ny rygga 50-60 liter

Ännu en välja ryggsäcktråd, men är det någon som kan komma med några goda råd till en velig person. Jag tror mig behöva en säck som kan fylla mellanrummet mellan min gamla Haglöfs Alaska om jag verkligen gillar, men som kan vara svår att packa om man inte behöver fylla upp den , och min Lundhags dagsturssäck (ca 35 liter). Alltså en säck för vandring (stugturer sommar och kanske vinter till fjälls och lågland), resor och möjligen kortare tältturer, som rymmer omkring 50-60 liter och som ska kunna bära upp mot 15 kg.

Efter mycket provande och tvekande så återstår några kandidater. Huvudkandidaterna är Osprey Kestrel 58 och Norröna Falketind 55. Ospreyn är några hekto lättare (antar att regnskyddet ingår i deras viktangivelse på 1,88kg, eller 1,72 stod det visst på Ospreys egen hemsida) och 1000-lappen billigare, men har i min mening onödigt mycket tingeltangel som fickor och remmar och nät. Norrönan är stadigare på ryggen och är (alltför?) renskalad. Bergans Helium 55 är väl inte helt borta än, men känns lite vek och tunn. Haglöfs Matrix kan också vara intressant, men tyckte den satt sämre på ryggen (även om jag gillar dess design).
 
Varför inte en Osprey Exos? Det är en säck som sitter som en smäck på ryggen. Det känns inte ens att den är där...
 
Visst kan Exos vara intressant runt halvkilot lättare än Kestrelen är intressant, mina främsta invändningar har varit att den känns allmänt klen. Hur länge håller den med lite ovarsam hantering på tåg, buss eller i värsta fall flyg? Jag tyckte också att de andra var bekvämare med lite last i. De små spännena på Exosen känns också lite svåra att hantera om med stela fingrar eller vantar.
 
Osprey Kestrel är en trevlig säck medan Exos med sin utanpåliggande ram kan vara känslig för ovarsam bagagehantering främst på flyget. Exos 58 är tillräckligt stor (även tom) för att den inte kvalificera sig som handbagage utan måste checkas in.

Kolla även Deuter som gör bra säckar, ex Aircontact eller Aircontact SL. Du kan även hitta Haglöfs OXO60 (förra årets svarta modell) till priser strax över 1000-lappen.
 
Är det någon av de här nämnda säckarna som är tillräckligt liten för att kunna fås med som handbagage på flyget? Antar att det är höjden som är begränsande.
 
Är det någon av de här nämnda säckarna som är tillräckligt liten för att kunna fås med som handbagage på flyget? Antar att det är höjden som är begränsande.

Jag tror inte du hittar en säck i 50-60 liters storlek som kvalar som handbagage på flyget. IATA tillåter max 55cm höjd, många flygbolag bara 50cm.
 
Hade nog inte räknat med det heller.

Finns det någon med egen erfarenhet från Norröna eller Kestrel säckarna som kan rapportera något positivt eller negativt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 10
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
danielm71 Rygga Transportera 6
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
Lico Weekend rygga? Transportera 8
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Fettotvandrar Tankar om rygga för en ny vandrare Transportera 14
brillone Nikkaluokta - Saltoluokta rygga Transportera 2
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
hallonraden rygga Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
bushmaster84 rygga Transportera 7
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
niben handla rygga för andras pengar Transportera 18
sverastian fin rygga med 40% rabatt Transportera 0
lars11 picknick-rygga? Transportera 2
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
peringen Rätt rygga på Thailandluffen Transportera 4
rygga som funkar på flyg/tågluff/kånka på? Transportera 6
snurpen BRA 35-45L RYGGA? Transportera 4
Berjan Rygga för dagsturer! Transportera 9
ERI Alltid svintung rygga! Transportera 5
modan Rygga för dagsturer Transportera 4
T N F rygga Transportera 3
Haglöfs Rygga ! Transportera 5
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
A.yngve Fjällräven Rapa 75 liter - feedback Transportera 8
Bubbish Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter. Transportera 16
linggon Kajka 75 liter vintertid? med hammockutrustning? Transportera 20
robinlu Ryggsäck på ca 50 liter. Transportera 6
Avarage Val av ryggsäck 65-75 liter för kvinna Transportera 17
Matthias87 Vandringsryggsäck 65-75 liter Transportera 39
Tord Hoppe "Ruggad" ryggsäck runt 40 liter? Transportera 23
Glännman Ny ryggsäck 40-50 liter bara fem alternativ kvar :-D Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.