Salig röra det här, tips mottages tacksamt

Trots flitigt läsande och pratande med div kunnigt folk så står jag fortfarande lite frågande inför mitt stundande kökköp (kul ord förresten...).

Finns det ett lätt kök som tar både gas och bensin, har reglerbar låga och som för längre turer/vinter kan smällas in i ett trangia?

Är det någon snäll tillverkare som har en dylik tingest i sin produktflora eller är jag före min tid? ;)

/Per
 
Det är inte så många kök som klarar både flytande bränsle och gas. Primus omnifuel klarar det, men att sedan klämma in det i trangia är ett annat problem. Hur som hellst så måste man byta munstycken om man skall elda gas istället för bensin. Jag tror att det är bättre att satsa på en liten separat gasbrännare, kompromisser är inte alltid bra. Om brännaren inte är gjord för trangia så kan det bli problem med att det blir alltför varmt.
 
Byta munstycke???

Man behöver inte byta munstycke för att växla mellan gas och bensin på Primus. Det går att trycka in i ett trangia om man är lite händig, kräver dock att man sågar lite i trangiat. Primusköket är stadigt, supereffektivt, dyrt, och pålitligt.

Alternativet är väl att köpa två kök: ett billigt och lätt gaskök som "MSR Pocket Rocket" plus ett bensinkök. Då har du två lågor när du ska ut på gormet-tur.
 
Re: Byta munstycke???

Vandrare; sa:
Man behöver inte byta munstycke för att växla mellan gas och bensin på Primus.

VA? Har du testat det på allvar? Jag har nämligen gjort det och fick rejält opålitliga lågor när man körde fel bränsle med fel munstycke! Dessutom var det inte direkt några "brännarlågor" utan mer som när man förvärmer köket, d.v.s. höga, gula och sotande...

Enligt Primus själva är anledning till att de har olika munstycken för bensin och fotogen att för att få sälja ett gaskök måste det vara CE-märkt och för att få CE-märka köket måste det klara av en viss effekt i förbränningen (alltså inte uteffekt, utan effekt / gram bränsle).

Visst, man köra fotogen och bensin på samma munstycke (t.ex. som Optimus Nova), men att köra med gas i fotogen eller bensinmunstycket och vice versa... Det skulle inte jag rekomendera i alla fall.

/Nicke
 
Primus

Jag har visserligen den gamla modellen av Primus (multifuel). Till det är det samma munstycket till gas och bensin, men ett annat till fotogen.
 
Gamla MFS? Ja.

Jag har Primus MFS. Man behöver inte byta mellan gas och bensin. Men som sagt, två kök är nog bättre om man ska ha gas också, eftersom MFS saknar några av gaskökets fördelar: Stort och tungt, Dyrt, Låter illa.

Hur gör man när man testar köket på allvar? Måste man se cool och allvarlig ut eller räcker det att hålla sig för skratt? ;-)
 
Re: Gamla MFS? Ja.

Vandrare; sa:
Hur gör man när man testar köket på allvar? Måste man se cool och allvarlig ut eller räcker det att hålla sig för skratt? ;-)

Äsch, kanske inte ska vara så mycket allvar, jag blev mest bara förvånad över att du skrev att man inte behövde byta munstycke. När vi testade så var det Omnifuel det handlade om och då betedde det sig så som jag skrev tidigare. Fast vi testade det nog ganska allvarligt i alla fall, olika bränslen (bensin, fotogen & gas) i alla tre munstycken. Synd bara att man inte var så allvarlig att man skrev ner resultatet och hade kunnat lägga ut det här. Dock var det inte på någon allvarlig expedition, extrem höjd eller något sådant...

För övrigt kan jag instämma med tidigare talare, ett litet lätt gaskök för lätta turer och ett bensin- och eller Trangia när det finns plats- och viktutrymme.

Själv har jag fastnat för Optimus Nova för lättare packning (jag vet att det inte är LÄTT, men lättare än Trangia i alla fall) och Trangia med gas- eller Nova-brännaren om det finns plats- och viktutrymme. Då har man genast fyra kombinationer, bara Nova (hyffsat litet och smidigt), Trangia med gasbrännare (lättanvänt, stabilt, vindskyddat men tungt), Trangia med Nova-brännare (hög effekt, funkar bra vintertid, stabilt vindskyddat men ännu tyngre) och till slut för gourmetturen: Trangia med gasbrännare och Nova separat! Voila, vilken festmiddag kan man inte fixa på två plattor? Ok, en del, men mycket kan man göra i alla fall.

Lycka till i köksdjungeln och glöm inte att god mat är viktigt!

/ Nicke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Rea tips. Sea to Summit x-pot set. Kök och brännare 1
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
nermander Tips för felköpt gasflaska? Kök och brännare 7
superstruten Tips på kastrullset för fyra personer. Kök och brännare 2
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
magnus ul Tips: Trangia Duossal 27-8 Kök och brännare 18
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
MagArne Önskar tips på enmanskök Kök och brännare 44
The Trooper Optimus Svea, tips och trix. Kök och brännare 77
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Primuskungen Tips & Trix - Gör popcorn i vildmarken Kök och brännare 4
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
markanthus Mat tips..... Kök och brännare 2
Elmerfishing Primus Gravity tips! Kök och brännare 6
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
brigas tips på litet komplett kök för solotur Kök och brännare 25
acdcpeter Behöver tips och råd om kök Kök och brännare 1
flamma Tips till Trangiaköket Kök och brännare 0
bjärven Gas vs spritkök? Markill Hot Shot? Tips? Kök och brännare 4
jobogg Tips om gas i kyla Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.