighet, och packbarhet, men dessa argument är precis samma som om man inte haft barn med. Ok, argumentet om att ett bättre barnkök är det som får maten snabb först kanske gäller, men man kan vara rätt snabb med ett bensinkök också.

Det jag själv kommit fram till att det som känns bäst är ett hängande kök av något slag.
Så att man inte riskerar skållning bara för att man tittar bort. Samma risker som hemma i köket finns ändå, med möjligheten att hälla sitt pastavatten över barnet för egen hand, men de riskerna finns alltid.

Exempel på hängande kök är Markill Stormy, eller Bibler. Kolla länk: http://www.larsonweb.com/stoves/id1.html
Jag funderar på att bygga om ett överblivet trangia 27 för att hänga optimus cruxet under så att det liknar Bibler-köket.
Ganska problemfritt hoppas jag, och än så länge kommer min knodd inte nå köket när hon står upp, men har man äldre barn kanske poängen går bort, man kan ju inte hänga hur högt som helst.
 
Jag tänker själv skaffa mig ett svea men tror inte det är optimalt för att vara ute med små barn. Mycket uppmärksamhet måste ju läggas på ett sådant kök. Bättre då med ett gaskök. Är du trött på slattar i gasburkarna kan du skaffa ett kök med slang, då kan du vända burkarna upp-o-ner och använda all gasen. Det är också lätt att sjuda mat med gaskök. Köper du ett med slang får du ett stort brännarhuvud som ger ett tyst kök. Förslag är primus gravity 2 samt MSR windpro.
Gas är nog det bästa för dig men naturligtvis skall du också skaffa dig ett svea för eget nöje. Jag har aldrig ägt ett sådant men det ser ju bara för läckert ut och skall tydligen vara riktigt pålitligt så jag skall skaffa ett på nästa lön.

/L
 
När jag gjorde lumpen kokade vi nästan allt vatten på ett varsitt minitrangia (patrulltj vintertid hade vi mf-kök, ett kök på tre soldater, men annars var det minitrangia). Nu, ett par år efter muck, har jag köpt ett civilt, och tycker att det gör ett helt okej jobb.

Bra:
-Billigt (finns för under 200 kr nytt i nätbutik)
-Förvånansvärt vindtåligt (slocknar inte så lätt, men naturligtvis ineffektivt i hård vind)
-Lagom stort för en person
-Så pass litet att det lätt kan följa med nästan jämt (under värnplikten hade man det alltid i den ena flerbruksficka stor på stridsvästen).

Mindre bra:
-Inte så effektivt. Komplettera med vindskydd/reflektor så blir det bättre.
-Inte särskilt stabilt. Man får arbeta med att hitta lämplig matlagningsplats. Har du möjlighet, ta med nått plant och hårt att ställa det på.
 
Bruksanvisning%20400333.jpg

Trangia triangeln tycks ju fungera med gastillsatsen. Mini Trangia hittar jag inga bra bilder på gaskonvertering.
 
Jag har beställt ett Primus Gravity MF nu som jag hittat billigt.
Bara att komplettera med en liten bränsleflaska och en liten kastrull så blir det nog bra skulle jag tro.
 
Hej Magarne. Jag antar att du syftar på Den första versionen som reas ut på addnature. Jag har detta köket. Det är ett trevligt kök tycker jag, men det har ju som alla kök, en del nackdelar. En är att man måste ta isär hela köket varje gång man skall rensa munstycket men det gör man ju inte allt för ofta ändå. Skriv till Primus och be dom skicka några extra packningar av den sorten som sitter på slangens plastmunstycke som går in i bränsleflaskan. Se också till att dessa packningar är väl infettade eftersom dom är mjuka o lätt går sönder. Primus har en liten tub med fett som du också kan be dom skicka. Kom också ihåg att oavsett vad primus säger så funkar detta kök endast med bensin. Förslagsvis 4-takts alkylatbensin på dunk från macken. Vindskydd ingår och jag har skurit en liten lucka i nedre kanten. Jag låter slangen gå genom luckan när det blåser, på så sätt blir vindskyddet förankrat i köket o kan inte blåsa bort.
Jag gillar detta köket och funderar på att köpa version nr 2 som även kan köras på gas.

/L
 
Jo det är första versionen. Jag har hört att köket är lite si och så men jag gav bara 600kr inkl frakt så det är värt ett försök. Tanken är att köra med akylatbensin för det kan jag få tag i gratis till köket.

Om primus inte vill sponsra mig med packningar och en reparationssats är för dyr, går det att köpa packningar löst? var? vilken dimension?
Vad är det för sorts fett? Fungerar det med annat än primus egna?

Tänkte jag skulle köpa den minsta flaskan att ha på alla dagsturer i sommar. Möjligt att jag inte behöver montera isär köket då och kan spara på packningarna en del.
 
Jo det är första versionen. Jag har hört att köket är lite si och så men jag gav bara 600kr inkl frakt så det är värt ett försök. Tanken är att köra med akylatbensin för det kan jag få tag i gratis till köket..

Låter ju som ett kanonkök :p Hade jag varit dig skulle jag använt returrätten och köpt ett betydligt smidigare kök. För 600 kronor får du massor olika gaskök inklusive ett litet kokkärl som passar dina ingångsvärden alldeles utmärkt. Flera har redan varit uppe i tråden.

Expempel på smidigare kök:
Primus EtaExpress 700 kr.
MSR Pocket Rocket Stove med Optimus Terra Weekend HE 0,95L Cook Set 658 kr.
Jetboil PCS £55 + frakt från England
Primus Express piezo med GSI Outdoors Halulite Minimalist 665 kr

/Ingvar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Rea tips. Sea to Summit x-pot set. Kök och brännare 1
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
nermander Tips för felköpt gasflaska? Kök och brännare 7
superstruten Tips på kastrullset för fyra personer. Kök och brännare 2
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
magnus ul Tips: Trangia Duossal 27-8 Kök och brännare 18
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
The Trooper Optimus Svea, tips och trix. Kök och brännare 77
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Primuskungen Tips & Trix - Gör popcorn i vildmarken Kök och brännare 4
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
markanthus Mat tips..... Kök och brännare 2
Elmerfishing Primus Gravity tips! Kök och brännare 6
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
brigas tips på litet komplett kök för solotur Kök och brännare 25
acdcpeter Behöver tips och råd om kök Kök och brännare 1
flamma Tips till Trangiaköket Kök och brännare 0
docco Salig röra det här, tips mottages tacksamt Kök och brännare 6
bjärven Gas vs spritkök? Markill Hot Shot? Tips? Kök och brännare 4
jobogg Tips om gas i kyla Kök och brännare 0
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.