Ny cykel knkakar. Butiken hittar inte något fel...

Ja, jag får försöka hinna med att fetta in grejorna. Vad ska jag börja med? Det är ju dumt att börja plocka ned det krångligaste. Bättre då att börja med det enklaste/snabbaste och hoppas på det bästa...
 
Det verkar som du aldrig har gjort nåt på cykeln...om du tar loss styret,och du ska skuva fast det på styrstamen igen,måste alla skruva på styrstammen vara lika mycket åtdragen-ja menar om det finns 2 för styret,få du turas om att dra åt och inte först den ena och sen den andra,annars kan man dra sönder alla gängar,styret kan paja...det gäller förresten för alla ställen som fästas med 2 eller flera skruva...
 
Nu har jag hittat "felet" på cykeln! Dock har jag fortfarande problem...

Ljudet verkar komma från att främre växelreglagets ytterkant ligger för nära kedjan. När jag sedan trampar så bryter det kransen utåt och kedjan skrapar då emot reglaget. Detta betyder att ljudet bara uppstår när jag trampar på den högra pedalen.

Nu kommer problemet: Det går att justera ut reglaget så att ljudet i princip försvinner. Detta gör dock i sin tur att växlingen inte fungerar som den ska. När jag ska växla ned till den minsta kransen så blir det inte tillräckligt mycket tryck på kedjan för att den ska kugga ned.

Går detta problemet att lösa eller är det helt normalt att kedjan skrapar i lite när man cyklar på de allra högsta växlarna?

Är det förresten någon annan som upplever att det är väldigt svårt att få till en perfekt växeljustering på 27-växlade cyklar?
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Oljud

Det är alltid svårt i ett forum att beskriva missljud i en cykel.
Om man använder lite mer "målande" uttryck är det lättare att analysera.
Använd gärna ord som knirk, klonk, knäpp och rassel.
Om man använt ett ord som rassel i denna tråd, hade man direkt kunnat utesluta vevlagerproblem.

/Martin
 
Elfrippo; sa:
Nu har jag hittat "felet" på cykeln! Dock har jag fortfarande problem...

Ljudet verkar komma från att främre växelreglagets ytterkant ligger för nära kedjan. När jag sedan trampar så bryter det kransen utåt och kedjan skrapar då emot reglaget. Detta betyder att ljudet bara uppstår när jag trampar på den högra pedalen.

Nu kommer problemet: Det går att justera ut reglaget så att ljudet i princip försvinner. Detta gör dock i sin tur att växlingen inte fungerar som den ska. När jag ska växla ned till den minsta kransen så blir det inte tillräckligt mycket tryck på kedjan för att den ska kugga ned.

Går detta problemet att lösa eller är det helt normalt att kedjan skrapar i lite när man cyklar på de allra högsta växlarna?

Är det förresten någon annan som upplever att det är väldigt svårt att få till en perfekt växeljustering på 27-växlade cyklar?

Det allra vanligaste felet är att framväxeln inte är i linje med kedjehjulet.
Lossa infästningen till framväxeln och se till att yttre gaveln är parallell med kedjehjulet.
Höjden på framväxeln skall vara så att man har ett par millimeter mellan yttre gaveln och största kedjehjulet.
När denna grundinställning är klar, så är det bara växelwirens spänning som skall justeras.

/Martin
 
det bästa är att köra singelspeed...gå slippa man de där problem...;o)...


(med en paar milimeter manar han typ 3mm...allt över och under kan skapa problem)
 
Ska verkligen drevet flexa så pass mycket när man trampar? Tyder inte det på dåligt åtdraget vevlager eller nåt sånt?

Justera framväxeln rätt är svårare än man tror (som nybörjare).
 
Ska verkligen drevet flexa så pass mycket när man trampar? Tyder inte det på dåligt åtdraget vevlager eller nåt sånt?

han menar nog inte att det flexa...det slippa slippa på framväxeln ifall man inte ställa in den på rätt sätt...och slippa det när man använda de uttresta( åt båda håll) "dreven"



och vi skulle egentligen har fattat problemet från början för att det var egentligen rätt bra beskriven,förutom att det nog inte knarkar...mera slippa...eller så...
 
Flexning.

Det första en cykeltillverkare sparar in på är just vevlager och vevsatser. Att det står LX eller XT på bakväxeln hjälper inte om resten är skit.
Jag har sett skräckexempel på dyra cyklar med enkla vevlager med plastgavlar.
En vevsats med hollowtecharmar e.g. Deore och uppåt finner du för under tusenlappen.
Vill du slå på stort med integrerad vevaxel skjuter priserna i höjden.

/Martin
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips