Önskar tips på enmanskök

Jag kommer vara pappaledig i sommar och för att inte vara hemma och klättra påväggarna tror jag det blir många dagsutflykter i skogen med grabben. Behöver därför ett litet smidigt litet kök att värma en barmatsburk på samt laga ihop något enklare till mig själv.

Första tanken som kommer upp är ett Optimus Svea som är lätt att packa, rymmer bränslet för dagen och kostar under 1000-lappen. Vad tror ni andra om köket? Vad finns det mer?

Vill inte lägga allt för mycket pengar men antar att man får vad man betalar för. Men tipsa gärna om kök i alla prisklasser så får jag ta ställning senare.
 
Jag har precis köpt en GSI Halulite Minimalist och en Kovea Supalite.
GSI:n är en 6-dl gryta med isolering och inuti ryms en 110-grams gasbehållare samt gasbrännaren. Mycket praktiskt och lätt. Tar dessutom liten plats. Finns att köpa på ebay.

Så här se en GSI Halulite Minimalist ut:

62054ded9c3e306df605720901d563c5.jpg
 
Svea är utmärkt, funkar bra på vintern med. Med en matburk av Ti eller HD Al på ca 8 dl och en vattenkittel fixar du lätt att värma barnets mat och din måltid ute samt varm dryck på maten.
Glöm inte sittlapp stor nog för hela ryggen.
go tur
 
"Allt" funkar

Jag har ett par kök och välja på och till just pappaledigheten och matburksvärmning så blev det Svea. Det finns ju en massa meta-värden (historiens vindslag, charmen med bensinkök, estetik mm) men också ett rationellt för det: Brännaren sitter rätt skyddad och jah tycker att Svea är något stabilare än de toppmonterade gasköken. Dom är rörligare än man tror de där små krabaterna och olyckor kan ju hända.

Mitt Svea passar i Snowpeaks 1 l Ti-kärl. Snowpeak (el liknande till dig) och barnmatsburken värms i originalkärlet.

Nu är dottern är lite äldre känns trangia betydligt tryggare än övriga alternativ.

Hälsningar

Tommy
 
Trangia med gasbännare då, hoppas jag.

Slabbet med T-sprit och att den brinner helt osynligt dagtid samt kan brinna och smälla inne i bränsleflaska (vilket bensin inte gör) har orsaka fler incidenter och faktiska olyckor än någon annan av bränslealternativen, delvis beroende på att folk anser sig 'kan' T-spriten och hur det beter sig och därmed tappa vaksamhet och olyckorna sker.
 
Jetboil PCS

Mitt förslag är Jetboil PCS, smidigt med ihopsättningen. En del handlare kan ha kvar den i Sverige annars finns de i internetbutiker i England för ca £55 plus frakt.

Jämfört med primus Eta Solo har denna en bättre ihopsättning.

I höstas använde vi ett PCS på tre personer vid fjällvandring. Funkade bra det med.

/Ingvar
 
Idag äger jag ett gammalt gaskonverterat Trangia men det är lite väl tungt och klumpigt att stuva ner i grabbens bärstol. Sen börjar jag bli lite less på alla gastuber med småslattar i. Oftast måste man ju ta med sig en extra tub för att vara på den säkra sidan.
Men måste ändå medge att både Optimus Crux Weekend och Primus EtaExpress ser riktigt smidiga ut. Men jag är nog mest sugen på ett svea för att alltid kunna ha en full tank med sig och slippa halvfulla tuber. Den har ju funnits sedan hedenhös så går kanske hitta ett begagnat till bra pris?

Men jag är inte ledig förrän i slutet av maj så jag har god tid på mig att välja ;)
 
Idag äger jag ett gammalt gaskonverterat Trangia men det är lite väl tungt och klumpigt att stuva ner i grabbens bärstol. Sen börjar jag bli lite less på alla gastuber med småslattar i. Oftast måste man ju ta med sig en extra tub för att vara på den säkra sidan.
Men måste ändå medge att både Optimus Crux Weekend och Primus EtaExpress ser riktigt smidiga ut. Men jag är nog mest sugen på ett svea för att alltid kunna ha en full tank med sig och slippa halvfulla tuber. Den har ju funnits sedan hedenhös så går kanske hitta ett begagnat till bra pris?

Men jag är inte ledig förrän i slutet av maj så jag har god tid på mig att välja ;)

För mig verkar endagsutflykter vara ett utmärkt tillfälle att göra slut på nästan tomma gasoltuber.

Du ska nog ha tur om du hittar ett begagnat Optimus Svea, då Svean åtminstone i min bekantskapskrets är att anse som hårdvaluta.

Men det finns alltid dödsbon som vill bli av med rubbet av gamla grejer så det kan dyka upp på loppis som Myrorna / Röda korset men då gäller det har tur och kolla ofta.

OT:
Det tog mig ca 40 års letade att hitta en sådan kvicksilverbarometer som fanns i högstadieskolan där jag gick, men så en dag fanns det en sådan kvicksilverbarometer på Myrorna till ett acceptabelt pris och då slog jag till på direkten.


Per
 
Om det är en trangia 25 så kan jag förstå att det upplevs lite stor ibland , trangia 27 är mindre och lättare och lagom för 1-2 personer och gasbrännaren passar givetvis även i denna.

Men nu verkar du bestämt dig för en Optimus Svea och då tycker jag att du skall prova detta, man skall inte tvingas använda grejor som man själv inte tror på eller har lust att använda... ;-)
 
Hmm, ett litet Trangia 27 som jag flyttar över min gasbrännare i låter ju inte helt fel. Ett sådant får man ju för under 400kr och då ingår ju alla kastruller.

Behöver ju en lite större kastrull till Svea-köket också och då är man ju snabbt uppe över 1000kr.
Hur är annars Svea att justera lågan på? Är den lätt att justera så man inte stormkokar allt som tillagas?
 
Jag kan gå i god för Trangia 27. Räcker bra för två och vill man så går det att klämma in den minsta 6 dl kaffepannan också. Mycket nöjd men har ett EtaExpress som dock mer känns som en vattenkokare i jämförelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Rea tips. Sea to Summit x-pot set. Kök och brännare 1
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
nermander Tips för felköpt gasflaska? Kök och brännare 7
superstruten Tips på kastrullset för fyra personer. Kök och brännare 2
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
magnus ul Tips: Trangia Duossal 27-8 Kök och brännare 18
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
The Trooper Optimus Svea, tips och trix. Kök och brännare 77
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Primuskungen Tips & Trix - Gör popcorn i vildmarken Kök och brännare 4
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
markanthus Mat tips..... Kök och brännare 2
Elmerfishing Primus Gravity tips! Kök och brännare 6
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
brigas tips på litet komplett kök för solotur Kök och brännare 25
acdcpeter Behöver tips och råd om kök Kök och brännare 1
flamma Tips till Trangiaköket Kök och brännare 0
docco Salig röra det här, tips mottages tacksamt Kök och brännare 6
bjärven Gas vs spritkök? Markill Hot Shot? Tips? Kök och brännare 4
jobogg Tips om gas i kyla Kök och brännare 0
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.