Skeppshult STC Steel eller...

Jag går i köptankar. Jag behöver en ny cykel eftersom bakväxeln (kapslad 5 vxl) börjar knaka. Jag har även flyttat till en backigare del av stan så jag behöver en lättare hoj med låga växlar.

Var idag förbi den lokala cykelhandlaren som förevisade en Skeppshult STC Steel för ca 13000kr. Den har stålram, 28" hjul, 18 växlar och hydrauliska skivbromsar. Jag blev lite fäst vid cykeln men det är en ordentlig slant. Gillar dock att den har vinklingsbart styre så att man kan få en mer upprätt sittställning. Verkar vara bra komponenter på cykeln. Snygg är den förstås -som alla nya, snabba cyklar

Jag ska egentligen bara ha den för vardagscykling. Cykelträning har jag slutat med, nu är det paddling som gäller. Jag har idag en 12 år gammal Skeppshult med cykelkorg, gillar den skarpt men den är tung som as uppför backarna. Om jag får plats med cykelkorg så är det ett plus.

Är den nån som har tips på bra cykel eller har erfarenhet av Skeppshult STC Steel?
Kvalitet går före pris.
 
[...] men den är tung som as uppför backarna.
Då ska du byta bakdrevet till ett större. Att du tappar lite maxfart utför borde inte spela någon större roll. Om navet börjar knaka är det roligaste förstås att öppna det och se om det kan finnas någon sliten del som vill bytas ut. Annars är mitt tips att köpa nytt nav/bakhjul istället för att köpa en helt ny cykel. Då kan du få lite större utväxlingsomfång än med det femväxlade navet. Men se till att ha en större krans bak ändå jämfört med vad som är normalt, så du får en lätt etta.
 
Jag misstänker lagren i baknavet.
Jag har haft cykeln inlämnad på cykelverkstad två gånger utan att de lyckats åtgärda det. Jag tror inte cykelreparatörerna kan sina saker! Ett nytt hjul kostar ca 2000 kr enligt cykelfirman.

Det är därför jag funderar på en ny och samtidigt lättare cykel.
 
Har du en viktuppgift på din storlek av den, senast jag såg den vägde den som två racerhojar.

Vad väger en racerhoj, och behöver jag det som "snabbpendlare"?

Är skivbromsar bättre än fälgbromsar på pendlarcykeln? (Så mycket bättre att det är värt eventuellt besvär?)

Är navväxel "tillräckligt" bra? Den där 8-växlade verkar ju inte så dum. (Föreslå inte Rolhoff nu... :) ) Jag börjar bli lite less på känsliga kedjor. Jag använder i princip tre växlar utom i en eller annan backe.

/Per
 
Knaken låter som bakhjulslager. Nya skålar, kulor och konor borde lätt kunna fixa det. Cykelmekar tycks alltmer numera vara mest mediåkra montörer....
Sålänge som hjulet är helt, runt och rakt finns ingen anledning att byta ut det. Växeln kan behöva en rengöring och smörjning. 3-5 kuggar till på bakdrevet gör under i uppförsbackarna.
Föreslår lär dig din cykel själv metoden, inte bara billigast utan brukbar framledes......

Den STC vi provvägde vägde över 15 kg utan pump, reservslang samt trasa......minns inte ramstorleken.
 
Senast ändrad:
11,6kg väger STC Steel med 9vxl och låga ramen.
Använder du bara tre av fem växlar idag skulle du nog klara dig bra med den 9vxl Steelen. Hyderaliskaskivbromsar ger väldigt bra bromsar som är svåra att få att mattas av under hårdkörning, underhållet består normalt sett bara av byte av belägg. Naktdel är att dom kan ibland skrika när dom blir blöta men tar bra ändå.
Själv skulle jag välja 9delad kasset före 8vxl navväxel, kassetväxlar är lätta att underhålla och kostar inte skjortan om det rasar.
 
Jag provade den med 9 växlar men jag tyckte den var för högt utväxlad. Eftersom det är så backigt där jag bor så är det den 18-växlade som passar bäst.

Jag är ju ute efter en lättrampad cykel med bra kvalitet.
 
Med 9-växlat, blir inte kedjan lite väl sned när man kör på ettan eller nian bak och bara har en klinga där fram? Förmodligen använder man inte dem så mycket, men ändå...
 
Inte lite väl dyr?

Kollade snabbt på Skeppshult, cykeln verkar ju rätt bra specifikation på delarna även om den verkade dyr (13 000kr). Däremot såg jag inget om det finns fäste för skärmar eller både dubbdäck och skärmar får plats i gaffeln. Det ser jag som två grundplåtar för en vardagscykel - att kunna cykla torr & att kunna cykla året runt.

Geometrin verkar ganska bra, den är snygg. Som alla andra bra cyklar är den säkert superrolig att cykla på. Själv använder jag min Focus cross till vardags, då blir cyklandet roligt!

Skule kolla på andra märken t ex Nishiki också. De är rätt så prisvärda. Deras crosspendlare (Cross road) kostar ca 13 kkr och den har fått bra omdömen. Kolla på happymtb.org för recension. Bockastyre är skönt, ger många variationer för handplaceringen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.