Ny bultning på Rebel Yell, Vårdberget?

Det är väl i och för sig argument som då borde gälla på rena tradklippor också.

Personligen föredrar jag nog bedömningar som hela tiden görs från fall till fall, om än med konsekvens och tumregler.
Därför har jag inget emot mix, samt tycker att det är onödigt att bulta en fin spricka bara för att det finns sportleder på samma klippa.

(Hm... tycker jag hört allt det här många gånger förr... :))
 
Men jag försvarar fortfarande idén med att inte sätta i fler bultar. Bultar vi förmycket idag så kommer framtidens klättrare inte ha kvar några tradleder.
Det här är en beundransvärd etik, men tyvär så fungerar inte människor på det viset överlag. Jag tror att det är ganska ovanligt att människor avstår ifrån någonting de vill göra nu som är dåligt för framtida generationer, enbart med den generalla framtida generationens skull i åtanke.
Klättring blir allt mer vanligt... Jag hörde en säga en gång "nu är det inte bara klättrare som klättrar, nu klättrar även vanliga människor"... Det stämmer... och med dem kommer vi som inte tänker spekulera i vad framtidens klättrare kommer att ha för utrustning, utan vill kunna klättra leder med det vi har nu.
Det må hända att ledklättring på bult anses som gloriferad topprepsklättring av många 'riktiga' klättrare, men för oss vanliga så ger det lite extra pirr i magen att vara över sin senaste säkring, även om det är en bult i knähöjd. Det är trevligt att ha hela klippan över sig utan ett topprep som hänger där och guidar vägen... Det är inte bara jag som tycker så, det är nog ganska vanligt.
Det här med att låta bli att slänga in en extra bult på en redan bultad led på en utpräglad sportklippa bara för att man kan få in en kil/friend tycker jag är meningslöst. Bättre att flera kan njuta av leden.
Vi människor gör påverkan vad än vi gör, mer eller mindre... Men ju fler som kommer ut i naturen och har kul o trevligt, ju fler kommer det finnas för att slåss för den när den hotas... För då är det inte bara framtidens generation som förlorar något...
 
Klarade de att klättra lederna på 70-talet med sämre skor utan att behöva så många bultar så ska vi som har bättre utrustning inte gnälla på att det är för svårt eller farligt. Det är imponerande prestationer de gjorde då. Att knacka fram ett fotsteg eller sätta upp bultar bara för att vi (jag) är så dålig på att klättra är fel.

Det blir lite som debatten att göra naturen tillgänglig för alla. På ett sätt så borde man asfaltera hela Kungsleden för att fler handikappade ska få tillträde till våra svenska fjäll. Men å andra sidan så skulle det förstöra för mångdubbelt fler som vill ha en naturupplevelse. Alltså får man gå på kompromissen att asfaltera vissa delar av fjällen men låta andra vara i princip orörda.
 
[[
Klarade de att klättra lederna på 70-talet med sämre skor utan att behöva så många bultar så ska vi som har bättre utrustning inte gnälla på att det är för svårt eller farligt. Det är imponerande prestationer de gjorde då. Att knacka fram ett fotsteg eller sätta upp bultar bara för att vi (jag) är så dålig på att klättra är fel.

If you are too weak for the route, you won't be able to climb it. Nothing else. You give up after several falls (or many hangings on top-rope), not after you break your ankle because you miss the second clip 7m above the ground.

And what kind of purity of nature are we taking about? We already had 5 shiny metal bits on just 14 meters of rock!! And now we seem to have 7 of them. Does this make a big difference? I guess not.

As I understand the question is if this re-bolting was necessary from the climbing point of view? Or the old one was good enough (=safe enough)?
 
Klarade de att klättra lederna på 70-talet med sämre skor utan att behöva så många bultar så ska vi som har bättre utrustning inte gnälla på att det är för svårt eller farligt. Det är imponerande prestationer de gjorde då. Att knacka fram ett fotsteg eller sätta upp bultar bara för att vi (jag) är så dålig på att klättra är fel.
Att chippa en led eller bulta upp en tradled tycker jag är fel. Att lägga till ett par bultar på en led som redan har 5 bultar tycker jag inte är fel.
Det blir lite som debatten att göra naturen tillgänglig för alla.
Nja... det är inte den debatten jag har gett mig in på... Utan snarare den att man inte ska bulta en möjlig sportled men ej möjlig tradled bara för att den kanske kommer att kunna bli en framtida tradled. Det är ju ren spekulation.
 
