Ny ryggsäck hjälp vad ska ja ha.

Hej där ja har inte haft någon ryggsäck sen 1969 men nu vill ja köpa en men vad tänker mej en dag säck eller för kanske en övernattning ser att det finns ju hur mycket som helst men vad är bra för pengarna, kom med tips tack.
Stefan
 
Du måste nog bestämma dej om du ska övernatta eller inte då det skiljer väldigt mycket i volym på utrustningen du ska ha med dej. Tält, sovsäck och liggunderlag tar en hel del plats.
När du bestämt vilken utrustning du ska få plats med i säcken så får du prova lite olika säckar och se om någon passar dej. Fundera också på om det är något särskilt du prioriterar exempelvis vikt, bra bärsystem, frontöppning, vattentät osv.
"Bra för pengarna" är en säck som du är nöjd med och inte behöver byta efter ett tag.
 
Tack för ditt svar ja har förstått att nu mera är det en djungel när det gäller säckar man kanske ska gå på en säck för övernattning men som man även kan ha för dagsturer ,,,,,, Stefan
 
salgo601 det innebär för mej att ligga i tält ja kommer att paddla Canot en hel del ja ska kolla den du har då tack,,, Stefan
 
1 Verkligt volymbehov. Ruta upp en flyttlåda på insidan i decimeterstora rutor så vet du volymbehovet på din säck.
2 Passa på din rygg. Vet bara en metod som duger. Pröva alla säckar du hittar som fyller volymbehovet.
3 Vad får din säck väga? Är en för tung pröva en lättare....
4 Vem har sagt att det här skall vara lätt eller snutit ur andras råd.
go tur
 
Du måste nog välja användningsområde först. Vill du ha en ryggsäck för dagstur ELLER övernattningstur m tält? Enligt min erfarenhet svårt att kombinera det hela.
 
Du måste nog välja användningsområde först. Vill du ha en ryggsäck för dagstur ELLER övernattningstur m tält? Enligt min erfarenhet svårt att kombinera det hela.

Går gör det väll även om det inte är optimalt. Antingen köper man en säck på ca 60l där man kan packa ner tältutrustningen och får leva med att säcken är onödigt stor dom gånger tältet inte får följa med eller så köper man en mindre säck och hänger tält och kanske något mer på utsidan dom gånger man tänkt tälta.
Om jag hade vetat att jag skulle gå några längre sträckor med tält så hade jag valt den större säcken. Att hänga saker utanpå en mindre säck kan bli en otrevlig upplevelse då dom ofta har ett enklare bärsystem och risken är större att viktbalansen blir fel. Man kan också tycka att det är bättre att köpa en lite dyrare säck som åtminstone passar det ena behovet perfekt än att köpa två billigare och kanske rentav dåliga säckar.

Jag själv har en Klättermusen Röskva 65L och är otroligt nöjd. Mycket bekväm att bära och man bör få ner allt man behöver för en eller några tältnätter. Den finns här: http://www.outnorth.se/klattermusen/roskva-65l#Ebony
Där har du öppet köp med fri returfrakt.
Prisnivån har nog inte nämnts i tråden. Vad får det kosta?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
Peeks Hjälp mig att hitta ryggsäck! Transportera 0
TheBostonRag Hjälp med ryggsäck! Transportera 4
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
turboadde Hjälp att hitta en bra ryggsäck Transportera 24
pialia Hjälp! Letar ryggsäck 25-35l Transportera 8
såg behöver lite hjälp i ryggsäck jungeln. hittat flera intresanta ryggor. Transportera 0
Frettan Behöver hjälp med ryggsäck! Transportera 3
karined hjälp mig med ryggsäck Transportera 10
DraZ Hjälp med ny ryggsäck. Transportera 6
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.