Ny bultning på Rebel Yell, Vårdberget?

Vad som är rätt bultning är väl alltid en het potatis och något som är svårt att enas om.
Citerar ur tidigare Stockholmsförare (har inte kollat, men misstänker att det står lika i senaste upplagan också):

Fem bb varav dom två översta är skamligt nära utsteget på Lysmaskidyll! Ta bort skrotet och använd Lysmaskidyll eller Julstämning som utsteg i stället! Annars fin klättring.
 
Vad som är rätt bultning är väl alltid en het potatis och något som är svårt att enas om.
Citerar ur tidigare Stockholmsförare (har inte kollat, men misstänker att det står lika i senaste upplagan också):

Fem bb varav dom två översta är skamligt nära utsteget på Lysmaskidyll! Ta bort skrotet och använd Lysmaskidyll eller Julstämning som utsteg i stället! Annars fin klättring.


This is true. One can clip at least one of two upper bolts from Lysmaskidyll.
Actually, the exit on Lysmaskidyll is easier than that on Rebel Yell.

By the way, my feeling was that the correct grade for Rebel Yell should be 6b+
 
Det finns fortfarande massor av oborstade klippor, ut och borsta (och ev bulta) om ni vill att framtida klättrare ska få möjlighet att klättra så mycket som möjligt!

Väl talat som vanligt Mr Mezzner. Det finns hur mycket berg som helst. Ut och leta!

Om en sporttur är uppenbart farligt bultat så tror jag heller inte att det är så stora problem att få med sig förstabestigaren på en förändring. Är man oense anser jag att saken kan avhandlas i demokratisk ordning på ett klubbmöte. Bulta först och diskutera sen - det är en dålig lösning.
 
Väl talat som vanligt Mr Mezzner. Det finns hur mycket berg som helst. Ut och leta!

Om en sporttur är uppenbart farligt bultat så tror jag heller inte att det är så stora problem att få med sig förstabestigaren på en förändring. Är man oense anser jag att saken kan avhandlas i demokratisk ordning på ett klubbmöte. Bulta först och diskutera sen - det är en dålig lösning.

Ja, nu kanske jag i och för sig är ett dåligt exempel, och ingen machismo-klättrare, men jag har t ex en led jag bultat nyligen, där jag och kompisen diskuterat bultningen fram och tillbaka. Kanske är den lite glest bultad, men samtidigt skulle en (eller två) bult till inneburit att den blivit väldgt tätt bultad. Jag föll själv från ankaret nyligen, och kunde konstatera att även om jag hamnade rätt långt ned så var fallinjen (och en liten pendel) helt fri från något att slå sig mot.

Dock; om någon annan som repeterar längre fram skulle ha synpunkter på bultningen så är det klart att man kan anpassa den till nån slags allmän eller utvärderad syn. Det är svårt att säga vad som är rätt, kanske särskilt på nåt man hängt på mycket för att borsta och bulta. I någon mån kan det ju också vara läge att anpassa det så att det stämmer med resten av bultningen på klippan kanske.
 
Clipstick or die?

Allvarligt talat. Alla bör skaffa sig en klippstick, alternativt en rulle tejp. Då slipper man sätta första bultarna så löjligt lågt.
 
Graderingen har jag ingen synpunkt pa eftersom jag inte klattrat den sedan 90 talets borjan. Att den ligger nara Lysmaskidyll ar solklart men pa det satt jag klattra den dvs orginal beta sa sitter bultarna perfekt. Gar man in pa de narliggande lederna sa haller den inte graden. Hela vardberget ar som ett inomhus stalle sa det ar inget avvikande fran kulturen dar att satta leder tatt och det ar sannolokt mer eliminering an leder.

Min huvudsakliga invandning ar att inte FA tillfragas fore bultar laggs till det ar inte ok.

Denna tur HAR inte varit farligt bultad och vad jag vet har aldrig nagon olycka skett pa den det ar val bevis nog givet hur mycket det klatratts dar.
 
Visst, alla försöker ju anpassa så att marginalen man har på en led stämmer med säkringsmöjligheterna - även om det nu är diskutabelt om det ska behövas på bultade leder.
Rent allmänt ska man komma ihåg att det finns massvis med leder som är mycket bristfälligt säkrade utan att folk för den delen skadar sig på dem (eller trafikerar dem).

Men annars är det som du säger, Vårdberget är som ett inomhusgym och det finns ankare överallt, så det är rätt sällan folk leder.
Troligen är alla linjer och varianter klättrade oavsett om de är rapporterade eller ej. Har inte spanat in Rebel Yell, men kan ju också konstatera att leden är så pass gammal att det möjligen var på den tiden som det fanns utrymme för nya linjer.
Aptopå gymkänslan så har de gamla mässingsskyltarna åtminstone i något fall trillat bort numera.
 
Denna tur HAR inte varit farligt bultad och vad jag vet har aldrig nagon olycka skett pa den det ar val bevis nog givet hur mycket det klatratts dar.

I think it was. The second bolt was too high. I had never tried this route before. But when I was
climbing it two days ago, I was thinking over any possible scenario.
It would be a ground fall even with perfect rope work of the belayer, even if cliping the rope in only when the harness is next to the biner to minimize the free lenght.
 
Allvarligt talat. Alla bör skaffa sig en klippstick, alternativt en rulle tejp. Då slipper man sätta första bultarna så löjligt lågt.

He he. Kan inte annat än le lite. Jag menar, var inte grejen med sportklättring att man skulle slippa all den där specialutrustningen? (Fast jag erkänner att en klipp-pinne vore en bra grej att ha...)
 
Denna tur HAR inte varit farligt bultad och vad jag vet har aldrig nagon olycka skett pa den det ar val bevis nog givet hur mycket det klatratts dar.
Att det inte har skett någon olika tycker jag inte kan användas som bevis. Jag har nämligen aldrig sett någon leda den under alla mina besök på Vårdberget. Behöver inte betyda att ingen ledde den men det hörde inte till vanligheten. Det är nog inte bara graden som avskräcker, Lysmaskidyll ledklättras från och till.
Sen skulle jag vilja se den som drar upp repet för klippet på andra bulten med bara första bulten (orginal bultning) klippt och bevisa att det inte blir markfall... eller förresten, det vill jag inte alls se.
Mig personligen gör inte bultingen någonting för nu kan mitt fega psyke ge sig på att leda den, men jag håller med om att du inte blev tillfrågad är illa, specielt eftersom leden var tydligen uppsatt precis så som du ville ha den. Ville man inte klättra din led för att man var skakis så fick man låta bli... vilket jag och många andra gjorde.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike C Farlig bultning, Häxan Surtant på Hallstaberget Klättring allmänt 1
annakask Het potatis: bultning Klättring allmänt 73
lyckegard Bultning av gammal led Klättring allmänt 41
Pialin Önskemål om tätare bultning i Ryssgraven Klättring allmänt 71
silenhag Bultar och bultning!? Klättring allmänt 3
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.