I den mån nu tråden handlar om Rebel Yell; var det två nya bultar på nedre halvan för att det var glest där och tätt upptill? Eller var det två nya bultar för att två av de gamla var i dåligt skick?

Har någon kollat med David Fält (som finns på forumet) eller är det en allmän uppfattning att förstebestigarens rätt är försumbar?
(Det kanske inte var han som satt det fem bultarna heller vad vet jag?)

I större grad än vad som är vanligt tycker jag dock att klättrare ska glädjas åt att det finns de som gör nya leder eller lägger ned tid och pengar på att göra gamla leder säkra. Det är ju onekligen sällan någon tackar dem, och den som bultar för t ex 1000 spänn på en led klättrar en eller ett par gånger, sedan kanske andra gör det hundratals eller tusentals gånger. Debatten tenderar dock att fokusera på om bultningen borde ha gjorts lite annorlunda. Det finns fortfarande massor av oborstade klippor, ut och borsta (och ev bulta) om ni vill att framtida klättrare ska få möjlighet att klättra så mycket som möjligt!
 
I större grad än vad som är vanligt tycker jag dock att klättrare ska glädjas åt att det finns de som gör nya leder eller lägger ned tid och pengar på att göra gamla leder säkra. Det är ju onekligen sällan någon tackar dem, och den som bultar för t ex 1000 spänn på en led klättrar en eller ett par gånger, sedan kanske andra gör det hundratals eller tusentals gånger.
Nu vet jag inte hur det funkar på andra håll. Men hos oss är det självklart att klubben betalar bult och hyra av borrmaskin. Klubben har dels intäkter för sålda förare och det är är ju klart att klubbens medlemmar solidariskt ska bekosta bultning.
 
Jag är rätt säker på att det bultas fler leder utan klubbfinansiering än tvärtom. I Stockholm finns numera Bultkommitén som har materialet betalt genom anslag från klubbarna i Stockholm, men den finns ju i första hand till för att just byta gamla bultar och underhålla befintliga leder.
 
nu blir jag sur

Vem fan har bulta om denna led och dessutom lagt till bult? Om jag inte har fel sa ar det jag som gjort FA och darmed bor jag tillfrags om det ska sattas upp fler bultar. Bultkommiten har gjort detta pa Skramso dvs satt upp fler bultar, dar bytte man inga bulatar for de jag borra pa 90 talet var 100mm x 10mm rostfria syrafasta och i mint condition. Sedan frgade de mig retroaktivt om det var ok att lagga till bult. Jag tycker det ar fel men sa inget da men ska detta bli en trend kommer jag slabort alla nya fegis bultar. Jag har aldrig bultat farligt sa det ar over kill att satta upp fler.
 
Bultkommittén kanske svarar själva men jag tror inte att de gjort nåt på Vårdberget, eller i alla fall inte på Rebel Yell.

Hade du bultat de fem tidigare bultarna?

Menar du på allvar att det finns en objektiv nivå för vad som är farligt resp ofarligt?
 
!

Jag har aldrig bultat farligt sa det ar over kill att satta upp fler.
@David
I was there and had climbed the route. What I can say is that the first extra bolt is not that important. But the second new one is! If one had missed the clip (second old bolt) due to whatever reason, it'd have been a ground fall for sure, a schamk from some 5+ meters.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mike C Farlig bultning, Häxan Surtant på Hallstaberget Klättring allmänt 1
annakask Het potatis: bultning Klättring allmänt 73
lyckegard Bultning av gammal led Klättring allmänt 41
Pialin Önskemål om tätare bultning i Ryssgraven Klättring allmänt 71
silenhag Bultar och bultning!? Klättring allmänt 3
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.