Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter)

Jag har en gammal gasbrännare som jag använt till det större Trangia-köket. I somras köpte jag deras mindre kök med 1-liers kastruller och använde min gamla gasbrännare till det. Jag fann att det var svårt att koka sakta/sjuda något då det blev för varmt och lågan inte kunde skruvas ned tillräckligt långt utan att slockna. Jag har sett att de nya gasbrännarna till Trangias kök har smalare slang och mindre gasvred än det jag har. Är de nya brännarna/reglagen bättre än de gamla när man vill ställa in låg effekt? Någon som vet? Jag vill helst inte bara chansa på att köpa en ny.
 
Vet inte vad för brännare du har - om det är epigas eller liknande.

Primusbrännaren (under trangias varumärke) går vart fall skruva ned så mycket att det går att koka ris enligt recept under lock utan att det blir bränt i botten i en trangia 27 - dock får man dra ned väldigt mycket så att det är på precis gränsen att det hörbart puttrar om brännaren och det är i stort sett bara tunt blått brinnande skinn över metallen på brännardelen - ibland är bra brännareffektivitet inte alltid det man önskar, men jag skulle tro att det är svårt att hitta en brännare som kan dras ned ytterligare i styrka än vad det går att dra ned primusbrännaren.
 
Jag har Trangias GB-74 (tillverkad av Primus) brännare både i Trangias 25 resp 27 kök. Fungerar utmärkt att reglera värmen i båda köken ända ner till att det långsamt sjuder. Brännare fungerar lika bra i båda köken.

Jag har även den gamla brännaren från sent 80-tal (tillverkad av Epi-gas). Största skillnaden i användning mellan dessa brännare är att Epi-gas brännaren är trängre borrad och därför inte ger tillräcklig effekt om man skulle vilja steka på köket. En annan skillnad är packbarheten, då Epi-gas brännare har ett styvt metallrör som gör det omöjligt att packa brännaren i köket vid transport, så av den anledningen är det den nya GB-74 brännaren som jag uteslutande använder på vandring idag.
 
Tack för svaren. Jag har ju en äldre brännare och det enda varumärke jag kan hitta är texten Trangia på toppen av själva brännaren. Någonting om Epi-gas kan jag inte se. När jag jämför med bilder av den nya GB-74 så kan jag se att röret under brännaren går längre ut på min gamla brännare vilket stämmer med smux's inlägg. Anslutningen till gasflaskan och reglerventilen är också annorlunda utformad. Jag verkar också ha något glapp i nålventilen för när jag släpper ratten efter att ha vridit ner gaslågan så ökar den lite grand igen. Det blir väl till att köpa en ny brännare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
Tomas J Gasbrännare till Trangia ? Kök och brännare 7
tango Vätskematning i gasbrännare för nybörjare? Kök och brännare 22
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Moga laga triangia gasbrännare? Kök och brännare 3
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
Västerdalarna Ny gasbrännare 3000W?? Kök och brännare 10
ShadingGray Info om gasbrännare? Kök och brännare 13
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
håhåjajansson Lågans spridning gasbrännare Kök och brännare 2
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Gryningsflickan Krånglande gasbrännare Kök och brännare 6
Staffan Andersson Norskt test av gasbrännare Kök och brännare 11
ala Markill eller Tragias gasbrännare? Kök och brännare 3
tomatchili Rengörning av gasbrännare Kök och brännare 1
eaglerock Gasbrännare i gammalt Trangia? Kök och brännare 14
fson Minimala gasbrännare? Kök och brännare 27
Avslut090305 Gasbrännare? Kök och brännare 4
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...