Ny cykel knkakar. Butiken hittar inte något fel...

Ja, jag får försöka hinna med att fetta in grejorna. Vad ska jag börja med? Det är ju dumt att börja plocka ned det krångligaste. Bättre då att börja med det enklaste/snabbaste och hoppas på det bästa...

Det verkar som du aldrig har gjort nåt på cykeln...om du tar loss styret,och du ska skuva fast det på styrstamen igen,måste alla skruva på styrstammen vara lika mycket åtdragen-ja menar om det finns 2 för styret,få du turas om att dra åt och inte först den ena och sen den andra,annars kan man dra sönder alla gängar,styret kan paja...det gäller förresten för alla ställen som fästas med 2 eller flera skruva...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nu har jag hittat "felet" på cykeln! Dock har jag fortfarande problem...

Ljudet verkar komma från att främre växelreglagets ytterkant ligger för nära kedjan. När jag sedan trampar så bryter det kransen utåt och kedjan skrapar då emot reglaget. Detta betyder att ljudet bara uppstår när jag trampar på den högra pedalen.

Nu kommer problemet: Det går att justera ut reglaget så att ljudet i princip försvinner. Detta gör dock i sin tur att växlingen inte fungerar som den ska. När jag ska växla ned till den minsta kransen så blir det inte tillräckligt mycket tryck på kedjan för att den ska kugga ned.

Går detta problemet att lösa eller är det helt normalt att kedjan skrapar i lite när man cyklar på de allra högsta växlarna?

Är det förresten någon annan som upplever att det är väldigt svårt att få till en perfekt växeljustering på 27-växlade cyklar?

Oljud

Det är alltid svårt i ett forum att beskriva missljud i en cykel.
Om man använder lite mer "målande" uttryck är det lättare att analysera.
Använd gärna ord som knirk, klonk, knäpp och rassel.
Om man använt ett ord som rassel i denna tråd, hade man direkt kunnat utesluta vevlagerproblem.

/Martin

Elfrippo; sa:
Nu har jag hittat "felet" på cykeln! Dock har jag fortfarande problem...

Ljudet verkar komma från att främre växelreglagets ytterkant ligger för nära kedjan. När jag sedan trampar så bryter det kransen utåt och kedjan skrapar då emot reglaget. Detta betyder att ljudet bara uppstår när jag trampar på den högra pedalen.

Nu kommer problemet: Det går att justera ut reglaget så att ljudet i princip försvinner. Detta gör dock i sin tur att växlingen inte fungerar som den ska. När jag ska växla ned till den minsta kransen så blir det inte tillräckligt mycket tryck på kedjan för att den ska kugga ned.

Går detta problemet att lösa eller är det helt normalt att kedjan skrapar i lite när man cyklar på de allra högsta växlarna?

Är det förresten någon annan som upplever att det är väldigt svårt att få till en perfekt växeljustering på 27-växlade cyklar?

Det allra vanligaste felet är att framväxeln inte är i linje med kedjehjulet.
Lossa infästningen till framväxeln och se till att yttre gaveln är parallell med kedjehjulet.
Höjden på framväxeln skall vara så att man har ett par millimeter mellan yttre gaveln och största kedjehjulet.
När denna grundinställning är klar, så är det bara växelwirens spänning som skall justeras.

/Martin

det bästa är att köra singelspeed...gå slippa man de där problem...;o)...

(med en paar milimeter manar han typ 3mm...allt över och under kan skapa problem)

Ska verkligen drevet flexa så pass mycket när man trampar? Tyder inte det på dåligt åtdraget vevlager eller nåt sånt?

Justera framväxeln rätt är svårare än man tror (som nybörjare).

Ska verkligen drevet flexa så pass mycket när man trampar? Tyder inte det på dåligt åtdraget vevlager eller nåt sånt?

han menar nog inte att det flexa...det slippa slippa på framväxeln ifall man inte ställa in den på rätt sätt...och slippa det när man använda de uttresta( åt båda håll) "dreven"

och vi skulle egentligen har fattat problemet från början för att det var egentligen rätt bra beskriven,förutom att det nog inte knarkar...mera slippa...eller så...

Flexning.

Det första en cykeltillverkare sparar in på är just vevlager och vevsatser. Att det står LX eller XT på bakväxeln hjälper inte om resten är skit.
Jag har sett skräckexempel på dyra cyklar med enkla vevlager med plastgavlar.
En vevsats med hollowtecharmar e.g. Deore och uppåt finner du för under tusenlappen.
Vill du slå på stort med integrerad vevaxel skjuter priserna i höjden.

/Martin

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips