Nytt tält, Typ Ringstind 2

Har bestämt mig för att skaffa ett tält till. Det ska efter en del fundering vara ett trångt 2-manstält. Förhoppningen är att med nöd och näppe få in två downmats. Utrymme är ju inte av ondo, men jag vill inte att vikten ska överstiga ca 1,7 som Ringstind 2 Light väger. Var sugen på Ringstind 1-2 Superlight, men även om jag kan trängas bra med min sambo, så tror jag inte vi får in våra dunmattor...

Vad jag inte vill är dock att ha en tältduk i ansiktet eller en sovsäck som blir blöt för att man trycker igenom fötterna mot yttertältet. Det talar möjligen emot den typ av tält som Ringstind, Akto, Veloce, Vela Extreme är.

Synpunkter?

(Vill alltså ha en bredd på minst 105 för hela kroppslängden, dubbeltält utan separat ytterduk, liten absid, låg vikt.)
 
Pris 2700 ungefär och i bästa fall tror jag?

Jag är inte så förtjust kupoler eftersom de som regel är tyngre och med lite sluttande väggar, i det här fallet är det väl ca 2 hg mer än önskat - trots en troligen rätt tunn väv. Enligt specen, om man letar lite i båda fallen, så är det dock 20 D i båda yttertälten, så Ringstind är väl inte tjockar - men ger möjligen intryck av en lite solidare modell.

Det var ju en innovativ variant av hur man utnyttjat tältstängerna.
 
Ja, det kanske inte var jättebilligt. Men lägger man till något för knappt 40 pund och handlar för 250 pund (ca 2700:- SEK) är det i alla fall fri frakt till Sverige.

Ringstind lights ytterduk har en vattenpelare på 4000mm (och rivstyrka på 12kg). Jag tycker också att Ringstind ger ett stadigare intryck.

Jag stirrade mig tyvärr blind på bredden och missade övervikten.:( Däremot väger kanske även Ringstind lite mer än 1,7kg. Helsport anger 1,7kg (+/-10%) på sin hemsida. 0,11kg tältspik och 0,15kg reparationsset tror jag tillkommer.

Jag föredrar själv Helsporttältet, men tycker att Robenstältet är ett intressant alternativ. Designen är som ett kort tunneltält där man ligger på bredden. Det påminner väl en del om MSR-tält som t ex Carbon Reflex 2, men med tältbågarna utanpå yttertältet och den ordning som det medför.
 
Ok, om jag minns rätt ingår inte repsatsen i vikten, men det är väl inte hammare och spik i den å andra sidan...
Sen är det ju också så att Ringstind 2 finns i en ursprungsversion och en Light, och det skiljer väl 2 hg på dem tror jag.
 
Mina egna erfarenheter av Ringstind light, superlight och ursprungslight och deras vikter är helt och hållet begränsade till internet. Det var inte min mening att starta en seg diskussion om detta.
:)

Hur som helst är Robenstältet tyngre än vad du frågade om. Men det är i alla fall brett nog.
 
Jag har ett stetind 2, som är ganska likt som ringstind. Det funkade fint i fjällen, dock så började duken klistra ihop sig när tältet blev gammalt, så jag köpte ett terra nova laser, som har en liknande modell, där man kan klämma in två. rekommenderas, är lite längre när det är nerpackat bara, då den har två pinnar fast i ytterduken.

Men annars är nog ringstind ett bra tält.
 
Mina egna erfarenheter av Ringstind light, superlight och ursprungslight och deras vikter är helt och hållet begränsade till internet. Det var inte min mening att starta en seg diskussion om detta.
:)

Nej, det var inte meningen...
Det jag undrar mest är nog hur trångt det upplevs i ändarna, dvs över huvud och fötter när man ligger. Jag har mest legat i konventinella tunneltält senaste 20 åren, men det här måste nästan upplevas som att ligga i ett ryggåstält (i de fall man ligger på tvären i förhållande till ryggåsen).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Leffe357 Nytt tält Bo och sova 12
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
Strykarräven Nytt tält - men vilket? Bo och sova 31
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
jbella Nytt tältsystem Bo och sova 2
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
pal2 Nytt fjällrävantält Bo och sova 0
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
hdn Nytt liggunderlag Bo och sova 11
Sjöberg Nytt Nallo Bo och sova 9
skinny nytt Hilleberg Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.