Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion?

Kan inte låta bli att lägga in en bild som illustration. Nåitetoppen augusti 2019. Vilket som är röset med stort R förblev oklart.
20190806_140546.jpg

Kan inte låta bli att lägga in en bild som illustration. Nåitetoppen augusti 2019. Vilket som är röset med stort R förblev oklart.
Ansamlingen av rösen påminner om vissa välbesökta stenstränder jag besökt i södra delen av landet. Är detta den mest rösade toppen i hela Sarek? Det skulle inte förvåna mig.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lite OT men detta gäller nog många platser. Att turisterna bygger egna rösen är ett ganska nytt fenomen, jag såg det första här i slutet på 90-talet. Det kan tyckas harmlöst men ett röse på fel plats kan ställa till massor av oreda. Vi har också rösade stigar över holmar och skär och i dimma och gråväder kan rösena vara livsviktiga. Att då lura iväg någon på irrvägar bara för att man lekt med stenar är inte snällt.

Dessutom byggs rösen där det finns mycket sten och ett exempel på är de gamla stenstränderna som bildades då inlandsisen drog bort och som man kan stöta på längs med vissa leder uppe på bergen. Dessa stenstränder är ca 6000-7000 år gamla och de är fridlysta. Det verkar inte vara någonting man bryr sig om. Mossor och lavar som växer där kan ha alltså ha legat på samma plats i flera tusen år. Tänk så lätt det är att rubba ett gammal ekosystem bara genom okunskap och självupptagenhet! Man borde skämmas över att ens ha petat på stenarna. Jag blir ledsen varje gång jag ser det eller tänker på det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips