nya lundhags skalkängor, vad tänka på?

Svårt att uttala sig när man inte kan jämföra de olika sulorna på samma kängtyp. Vibram är ju inte direkt hård heller, men hårdare.

Jag kan väl säga som så, att jag är inte missnöjd med Skywalker.
+Mjuk, följsam, bra känsla mot underlaget, bra grepp på alla underlag.
-Spetsiga stenar känns igenom om man bär tungt. Vassa stenar skär i sulan. Tar jag en titt under sulan ser jag alla hårfina gamla ärr. Inget unikt när man går på vassa stenar med tung packning, men en mjuk sula är naturligtvis mer känslig för nötning och stick.

Ogillar man "pjäx-kängor" och gillar rörliga kängor, då tror jag man gillar Skywalkersulan.

Ni verkar blanda ihop sulorna. Den som sitter på oirginal är den mjuka lätta, min 44-a väger 674g på digital köksvåg.

Skywalk-sulan däremot är nästan stenhård, såpass att man kan se att det flisat ut gods i sulan. Denna vägde drygt 110g mer.

Styvheten i skon har med gelänken att göra, föga med gummit. Vid direktjämförelse upplevs vibramsulan mjukare men jag skulle vilja kalla det en illution, som att gå på cellplastliggunderlag, vilket man nästan gör. Vid böjtest skiljer inget dem emellan.

Ni verkar blanda ihop sulorna. Den som sitter på oirginal är den mjuka lätta, min 44-a väger 674g på digital köksvåg.

Skywalk-sulan däremot är nästan stenhård, såpass att man kan se att det flisat ut gods i sulan. Denna vägde drygt 110g mer.

Styvheten i skon har med gelänken att göra, föga med gummit. Vid direktjämförelse upplevs vibramsulan mjukare men jag skulle vilja kalla det en illution, som att gå på cellplastliggunderlag, vilket man nästan gör. Vid böjtest skiljer inget dem emellan.

Nu när du säger det blir jag litet osäker. Jag skulle inte klassa ytan på min Skywalkersula (det är den jag har på mina M96) som stenhård, men jag har tyckt att den varit mjukare än den vibramsula jag hade på ett par andra kängor.
Däremot tycker jag att styvheten (både i längs och sidled) på Skywalkersulan är mindre, vilket som du säger inte behöver bero å gummit.
Den yttersta sulan är ju dock betydligt hårdare än den inre (se min bild), vilket kanske kan förklara att man lätt "känner igenom".

Men som sagt, jag har aldrig gjort en sida-vid-sida-jämförelse mellan två jörnkängor med olika sulor. Har du gjort det är det givetvis dig man ska lyssna på =)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har båda sulmodellerna stående i hallen, så jag är säker :)

Har faktiskt sett hårdare sulor än dessa, så vid sådan jämförelse kan ju Skywalk verka "mjuk".
Dock bör man inte förväxla Jörns nuvarande Skywalksula med den Lundhags brukade innan de bytte till Vibram. Jörns nuvarande är hårdare än de äldre Lundhags.

Om den yttre hårda du beskriver (slitsulan) blir sliten och tunnas ut känns genomtramp mer, men är nog mest beroende på material i gelänken. Den inre mjuka ger uppbyggnad, stötdämpning och isolation samt håller nere vikten radikalt än om man skulle köra "sitagegummi" rakt igenom.

Sedan har inte sulans mjuk eller hårdhet något med dess förmåga att motstå abrassiv nötning. Dvs en hårdare sula behöver inte vara slittåligare.

Jag måste kolla med polaren. Hans renoverade är ganska gamla, därför han köpte ett nytt par. Nuförtiden går det ju inte att missa att det är Vibram på det gula märket och det kändes direkt att båda sulorna var hårdare än de som satt där innan. Hans gamla sulor var jäkligt mjuka men inget märke, kanske det var en väldigt gammal Vibram där märket nötts bort.

Kanske den här som var så sliten så namnet inte syntes? För det var helt säkert inga av de nya med Vibrammärke i gult och de var väldigt mjuka i ytskiktet, inte bara mellanskiktet.

images

Senast ändrad:
Exakt, har lärt mig att Skywalk är en sultillverkare i likhet med Vibram. Jag trodde att Skywalk var en speciell Jörnsula förut.

#niklaz: Din bild visar den mjuka som sitter på Jörnkängan original.

Alla Vibrams sulor har inte det gula märket. Skywalk har dock ett orange dito.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips